De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een reclamecampagne op radio, televisie en internet van Fiat voor (onder meer) het model Fiat Panda.
In de televisiecommercial wordt gezegd: “Minder oude auto’s meer sloopvoordeel. Pak nu extra sloopvoordeel bij Fiat. Met een dikke Fiat Ecoplus bonus. Zo rijdt u al een nieuwe Fiat Panda voor maar € 5995,-.” Naast het model Panda, worden ook de modellen ‘Punto’ en ‘Grande Punto’ afgebeeld met bijbehorende vanaf-prijs. Er staat: ‘Vraag naar de voorwaarden.’
In de radiocommercial wordt gezegd: “Minder oude auto’s meer sloopvoordeel. Grijp nu extra voordeel bij Fiat. Pak altijd de Fiat Ecoplus bonus, financier zonder aanbetaling en profiteer van de slooppremie. Dan is de nieuwe Fiat Panda dus nog maar € 5995,-. Kijk op fiat.nl.”
Op de internetsite www.fiat.nl staat onder meer: ‘(…) Dit is het moment om uw auto in te ruilen voor een gloednieuwe Panda. Want u krijgt bij de Panda altijd de Fiat Ecoplus bonus t.w.v. € 1000,-! (…) Zo rijdt u al in de Panda voor slechts € 5995.-. Dus kom snel naar de dealer en vraag direct een proefrit aan!’ (…) ‘Deze actie geldt voor registraties
t/m 31 december 2009 en geldt voor nieuwe, ongekentekende Panda’s. Vraag de dealer naar de voorwaarden.’
De klacht
Klaagster wil graag het basis model van Fiat Panda aanschaffen voor de prijs van
€ 5995,-. Tot twee keer toe stelt de plaatselijke dealer dat de actie niet meer loopt omdat dit model van de Fiat Panda niet meer voor 31 december van dit jaar geleverd kan worden. Het lijkt erop dat de actie bedoeld is om mensen naar de showroom te krijgen om ze vervolgens een duurdere auto dan de – niet voorradige – Fiat Panda te verkopen. De reclame-uiting is daarmee misleidend.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen. Het standpunt van klaagster dat de actie (met betrekking tot het basismodel) van de Fiat Panda niet meer loopt is onjuist. De actie loopt tot en met 31 december 2009, dat wil zeggen dat de nieuw aan te schaffen Fiat Panda voor deze datum geregistreerd moet zijn bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). De vraag of een voertuig leverbaar is, is afhankelijk van de aanwezige voorraad bij de dealer. Dealers verkopen voor eigen rekening en risico auto’s van het merk Fiat. Om deze reden legt adverteerder dealers geen verplichtingen op met betrekking tot het aantal en de uitvoeringen die de dealer in voorraad dienen te hebben. Dit kan als gevolg hebben dat een bepaalde uitvoering van de Fiat Panda bij een bepaalde dealer niet (meer) aanwezig is in haar voorraad. Hieruit kan echter niet de conclusie worden getrokken dat een bepaalde uitvoering van de Fiat Panda in zijn geheel niet meer te verkrijgen is. De consument kan in dat geval te rade gaan bij een andere dealer. Gelet op het bovenstaande kan de Fiat Panda tijdig geregistreerd worden. Voorts heeft adverteerder in zijn advertenties alle voorwaarden opgenomen waaraan moet zijn voldaan om in aanmerking te komen voor de actie. In het geval sprake is van aanvullende voorwaarden (zoals overheidsvoorwaarden van de sloopregeling en eventuele specifieke voorwaarden van een lokale dealer) wordt hiernaar verwezen. Tevens wordt in de advertentie uitdrukkelijk gesproken van een ‘vanaf-prijs’ nu de actie geldt voor meerdere modellen van de Fiat Panda. Derhalve meent adverteerder dat de klacht feitelijke en juridische grondslag mist.
De repliek
Hoewel de actie loopt tot en met 31 december 2009, is de aanbieding om Fiat Panda te rijden voor € 5995,- niet meer mogelijk vanaf half oktober 2009. De dealer kan niet garanderen dat hij de auto levert vòòr 31 december 2009 waardoor registratie niet meer mogelijk is en de aanbieding dus niet meer van kracht is. Dat het basismodel van Fiat Panda – volgens Fiat Nederland – wel bij andere dealers verkrijgbaar zou zijn, is onjuist. Klaagster heeft hierover met drie dealers contact gehad en geen van allen bleek het basismodel vòòr 31 december 2009 te kunnen leveren. De gewraakte reclame-uiting staat nog steeds op de website van Fiat Nederland. De actie is misleidend nu klaagster ten tijde ervan geen basismodel Fiat Panda geleverd kan worden voor eerdergenoemd bedrag.
Mondelinge behandeling
Adverteerder stelt dat het basis model van Fiat Panda tijdens de actieperiode wel degelijk beschikbaar is, zij het wisselend in aantal. Nederlandse dealers zijn voor hun voorraad beschikbare auto’s afhankelijk van toeleveranciers uit Italië waardoor de
beschikbaarheid bij de dealers van de Fiat Panda fluctueert. Adverteerder stelt dat rond de periode waarin klaagster een klacht heeft ingediend, het basismodel Fiat Panda door dealers is besteld en naar verwachting tijdig geregistreerd wordt. De actievoorwaarde dat de Fiat Panda vòòr 31 december 2009 moet zijn geregistreerd, is gekoppeld aan het behalen van financiële doelstellingen van de fabrikant.
Het oordeel van de Commissie
1) In de gewraakte reclame-uitingen wordt gezegd dat men al Fiat Panda rijdt voor de vanaf-prijs van € 5995.-. Klaagster stelt – en heeft voldoende aannemelijk gemaakt –
dat het haar bij verschillende dealers niet mogelijk is gebleken om tijdens de actieperiode het basismodel van de Fiat Panda aan te schaffen. Dit is blijkbaar het gevolg van het feit dat dealers in Nederland het model niet op voorraad hebben dan wel niet tijdig geleverd kunnen krijgen. Naar het oordeel van de Commissie had adverteerder reeds in de advertenties de consument hierover moeten informeren, nu sprake is van belangrijke beperkende voorwaarden waarop de consument niet bedacht hoefde te zijn. Adverteerder kan voor dergelijke essentiële informatie niet volstaan met de enkele verwijzing naar de actievoorwaarden. Uit deze verwijzing blijkt immers niet dat er een beperkte beschikbaarheid is ten aanzien van het basismodel Fiat Panda. Meer in het bijzonder bevat de uiting niet een mededeling waaruit de consument had kunnen afleiden dat de beschikbaarheid van de auto’s afhankelijk is gesteld van voorraad en toeleveranties en dat het basismodel mogelijk op grond hiervan (tijdelijk) niet leverbaar was.
2) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van de auto, zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.