De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiereclame waarin reclame wordt gemaakt voor Toon, een apparaat dat inzicht geeft in het energieverbruik.
In de uiting wordt onder meer gezegd: “Eneco Toon Thermostaat”,
“Haal nu ook Toon in huis, de thermostaat die je regie geeft over je energie” en
“Bestaande en nieuwe klanten krijgen Toon en installatie cadeau”
Tot slot verschijnt in beeld de tekst “Ga naar eneco.nl/Toon voor de actievoorwaarden”.
De klacht
Uit de informatie op de website blijkt dat men alleen Toon en installatie daarvan cadeau krijgt als men een abonnement voor 4 jaar neemt. Zo niet dan worden kosten in rekening gebracht. In de uiting wordt niet dan wel onvoldoende duidelijk op deze voorwaarde gewezen.
Het verweer
De commercial is duidelijk genoeg, waarbij adverteerder erop wijst dat de korte duur van de commercial noopt tot het maken van keuzes. Als men naar de in de uiting genoemde website gaat ziet men direct staan: “Toon en installatie cadeau t.w.v. € 195 bij EcoStroom en AardGas 4 jaar”. Met ingang van 18 februari 2014 is de commercial aangepast en vanaf die datum is aan het eind van de uiting een oranje actiepanel (oranje bol) in beeld met de tekst “icm 4 jarig contract”.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat hij in deze beslissing alleen oordeelt over de commercial waar klager bezwaar tegen heeft gemaakt en niet over de nadien daarin aangebrachte wijziging.
In de gewraakte commercial wordt luid en duidelijk en zonder melding te maken van enig voorbehoud meegedeeld dat bestaande en nieuwe klanten de “Eneco Toon Thermostaat” cadeau krijgen. Slechts aan het eind van de commercial verschijnt in relatief kleine letters en betrekkelijk korte tijd de tekst “Ga naar eneco.nl/Toon voor de actievoorwaarden” in beeld. Bij raadpleging van de website wordt duidelijk dat sprake is van een niet onbelangrijke voorwaarde, namelijk dat men alleen bij afsluiting van een 4-jarig energiecontract Toon cadeau krijgt. Deze belangrijke voorwaarde had in de commercial, die daartoe voldoende ruimte biedt, niet onvermeld mogen blijven.
Blijkens het voorgaande is sprake van een verborgen houden van een essentiële voorwaarde die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hij, voor zover nodig, adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.