De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een advertentie die onder meer is geplaatst in de bladen Ons Eiland, De Weekkrant/Trefpunt Houten en op de website marktplaats.nl. In de advertentie staat onder meer:
“Waarschuwing voor scootmobielers!
Veel senioren zijn onzeker en angstig nadat ze een keer zijn omgevallen met hun scootmobiel. Dat is niet geheel onterecht: uit de meest recente cijfers van Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat er in één jaar tijd 640 scootmobielrijders in het ziekenhuis zijn opgenomen, meestal nadat ze zijn omgevallen met hun scootmobiel met drie of vier wielen. In
vijf jaar tijd is het aantal ongevallen met scootmobielen met maar liefst 41% toegenomen. Verontrustende cijfers, die maken dat senioren uit onzekerheid honderden scootmobielen ongebruikt laten staan. (…) Bent u angstig, onzeker of zelfs al eens gevallen met uw driewieler van de gemeente? (..) Voor u het weet kunt u weer zonder angst de weg op.”
Inmiddels plaatst adverteerder een nieuwe versie van de advertentie die eveneens begint met de aanhef “Waarschuwing voor scootmobielers!”. In die versie staat onder meer:
“Alvorens u een scootmobiel met 3 of 4 wielen gaat aanschaffen of als u een scootmobiel van de gemeente in bruikleen heeft, denkt u dan vooral aan het volgende: Het gaat om een jaarlijks gemiddelde van 780 behandelingen op spoedeisende hulpafdelingen en 240 ziekenhuisopnamen na die behandeling. Tevens is in 5 jaar tijd het aantal ongevallen met scootmobiels met het schokkende percentage van 41%! toegenomen (Telegraaf 19 maart 2008). Oorzaak: de onstabiliteit van scootmobiels met 3 of 4 wielen. In het land worden honderden scootmobiels niet meer gebruikt. Reden: De senioren zijn onzeker en hebben angst om een ongeval te krijgen. Met name met scootmobiels met 3 wielen, die de gemeente in bruikleen geeft, gebeuren veel ongelukken!”
De klacht
De Commissie vat de klacht als volgt samen.
Adverteerder zet in de advertentie de QUINGO Scootmobiel met vijf wielen af tegen scootmobielen met drie of vier wielen en misleidt in die vergelijking de in aanmerking komende kwetsbare doelgroep, te weten ouderen, gehandicapten en mindervaliden. De statistieken laten niet zien dat scootmobielen met drie of vier wielen, die in Nederland aan strenge veiligheidseisen moeten voldoen, onveilig zijn en zeker niet in die mate dat een “waarschuwing voor scootmobielers” op zijn plaats is. De door adverteerder in de oorspronkelijke advertentie genoemde cijfers zijn onjuist en in ieder geval misleidend. Adverteerder suggereert door alleen melding te maken van het feit dat het aantal ongevallen met scootmobielen met 41% is toegenomen ten onrechte dat het gebruik van scootmobielen onveiliger is geworden, nu geen melding wordt gemaakt van het feit dat het aantal scootmobielen met zeker het zelfde percentage is toegenomen. Ook uit de gegevens van de stichting Consument en Veiligheid en uit andere bronnen blijkt niet dat scootmobielen onveiliger zijn geworden. Adverteerder maakt niet met de nodige omzichtigheid gebruik van de gegevens van de Stichting Consument en Veiligheid en stelt ten onrechte dat uit die gegevens blijkt dat 640 mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen doordat hun scootmobiel is omgevallen als gevolg van het feit dat deze drie of vier wielen heeft. Ten onrechte suggereert adverteerder bovendien dat de kans op een ongeval kleiner is als wordt gekozen voor de QUINGO Scootmobiel. Adverteerder appelleert aan angstgevoelens die bij de kwetsbare doelgroep bestaan. Dit heeft geleid tot grote beroering onder (potentiële) bezitters van scootmobielen. Op grond van het voorgaande is de advertentie in strijd met de artikelen 6, 7, 8, en 10 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Uit het rapport van de Stichting Consument en Veiligheid en uit rapporten van het Engelse onderzoeksinstituut Medicines & Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) blijkt dat scootmobielen met drie of vier wielen onveilig zijn. Dat blijkt ook uit een krantenartikel over dit onderwerp. Adverteerder wil door middel van de advertentie aan de consument duidelijk maken dat het mogelijk is een stabielere en dus veiligere scootmobiel te kopen, eventueel met een bijdrage van de gemeente. Na telefonisch advies van de Stichting Consument en Veiligheid heeft adverteerder de advertentie aangepast. Uit een klanttevredenheidsonderzoek in Engeland onder 4.000 gebruikers van de QUINGO 5-wieler blijkt dat deze personen die scootmobiel veel stabieler en veiliger vinden dan scootmobielen met drie of vier wielen. Het is niet zo dat mensen angstig worden door de advertentie. Mensen reageren op de advertentie, omdat zij zich daarin herkennen.
De mondelinge behandeling
Klager licht de klacht toe aan de hand van de pleitaantekeningen. Klager merkt daarbij op dat de advertentie een opmaak heeft die doet denken aan een “product recall”, waardoor de advertentie niet als zodanig herkenbaar is, hetgeen volgens adverteerder in strijd is met artikel 11.1 NRC. Klager maakt voorts bezwaar tegen de nieuwe versie van de advertentie. Ook die advertentie geeft naar het oordeel van klager een onvolledig en misleidend beeld. De Stichting Consument en Veiligheid heeft in haar nieuwsbericht van 13 november 2009 gezegd dat de belangrijkste oorzaak van ongevallen met scootmobielen de rijvaardigheid en veiligheidsbeleving van de bestuurders van deze voertuigen is, derhalve niet de in de advertentie beweerde instabiliteit van scootmobielen met drie of vier wielen.
Adverteerder heeft het verweer nader toegelicht. Adverteerder verklaart dat hij zich processueel in het nadeel voelt, omdat de wederpartij ter zitting op het verweer kan reageren en dat ruimschoots heeft kunnen voorbereiden. Desgevraagd heeft adverteerder echter verklaard geen behoefte te hebben aan een schorsing of aanhouding van de zaak. Adverteerder is bij het opstellen van de advertentie uitgegaan van het rapport van de Stichting Consument en Veiligheid en uit de ervaringen die klanten aan hem hebben verteld. Daaruit blijkt dat 80% is omgevallen met de scootmobiel. De QUINGO beschikt over een nieuwe techniek, waardoor men niet meer op het wegdek hoeft te letten. Vanaf 12 december 2009 plaatst adverteerder de nieuwe advertentie.
Het oordeel van de Commissie
1) Nu de nieuwe advertentie vanaf 12 december 2009 openbaar wordt gemaakt en klager ook tegen die advertentie bezwaar heeft gemaakt en aan de Commissie heeft verzocht om over die bezwaren te oordelen, zal de Commissie ook op die klachten ingaan. Niet kan worden gezegd dat adverteerder hierdoor in zijn verweer is geschaad. De klachten tegen de oorspronkelijke en de nieuwe advertentie stemmen sterk overeen.
2) De Commissie stelt voorop dat de advertenties door hun inhoud en context suggereren dat scootmobielen met drie of vier wielen gevaarlijk zijn en ook steeds gevaarlijker worden. Dit komt door de kop van de advertenties, waar in een groot lettertype staat: “Waarschuwing voor scootmobielers!”, en de daarop volgende tekst, waarin een verband wordt gesuggereerd tussen het omvallen van scootmobielen, de opname van scootmobielers in het ziekenhuis en de toename van het aantal ongevallen met scootmobielen over de afgelopen vijf jaar met 41%. Uit de context van de advertentie blijkt dat adverteerder zich met die mededelingen specifiek afzet tegen scootmobielen met drie of vier wielen. Adverteerder prijst in de advertentie zijn QUINGO met vijf wielen aan als een scootmobiel die door een stabilisatiesysteem niet zou kunnen omvallen.
3) Klager heeft niet weersproken dat het aantal ongelukken met scootmobielen de afgelopen vijf jaar met 41% is toegenomen. Klager heeft echter onweersproken gesteld dat de toename van het aantal ongevallen met scootmobielen niet op zichzelf staat, maar bezien moet worden tegen de achtergrond van de toename van het aantal scootmobielen in Nederland. Volgens klager groeit het aantal scootmobielen met 10% (35.000 stuks) per jaar. Hieruit volgt volgens klager dat scootmobielen per saldo niet onveiliger, en misschien juist wel veiliger worden. Adverteerder heeft dit niet kunnen weerleggen. De Commissie is op grond hiervan van oordeel dat de mededeling in de advertentie dat het aantal ongevallen met scootmobielen in vijf jaar met 41% is toegenomen, door het ontbreken van de hiervoor genoemde nuancering ten onrechte het beeld schetst dat scootmobielen met drie of vier wielen gedurende de afgelopen vijf jaar onveiliger zijn geworden. Dit geldt ook voor de nieuwe advertentie, nu daarin evenmin melding wordt gemaakt van de toename van het aantal scootmobielen.
4) Vaststaat dat de in de advertentie genoemde ongevalcijfers zijn gebaseerd op gegevens van de Stichting Consument en Veiligheid. In de advertentie wordt verwezen naar de “meest recente cijfers” van deze instantie over de jaren 2002 tot en met 2006. Inmiddels zijn de gegevens over de jaren 2003 tot en met 2007 beschikbaar. Adverteerder is in de nieuwe advertentie van die gegevens uitgegaan. Deze gegevens worden op de website van de Stichting Consument en Veiligheid als volgt weergegeven:
“Ongevallen met scootmobiel of invalidenwagen (55 jaar en ouder)
SEH-behandelingen 780
Ziekenhuisopnamen 240
Jaarlijks worden ongeveer 1.000 mensen van alle leeftijden op een Spoedeisende Hulp-afdeling behandeld na een ongeval waarbij een scootmobiel of invalidenwagen betrokken is geweest. Driekwart van de slachtoffers (77%) is 55 jaar of ouder. De verdere analyse gaat vooral in op ongevallen van 55-plussers. Het aantal ongevallen met een scootmobiel is ongeveer even groot als met rolstoelen en ongeveer de helft van het aantal ongevallen waar een rollator bij betrokken is.
Het aantal SEH-behandelingen vanwege een ongeval met een scootmobiel of invalidenwagen is de laatste jaren sterk gegroeid, maar de groei in het aantal ongevallen lijkt het laatste jaar af te vlakken.
Ook het gebruik van de scootmobiel is de afgelopen jaren flink toegenomen. Het aantal scootmobielen staat op 150.000, jaarlijks komen er 35.000 bij. Het gebruik van scootmobielen is dus niet perse onveiliger geworden. Meer dan de helft van de ongevallen van 55-plussers met scootmobiel of invalidenwagen zijn valongevallen. In de meeste gevallen (80%) is er geen voertuig of voetganger betrokken bij het ongeval. Drie van de tien slachtoffers wordt na de behandeling opgenomen in het ziekenhuis. Dit is meer dan na een privé-ongeval bij 55-plussers in het algemeen, en vergelijkbaar met het aantal opnamen na een valongeval bij 55-plussers.”
5) Uit voormelde gegevens blijkt dat jaarlijks ongeveer 1.000 mensen van alle leeftijden voor spoedeisende hulp in een ziekenhuis zijn behandeld na een ongeval waarbij een scootmobiel of een invalidenwagen is betrokken. 240 personen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Hieruit volgt dat het in de oorspronkelijke advertentie genoemde aantal van 640 ziekenhuisopnamen onjuist, immers veel te hoog is. Daar komt bij dat een deel van de 240 personen die in het ziekenhuis moesten worden opgenomen geen ongeluk met een scootmobiel, maar met een invalidenwagen heeft gehad, zodat dit aantal nog dient te worden gecorrigeerd voor scootmobielen. De advertentie geeft derhalve een zeer onjuist beeld van het aantal ziekenhuisopnamen naar aanleiding van een ongeval waarbij een scootmobielrijder is betrokken, en daarmee een onjuist beeld van de veiligheid van scootmobielen met drie of vier wielen. Ten aanzien van de nieuwe advertentie geldt dat deze advertentie op zichzelf genomen wel de juiste aantallen noemt, maar zonder de nuancering dat een deel van de 240 ziekenhuisopnamen geen ongeval met een scootmobiel, maar met een invalidenwagen betreft. Dat brengt mee dat ook de nieuwe advertentie cijfermatig onjuist is en een verkeerd beeld schetst van de veiligheid van scootmobielen met drie of vier wielen.
6) Voorts wekken de oude en de nieuwe advertentie ten onrechte de indruk dat de ziekenhuisopnamen van scootmobielers steeds het gevolg zijn van het omvallen of de instabiliteit van scootmobielen met drie of vier wielen. De oude advertentie begint immers met de mededeling dat veel senioren onzeker en angstig zijn nadat ze een keer zijn omgevallen met hun scootmobiel, welke angst volgens de advertentie niet geheel ten onrechte is blijkens de daarna genoemde ongevalcijfers. In de nieuwe advertentie wordt als oorzaak van de “schokkende” toename van het percentage ongevallen met scootmobielen de instabiliteit van de scootmobiel met drie of vier wielen genoemd. Uit het rapport van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt echter niet wat de oorzaak van de ongevallen is. Wel wordt er in het rapport gezegd dat in meer dan de helft van de ongevallen sprake is van een “valongeval”, maar niet duidelijk is of daarmee het omvallen van de scootmobiel wordt bedoeld. Belangrijker is echter nog dat uit het rapport niet blijkt bij hoeveel ongevallen sprake was van het daadwerkelijk omvallen van de scootmobiel doordat deze slechts drie of vier wielen heeft in plaats van vijf. Ook uit de rapporten van het Engelse onderzoeksinstituut Medicines & Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) blijkt dit niet. De Commissie is daarom van oordeel dat geen concrete aanwijzing bestaat dat de ongevallen waarbij een scootmobiel is betrokken en die tot een behandeling in het ziekenhuis hebben geleid, het gevolg zijn van het feit dat de betrokken scootmobielen zijn omgevallen doordat deze slechts drie of vier wielen hadden. De advertenties schetsen derhalve een onjuist beeld van de veiligheid van scootmobielen met drie of vier wielen. Daarbij is nog van belang dat klager onweersproken heeft gesteld dat de door haar leden verhandelde scootmobielen met drie en vier wielen voldoen aan de strenge wettelijke veiligheidseisen van norm EN 12184. De door adverteerder genoemde ervaringen van gebruikers doen daaraan niet af, nu deze niet te verifiëren zijn en niet tot het oordeel kunnen leiden dat scootmobielen met drie of vier wielen onveilig zijn. Hetzelfde geldt voor het als bijlage 5 bij het verweer overgelegde krantenartikel.
7) Op grond van het voorgaande acht de Commissie het niet aannemelijk dat scootmobielen met drie of vier wielen onveilig zijn in de mate als door adverteerder in de onderhavige advertenties wordt gesuggereerd. Om die reden acht de Commissie de advertenties misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC, en daardoor in strijd met artikel 7 NRC. Meer in het bijzonder heeft adverteerder geen juiste informatie verschaft over de voordelen (veiligheid) van zijn product ten opzichte van scootmobielen met drie of vier wielen. Adverteerder suggereert ten onrechte dat, in tegenstelling tot de QUINGO, scootmobielen met drie of vier wielen onveilig zijn doordat zij niet beschikken over vijf wielen met een stabilisatiesysteem. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Daarbij is van belang dat de betrokken doelgroep kwetsbaar is, immers bestaat uit ouderen en mindervaliden. Deze doelgroep zal de advertentie zo uitleggen, dat men om dringende veiligheidsredenen geen gebruik moet maken van een scootmobiel met drie of vier wielen, en in plaats daarvan de scootmobiel van adverteerder met vijf wielen moet kopen. Tevens volgt uit het voorgaande dat adverteerder de gegevens van de Stichting Veiligheid en Consument niet met de nodige omzichtigheid heeft gebruikt. Adverteerder geeft die gegevens onjuist weer en verbindt daaraan bovendien gevolgtrekkingen die geen steun vinden in die gegevens.
8) Voorts is de Commissie van oordeel dat adverteerder, door de advertentie vorm te geven als een uitdrukkelijke “waarschuwing” met een verwijzing naar het aantal ongevallen en ziekenhuisopnamen waarbij een scootmobiel betrokken is, zonder te rechtvaardigen redenen appelleert aan mogelijke angstgevoelens onder de gebruikers van een scootmobiel. Uit het voorgaande volgt dat geen rechtvaardiging bestaat om deze kwetsbare doelgroep op zo’n alarmerende en indringende wijze te benaderen, zodat ook in zoverre de klacht gegrond is. Tevens ziet de Commissie onder deze omstandigheden aanleiding de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen, als bedoeld in artikel 17 lid 1 onder h jo. artikel 18 lid 4 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep. Van strijd met artikel 11.1 NRC is ten slotte geen sprake, nu ten aanzien van beide advertenties duidelijk is dat het om een reclame-uiting voor de QUINGO gaat.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 6, 7 en 10 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie heeft besloten de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen, als bovenvermeld. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.