De bestreden reclame-uiting
Het betreft de door adverteerder aan klager toegezonden mailing, bestaande uit – voor zover hier relevant – de aan klager gerichte brief met de kop “Kennisgeving van uitbetaling cheque* in de “Zomer Cheque Actie” aan: DE HEER [NAAM KLAGER]”, met als “afzender: Financieel manager. Verantwoordelijke voor uitbetaling cheques”.
Op de voorzijde van deze brief staat onder meer:
“DRINGEND:
Als u niet voor 07-08-2017 reageert, kan de aan u toegekende cheque*, hetzij één van de contant-geld-cheques of de bankcheque van € 400,00, niet aan u worden uitgegeven!
De grootste cheque** beschikbaar in de “Zomer Cheque Actie” is de bankcheque van € 400,00 bestemd voor onze “Grote Begunstigde”** zoals omschreven in de “Procedure uitgifte cheques” op de achterzijde van het bijgesloten bestelformulier.”
Hieronder staan, genummerd van 1 t/m 6:
1) de naam van klager,
2) “Status: rechthebbende van een cheque* – Uw bestelling is nodig voor uitgifte”,
3) “Goedkeuring voor uitgifte: (…) financieel manager” en “Datum 25 juli 2017”,
4) “Uitgifte van uw cheque*: na ontvangst van uw opdracht”,
5) “Status: Uitgifte cheque* geschiedt na tijdige ontvangst van uw “Opvraagformulier cheque*”.
Uitbetaling bij inwisseling cheque.”
6) “Uitbetaling: ? GEGARANDEERD”(aangekruist) “? NIET BEVESTIGD” (niet aangekruist)
Wij wachten op uw opdracht!”
Verder is op de voorzijde van de brief een “Certificaat toewijzing cheque*” afgebeeld met daarin onder meer de mededeling “Bevestigd rechthebbende: DHR. [NAAM KLAGER]”.
De achterzijde van de brief heeft – onder de vetgedrukte aanduiding “Financiële afdeling” – de kop: “Belangrijke kennisgeving van de financieel manager betreffende uitgifte en uitbetaling cheque* aan DE HEER [NAAM KLAGER].”
Verder staat hier onder meer: “U bent als rechthebbende geselecteerd, omdat u tot onze gewaardeerde klanten behoort. En deze klanten verdienen deze speciale actie met als grootste beschikbare cheque, de bankcheque** van € 400,00 voor onze “Grote Begunstigde”**.”
Deze zijde van de brief eindigt met de mededeling “P.S.: de cheque*-uitgifte begint direct. Wees er op tijd bij en bestel in elk geval vóór 7 augustus a.s.!”
De asterisken verwijzen naar de volgende, in kleine letters gedrukte mededelingen onder aan de voor- en achterzijde van de brief:
“* U ontvangt één van de contant-geld-cheques of de bankcheque uit de “Zomer Cheque Actie”, zoals omschreven in de “Procedure uitgifte cheques” op de achterzijde van het bijgesloten bestelformulier.
** De grootste cheque, de bankcheque van € 400,00 is het hoofdgeschenk in de “Zomer Cheque Actie” beschikbaar voor onze “Grote Begunstigde”, zoals omschreven in de “Procedure uitgifte cheques” op de achterzijde van het bijgesloten bestelformulier.”
De klacht
Klager krijgt van ComfortTrends met grote regelmaat reclame-uitingen zoals de onderhavige, waarin wordt meegedeeld dat hij rechthebbende op een cheque is. Klager legt voorbeelden van deze uitingen over. De onderhavige uiting is een “kennisgeving van uitbetaling”, waarin staat dat klager officieel recht heeft op een cheque van 400 euro. Hoewel klager binnen de in de uiting(en) genoemde termijn een nieuwe bestelling plaatst, wordt hem het genoemde bedrag niet uitgekeerd.
Het verweer
Adverteerder stelt uit de klacht alleen te kunnen opmaken dat klager claimt recht te hebben op een bedrag van € 400,-. In de actie waaraan klager refereert, die met de catalogus aan de beste klanten van ComfortTrends is toegestuurd, krijgt iedere klant die een bestelling plaatst een geschenk in de vorm van een tegoed van € 2,- dat, indien gebruikt voor een volgende bestelling, wordt omgezet in € 4,- korting. Aan het eind van de actieperiode wordt bepaald welke klant het hoogste aantal punten heeft behaald en daarmee de “Grote Begunstigde” is die recht heeft op de genoemde € 400,-. De puntenscore bestaat uit 10.000 punten voor elke aankoop in de periode 5 augustus 2016 t/m 5 augustus 2017 en 400 punten per bestede euro in de actieperiode. Klager was in deze actie niet de “Grote Begunstigde”. Adverteerder stelt dat de actie op geen enkel punt in strijd is met de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Op verzoek van het secretariaat van de Commissie heeft adverteerder de “Procedure uitgifte cheques op de achterzijde van het bestelformulier” toegezonden, waarnaar in de bestreden uiting (bij de asterisken) wordt verwezen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht. Voor zover nodig voor de beslissing wordt op hetgeen ter zitting is aangevoerd teruggekomen in het hiernavolgende oordeel.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie begrijpt de klacht zo – en heeft dit ter zitting ook aan adverteerder voorgelegd – dat klager bezwaar maakt tegen de uiting(en) van adverteerder omdat klager meent dat hij daarin wordt aangewezen als rechthebbende op een cheque van een bepaald genoemd bedrag – in de hier (als voorbeeld) beoordeelde uiting een bedrag van € 400,00 – terwijl dat bedrag hem ondanks een tijdige bestelling niet wordt uitgekeerd.
2. Adverteerder stelt hiertegenover dat in de uiting door middel van een asterisk herhaaldelijk wordt verwezen naar de op de achterzijde van het bestelformulier staande “Procedure uitgifte cheques”. Daarin staat dat alle klanten in de ‘Zomer Cheque Actie’ bij een bestelling een cheque ontvangen ter waarde van € 2,- contant, om te zetten in € 4,- korting op een volgende bestelling. Alleen de “Grote Begunstigde” krijgt de cheque van € 400,-. In de uiting wordt toegelicht dat dit de klant is met de meeste punten, berekend op basis van de aankoopfrequentie in het aan de actie voorafgaande jaar en de hoogte van de bestelling tijdens de actie.
3. De Commissie overweegt als volgt.
4. In de uiting wordt klager herhaaldelijk en met grote nadruk aangespoord snel iets bij adverteerder te bestellen, omdat hij “bevestigd rechthebbende” van een cheque is waarvan de “uitbetaling is gegarandeerd”. De waarde van de “bankcheque”, € 400,-, is groot en/of vetgedrukt en daardoor opvallend in de uiting weergegeven. Door de opzet van de uiting kan bij de ontvanger ervan gemakkelijk de indruk ontstaan dat hij de bankcheque van € 400,00 zal ontvangen op voorwaarde dat hij voor 7 augustus 2017 een bestelling plaatst. In werkelijkheid maakt hij slechts kans op dit bedrag, als blijkt dat hij aan het eind van de actieperiode de klant met de grootste bestelfrequentie in het voorafgaande jaar en het hoogste bestelbedrag bij de huidige actie is. Is dat niet het geval, dan ontvangt hij bij zijn bestelling een cheque van € 2,-.
5. Dat geadresseerde van de mailing geen “bevestigd rechthebbende” op de cheque van € 400,- maar op een cheque van € 2,- is, wordt naar het oordeel van de Commissie in de uiting onvoldoende duidelijk gemaakt. De in de tekst geplaatste asterisken, waarmee volgens adverteerder duidelijkheid wordt verschaft, verwijzen naar mededelingen onder aan de brief, welke mededelingen op hun beurt verwijzen naar de op een ander blad (de achterzijde van het bestelformulier) opgenomen “Procedure uitgifte cheques”. Eerst hier wordt duidelijk gemaakt welke klant als de “Grote Begunstigde” de ontvanger van de cheque van € 400,- is. Aldus wordt de in de brief gewekte suggestie niet weggenomen dat aan de geadresseerde gegarandeerd de cheque van € 400,- wordt uitbetaald mits hij tijdig bestelt.
6. Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onduidelijke informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Verder is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Het kan immers niet worden uitgesloten dat de consument (snel) een bestelling plaatst in de veronderstelling dat hij daarbij de cheque van € 400,- zal ontvangen. De uiting is daarom misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
7. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.