a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00770

Datum:

25-02-2010

Uitspraak:

Bevestiging Beslissing RCC

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De grieven

 

Deze kunnen als volgt worden samengevat. 

De Commissie heeft ten onrechte geoordeeld dat in de televisiecommercial zowel het acceleratievermogen als de snelheid van de Toyota Avensis als verkoopbevorderend argument worden gebruikt. De bedoeling van de commercial is de Toyota Avensis als de meest zakelijke auto met de stilste vorm van efficiency te vergelijken met de helikopter als zeer efficiënt maar ook zeer rumoerig vervoermiddel. In de commercial wordt niet gewezen op snelheid of acceleratie. Het gebruik van dynamische beelden en begeleidende muziek in de commercial betekent niet dat snelheid en acceleratie als verkoopbevorderend argument zijn gebruikt. Zoals reeds in de procedure voor de Commissie verklaard, zal het shot met de kilometerteller die op 180 staat uit de televisiecommercial worden verwijderd.

 

Het oordeel van het College

 

Het College acht de stelling van appellante dat in de commercial de Toyota Avensis slechts op efficiency en lawaai wordt vergeleken met de helikopter onhoudbaar. Het College deelt het oordeel van de Commissie, dat van de televisiecommercial de boodschap uitgaat dat de aangeprezen Toyota Avensis qua snelheid en acceleratievermogen niet onder doet voor de helikopter van de meest efficiënte ondernemer van Nederland, en dat de commercial om die reden in strijd is met artikel 1 van de Code voor Personenauto’s.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.     

 

De beslissing

 

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

 

 

 

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor de Toyota Avensis. In de commercial presenteert Vicky Butler Henderson deze auto en zegt zij dat zij de auto gaat testen tegen een van de meest efficiënte ondernemers van Nederland, Hennie van der Most, en zijn privé helikopter. In de daarop volgende beelden is te zien dat Vicky Butler Henderson in de auto voor een startstreep staat met naast haar een helikopter die in de lucht stilhangt. Ver­volgens is te zien hoe beiden snel vertrekken. Op een ge­geven moment is te zien dat de kilometerteller 180 aanwijst. De in de bijbehorende tag-on vertoonde beelden sluiten bij het voorgaande aan

en laten tevens zien hoe de auto en helikopter een witte streep op het wegdek passeren.

 

De klacht

 

In de televisiecommercial doet de auto een wedstrijd met een helikopter. Uit de beelden blijkt dat een hoge snelheid wordt gehaald. Ook wordt in de televisiecommercial gesproken over acceleratie. De reclame-uiting is op grond van het voorgaande in strijd met artikel 1 van de Code voor personenauto’s (CVP).

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

De strekking van de televisiecommercial is om de nieuwe zakelijk Toyota Avensis te presen­teren als de meest zakelijke auto met de stilste vorm van efficiency. Met dat doel wordt de auto vergeleken met het vervoermiddel waarvoor Hennie van der Most (succesvol zaken-man en meest efficiënte ondernemer van Nederland) vaak kiest, te weten de helikopter. De ru­moe­rige helikopter wordt daarbij vergeleken met de stille Toyota Avensis. Daarbij gaat het niet om snelheid of de acceleratie. De presentatrice noemt deze aspecten ook niet. Ad­ver­teerder zal overigens het shot met de kilometerteller uit de televisiecommercial laten ver­wijderen, omdat dit shot mogelijk verkeerde associaties wekt.

 

De repliek

 

Belangrijker dan de bedoeling van adverteerder is wat men waarneemt. Dat is een auto die een wedstrijd doet met een helikopter en daarbij hard rijdt.

 

De mondelinge behandeling

 

De namens adverteerder verschenen personen lichten nogmaals toe dat in de televisiecom­mercial snelheid en acceleratie niet als verkoopargument worden gebruikt. Bij een test die is uitgevoerd op 145 personen, heeft niemand melding gemaakt van het aspect snelheid.

 

Het oordeel van de Commissie

 

 

In de televisiecommercial introduceert Vicky Butler Henderson de nieuwe Toyota Avensis. Vervolgens is te zien hoe zij het met deze auto opneemt tegen Hennie van der Most in zijn privé helikopter. Adverteerder stelt dat daarbij slechts wordt vergeleken op lawaai en efficien­cy. Deze stelling is naar het oordeel van de Commissie onhoudbaar. Uit de beelden blijkt on­miskenbaar dat sprake is van een wedstrijd met als inzet welke van deze twee vervoers­mid­delen het snelst accelereert. Beide voertuigen be­vinden zich immers achter een startstreep en trek­ken gelijktijdig snel op. De dynamisch gemonteerde beelden en de muziek onderstre­pen het competitieve karakter van de getoonde beelden. Voorts wordt in de te­le­vi­siecommer­cial ge­wezen op de hoge snelheid die gehaald wordt, dit door het tonen van een snel­heids­meter die 180 aanwijst. Naar het oordeel van de Commissie worden in de ­commer­cial aldus zowel het acceleratievermogen als de snelheid van de auto als verkoop­bevor­de­rend argu­ment gebruikt. De meest voor de hand liggende bood­schap van de televisiecommercial is immers dat de Toyota Avensis op het punt van accele­ratievermo­gen en snelheid niet onder doet voor de helikopter van de meest efficiënte onder­nemer van Ne­derland. De Commissie acht de televisiecommercial op grond van het voorgaande in strijd met artikel 1 CVP.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de televisiecommercial in strijd met ar­tikel 1 CVP. De Commissie beveelt ad­verteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken