De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
De Commissie heeft ten onrechte geoordeeld dat in de televisiecommercial zowel het acceleratievermogen als de snelheid van de Toyota Avensis als verkoopbevorderend argument worden gebruikt. De bedoeling van de commercial is de Toyota Avensis als de meest zakelijke auto met de stilste vorm van efficiency te vergelijken met de helikopter als zeer efficiënt maar ook zeer rumoerig vervoermiddel. In de commercial wordt niet gewezen op snelheid of acceleratie. Het gebruik van dynamische beelden en begeleidende muziek in de commercial betekent niet dat snelheid en acceleratie als verkoopbevorderend argument zijn gebruikt. Zoals reeds in de procedure voor de Commissie verklaard, zal het shot met de kilometerteller die op 180 staat uit de televisiecommercial worden verwijderd.
Het oordeel van het College
Het College acht de stelling van appellante dat in de commercial de Toyota Avensis slechts op efficiency en lawaai wordt vergeleken met de helikopter onhoudbaar. Het College deelt het oordeel van de Commissie, dat van de televisiecommercial de boodschap uitgaat dat de aangeprezen Toyota Avensis qua snelheid en acceleratievermogen niet onder doet voor de helikopter van de meest efficiënte ondernemer van Nederland, en dat de commercial om die reden in strijd is met artikel 1 van de Code voor Personenauto’s.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.
De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de Toyota Avensis. In de commercial presenteert Vicky Butler Henderson deze auto en zegt zij dat zij de auto gaat testen tegen een van de meest efficiënte ondernemers van Nederland, Hennie van der Most, en zijn privé helikopter. In de daarop volgende beelden is te zien dat Vicky Butler Henderson in de auto voor een startstreep staat met naast haar een helikopter die in de lucht stilhangt. Vervolgens is te zien hoe beiden snel vertrekken. Op een gegeven moment is te zien dat de kilometerteller 180 aanwijst. De in de bijbehorende tag-on vertoonde beelden sluiten bij het voorgaande aan
en laten tevens zien hoe de auto en helikopter een witte streep op het wegdek passeren.
De klacht
In de televisiecommercial doet de auto een wedstrijd met een helikopter. Uit de beelden blijkt dat een hoge snelheid wordt gehaald. Ook wordt in de televisiecommercial gesproken over acceleratie. De reclame-uiting is op grond van het voorgaande in strijd met artikel 1 van de Code voor personenauto’s (CVP).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De strekking van de televisiecommercial is om de nieuwe zakelijk Toyota Avensis te presenteren als de meest zakelijke auto met de stilste vorm van efficiency. Met dat doel wordt de auto vergeleken met het vervoermiddel waarvoor Hennie van der Most (succesvol zaken-man en meest efficiënte ondernemer van Nederland) vaak kiest, te weten de helikopter. De rumoerige helikopter wordt daarbij vergeleken met de stille Toyota Avensis. Daarbij gaat het niet om snelheid of de acceleratie. De presentatrice noemt deze aspecten ook niet. Adverteerder zal overigens het shot met de kilometerteller uit de televisiecommercial laten verwijderen, omdat dit shot mogelijk verkeerde associaties wekt.
De repliek
Belangrijker dan de bedoeling van adverteerder is wat men waarneemt. Dat is een auto die een wedstrijd doet met een helikopter en daarbij hard rijdt.
De mondelinge behandeling
De namens adverteerder verschenen personen lichten nogmaals toe dat in de televisiecommercial snelheid en acceleratie niet als verkoopargument worden gebruikt. Bij een test die is uitgevoerd op 145 personen, heeft niemand melding gemaakt van het aspect snelheid.
Het oordeel van de Commissie
In de televisiecommercial introduceert Vicky Butler Henderson de nieuwe Toyota Avensis. Vervolgens is te zien hoe zij het met deze auto opneemt tegen Hennie van der Most in zijn privé helikopter. Adverteerder stelt dat daarbij slechts wordt vergeleken op lawaai en efficiency. Deze stelling is naar het oordeel van de Commissie onhoudbaar. Uit de beelden blijkt onmiskenbaar dat sprake is van een wedstrijd met als inzet welke van deze twee vervoersmiddelen het snelst accelereert. Beide voertuigen bevinden zich immers achter een startstreep en trekken gelijktijdig snel op. De dynamisch gemonteerde beelden en de muziek onderstrepen het competitieve karakter van de getoonde beelden. Voorts wordt in de televisiecommercial gewezen op de hoge snelheid die gehaald wordt, dit door het tonen van een snelheidsmeter die 180 aanwijst. Naar het oordeel van de Commissie worden in de commercial aldus zowel het acceleratievermogen als de snelheid van de auto als verkoopbevorderend argument gebruikt. De meest voor de hand liggende boodschap van de televisiecommercial is immers dat de Toyota Avensis op het punt van acceleratievermogen en snelheid niet onder doet voor de helikopter van de meest efficiënte ondernemer van Nederland. De Commissie acht de televisiecommercial op grond van het voorgaande in strijd met artikel 1 CVP.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de televisiecommercial in strijd met artikel 1 CVP. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.