a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2016/00415/A

Datum:

21-06-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Rabobank in het kader van de campagne: “Hypotheek binnen een week”. Hierin wordt onder andere gezegd: “Bij de Rabobank krijg je een hypotheek binnen een week. Ga ook voor een afspraak naar Rabobank.nl/hypotheek. Een hypotheek binnen een week. Een aandeel in elkaar. Rabobank”.

De klacht

Volgens klager doet Rabobank het in haar radiocommercial voorkomen of er binnen een week een hypotheek kan zijn, terwijl dat volgens klager absoluut niet mogelijk is.

Het verweer

In haar hypotheekcampagne ‘hypotheek binnen een week’ laat adverteerder zien dat klanten die dat nodig hebben, binnen een week een hypotheekofferte kunnen krijgen. Deze klantbelofte geldt voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek. In de commercial wordt het voorbeeld genoemd van echte klanten van adverteerder en wordt uitgelegd waarom het voor hen zo belangrijk was dat zij hun financiering binnen een week konden krijgen. De klanten uit de commercial zijn aangedragen door de hypotheekadviseur die hen binnen een week heeft geholpen.

In de commercial wordt voor aanvullende informatie verwezen naar de website www.rabobank.nl/hypotheek. Hierop wordt aangegeven welke stappen de klant moet doorlopen om binnen een week een hypotheekofferte te kunnen krijgen. In de commercial is geen ruimte om alle informatie te verstrekken. Nadat de klant contact zoekt met adverteerder, wordt direct in een telefonisch gesprek met een adviseur besproken binnen welke termijn deze klant de hypotheek wil hebben. Volgens adverteerder legt de adviseur duidelijk uit dat de medewerking van de klant essentieel is voor het binnen een week verstrekken van een hypotheekofferte. Zo moet de klant alle benodigde gegevens voor het verstrekken van de hypotheekofferte snel kunnen aanleveren, de klant moet zelf zo compleet mogelijk het hypotheekdossier invullen en de klant moet goed telefonisch bereikbaar zijn. Deze informatie staat ook op de website. De getoonde voorbeelden in de commercials zijn gebaseerd op echte klantverhalen. Klager heeft niet aangetoond dat adverteerder haar belofte dat zij binnen een week een hypotheek kan verstrekken niet waarmaakt. Intern heeft de bank alles zo georganiseerd dat er snel gehandeld kan worden. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (hierna: NRC) is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

De strekking van de commercial is dat adverteerder de consument binnen een week een hypotheek kan verstrekken. Dit wordt in de commercial tot uitdrukking gebracht door het tonen van een praktijkvoorbeeld. Nu klager niet, althans onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het voorbeeld dat in de reclame-uiting wordt getoond niet overeenkomt met de werkelijkheid, ziet de Commissie geen aanleiding te oordelen dat de reclame-uiting onjuist of misleidend is.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken