a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2017/00614

Datum:

03-10-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op adverteerders website www.mediamarkt.nl (subpagina http://www.mediamarkt.nll/shop/samsung-inruilactie.html), met als kop:

“Ruil je oude smartphone in en ontvang €100,- extra inruilvoordeel bij aankoop van Samsung Galaxy S8 of S8+”.

De hieronder staande tekst luidt, voor zover hier van belang:

“Jouw oude smartphone is geld waard

Ruil je oude smartphone in en ontvang € 100,- extra bij aankoop van Samsung Galaxy S8 of S8+. Ben je van plan de gloednieuwe Samsung Galaxy S8 of S8+ te kopen? Dan is dat nu extra voordelig. Lever je je oude smartphone in, dan krijg je € 100,- extra inruilvoordeel. Dit komt dus boven op de inruilwaarde van je oude telefoon! (…)

Deze actie geldt in de aankoopperiode van 21 augustus t/m 1 oktober 2017 en is alleen geldig op smartphones, andere toestellen zijn helaas niets meer waard.” (in deze zin is het woord ‘smartphones’ rood gedrukt).

Onder het kopje “Zo wordt de waarde van je smartphone bepaald” worden in een kader negen punten genoemd, waaronder de voorwaarde dat de smartphone simlockvrij moet zijn om te kunnen worden ingeruild, het scherm niet kapot mag zijn, er geen ‘locks’ meer op de smartphone zitten en, als laatste punten: “Let op: de inruilactie is alleen geldig op smartphones, andere toestellen zijn helaas niets meer waard” en “Let op: de smartphone moet aan kunnen gaan, anders kan de test niet doorlopen worden”.

 

De klacht

Geen van de in de uiting genoemde voorwaarden duidt erop dat de actie van € 100,- extra inruilvoordeel slechts geldt voor een beperkte lijst van smartphones. Pas in de winkel, bij het inruilen van klagers oude smartphone na aanschaf van een nieuw toestel, bleek dat zijn oude smartphone niet op deze lijst voorkwam. In de uiting blijkt achter het (roodgedrukte) woord “smartphones” een link te zitten naar een Excelsheet met daarin de lijst van deelnemende smartphones. Deze link wordt echter niet expliciet genoemd en staat ook niet in het blok met voorwaarden. Het is daarom niet duidelijk dat voor de actie nog aanvullende voorwaarden gelden, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Er lopen twee telefoon-inruilacties. De eerste is een actie van Media Markt, waarbij de waarde van de oude smartphone op een cadeaukaart van Media Markt kan worden ontvangen. Voor deze actie geldt geen lijst met deelnemende smartphones. Op de startpagina van deze actie van Media Markt staat een speciale button voor de Samsung actie met € 100,- extra inruilvoordeel. Er is duidelijk vermeld dat voor deze actie op “meer info” moet worden geklikt, waarna de door klager overgelegde pagina verschijnt. Op deze pagina is het woord ”smartphones” in de zin “Deze actie geldt in de aankoopperiode van 21 augustus t/m 1 oktober 2017 en is alleen geldig op smartphones, andere toestellen zijn helaas niets meer waard” in een andere kleur gedrukt. Hiermee wordt aangegeven dat door op dit woord te klikken nadere informatie beschikbaar is. Die informatie bestaat uit een Excel-bestand met daarin 338 smartphones die aan de actie deelnemen. Klagers klacht dat geen van de genoemde voorwaarden erop duidt dat slechts een beperkte lijst van smartphones wordt geaccepteerd, is daarom onjuist, aldus adverteerder. Waarschijnlijk heeft klager de speciale Samsung button over het hoofd gezien.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Vast is komen te staan dat de Samsung actie, waarbij € 100,- extra inruilvoordeel wordt ontvangen bij aankoop van een Samsung Galaxy S8 of S8+, geldt voor bepaalde merken en modellen in te ruilen smartphones. Klager maakt bezwaar tegen de uiting betreffende de Samsung actie, omdat daarin volgens hem onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat de actie niet voor alle smartphones geldt. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat uit de afwijkende kleur van het woord “smartphones” in de uiting voldoende blijkt dat sprake is van (een link die leidt naar) nadere informatie over de actie. De Commissie overweegt als volgt.

2. Dat voor de Samsung inruilactie een limitatieve lijst met deelnemende smartphones geldt, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Voor het besluit over de aankoop van een Samsung Galaxy S8 of S8+ kan immers van belang zijn te weten of de in te ruilen smartphone in aanmerking komt voor het geadverteerde extra voordeel van € 100,-. Deze essentiële informatie moet op duidelijke wijze in de reclame-uiting zijn opgenomen. Dat is naar het oordeel van de Commissie in de bestreden uiting niet het geval.

3. Uit de tekst van de uiting blijkt niet dat de Samsung actie alleen geldt voor bepaalde smartphones. Er staat immers in het algemeen: “Ruil je oude smartphone in…”, “Jouw oude smartphone is geld waard”, “Lever je je oude smartphone in, dan…” en “alleen geldig op smartphones, andere toestellen zijn helaas niets meer waard”. Ook in het kader met het kopje “Zo wordt de waarde van je smartphone bepaald”, waar verschillende voorwaarden worden genoemd waaraan de in te ruilen smartphone moet voldoen, wordt niet vermeld dat het merk en type van de smartphone van belang zijn. Het enkele gegeven dat het woord “smartphones” in de zinsnede “Deze actie (…) is alleen geldig op smartphones” in een afwijkende kleur is gedrukt, maakt voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat sprake is van een link waaronder een belangrijke beperkende actievoorwaarde schuilgaat.

4. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de uiting op onduidelijke wijze essentiële informatie wordt verstrekt, waardoor de gemiddelde consument ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daarom misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

5.  Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken