a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2015/01000

Datum:

30-10-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Maatschappelijk (on)verantwoord

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

Het betreft een uiting op de pagina’s 4 en 5 van De Studenten Kortingskrant, Back to school editie // Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam // September 2015. Rechts bovenaan pagina 5 staat: “Nieuwe Studiefinanciering”.

In de uiting staat boven een tekst, geschreven door “Ewoud Berends”:

“Huisfeesten en zelfgesmeerde bammetjes // Hoe houd jij de financiële schade van studeren binnen de perken? // SK2 geeft samen met ING tips aan studenten om te besparen”. Hierbij zijn de woorden “financiële schade van studeren” en ING oranje gedrukt. In de betreffende tekst staat onder het kopje “Huisfeest i.p.v. kroeg” onder meer:

“Eén van de dingen waar de redactie een lans voor wil breken, is het besparen op de kroeg en het organiseren van meer huisfeestjes. Een cheap-ass kratje pils, plus een fles Chateau Migraine, een Facebook evenement aanmaken en tot diep in de nacht de buren wakker houden. Huisfeesten zijn minstens net zo gezellig als uitgaan, maar een stuk goedkoper. Zie het kader hierboven voor andere handige bespaartips van ING”.

In bedoeld kader staat onder het -oranje gedrukte- kopje “ING BESPAARTIPS” onder meer:

“Tequila

Neem een vast bedrag aan contant geld mee als je naar de kroeg gaat. Anders ga je dingen doen als rondjes Tequila uitdelen, terwijl je je dat niet kunt veroorloven. Indrinken is beter”.

 

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Het is goed dat er bespaartips worden gegeven, maar klaagster vindt het kwalijk dat de tip wordt gegeven om “buiten” minder uit te geven, door eerst thuis te gaan indrinken. Dronken over straat gaan is niet wenselijk noch handig of verstandig. Beter kan de tip worden gegeven om minder te drinken; dit is beter voor je hersenen, nodig bij je studie en beter voor je portemonnee.

Klaagster kan zich niet voorstellen dat ING met “deze tips” komt en hier achter staat. De overheid steekt miljoenen in vooral op jongeren gerichte anti-alcohol campagnes, en ING geeft bespaartips door jongeren aan te zetten tot overmatig alcoholgebruik.

 

Het verweer van verweerder sub 2 (ING)

Namens verweerder is onder meer het volgende meegedeeld.

De bestreden uiting is niet opgesteld door of onder auspiciën van ING. Het gaat om een redactionele uiting in De Studenten Kortingskrant. Volgens het colofon op de site van De Studenten Kortingskrant bestaat de redactie uit jonge en creatieve schrijvers, veelal studenten. ING is bij het opstellen van de teksten niet betrokken.

ING vindt het belangrijk dat studenten zelfstandig op een verstandige wijze hun geldzaken regelen. Het idee is om op basis van dat uitgangspunt studenten vanuit hun belevingswereld over dit onderwerp te laten nadenken en tips te laten formuleren, en wel met begrip voor de studentikoze wijze die studenten eigen is.

Gelet op het bovenstaande is er geen sprake van reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voor zover de Commissie hierover anders mocht oordelen, merkt ING het volgende op.

ING gaat ervan uit dat klaagster de “gewraakte ING reclame” in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen, de goede zeden, of de openbare orde dan wel dat de uiting naar de mening van klaagster een bedreiging inhoudt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame in strijd is met (één van) deze criteria dient de Commissie zich terughoudend op te stellen, gezien het subjectieve karakter daarvan.

ING betreurt het dat de uiting de onderhavige reactie uitlokt. Het is niet de bedoeling geweest om irritatie te veroorzaken, laat staan om de suggestie te wekken dat ING studenten zou willen aanzetten tot drankmisbruik.

ING verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen.

 

Het oordeel van de Commissie

Allereerst dient de vraag te worden beantwoord of de bestreden uiting reclame is als bedoeld in artikel 1 NRC. De Commissie beantwoordt die vraag in bevestigende zin en overweegt daartoe het volgende.

De uiting betreft een redactioneel ogend artikel over de “Nieuwe Studiefinanciering”, geschreven door Ewoud Berends, maar houdt tevens een (tenminste indirecte) aanprijzing in van producten en diensten van de bank ING. Bovenaan het artikel staat onder meer: “Hoe houd jij de financiële schade van studeren binnen de perken? // SK2 geeft samen met ING tips aan studenten om te besparen”, hetgeen duidt op enige betrokkenheid van ING en in het kader bovenaan pagina 5 worden “ING BESPAARTIPS” gegeven. Bij de opmaak van de uiting is gebruik gemaakt van de voor ING kenmerkende kleur oranje. Rechts onderaan pagina 5 staat bovendien:

“Nieuwe stufi,

 Wat betekent

 dit voort jou?

 Bekijk de video’s op ing.nlieuwestufi”, welke tekst ook duidelijk verwijst naar een dienst van ING.

De ING BESPAARTIP met het kopje “Tequila” houdt in dat men beter een vast bedrag aan contant geld mee kan nemen naar de kroeg, teneinde geen rondjes te geven die men zich niet kan veroorloven. In dit verband wordt tot slot gesteld: “Indrinken is beter”. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen deze mededeling zal waarderen, maar van strijd met de NRC is naar haar oordeel geen sprake. Meer in het bijzonder   kan niet worden gezegd dat jongeren door deze mededeling worden aangezet tot overmatig alcoholgebruik.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken