De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van adverteerder welke in februari 2010 werd uitgezonden. In de commercial wordt onder meer gezegd:
‘Nu een mini laptop cadeau bij een nieuwe Suzuki tijdens de autovoordeelweken. Zoals de spectaculair zuinige Suzuki Alto. Vanaf € 7.999,-. Kijk voor de voorwaarden op suzuki.nl’.
De klacht
Onder verwijzing naar de radiocommercial van adverteerder, is klaagster ervan uitgegaan dat wanneer je voor 15 maart 2010 een Suzuki koopt, je een gratis laptop krijgt. Klaagster, die op 5 maart 2010 een Suzuki Splash heeft gekocht, is bij de dealer gebleken dat je alleen de gratis laptop ontvangt indien de auto voor 30 april 2010 op naam en kenteken staat. De auto van klaagster is echter niet leverbaar voor voornoemde datum, net als de meeste modellen van Suzuki zodat zij geen recht op een laptop heeft. Gelet hierop vindt klaagster de reclame-uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder stelt dat in de radiocommercial duidelijk wordt verwezen naar de actievoorwaarden op internet. In deze voorwaarden is onder meer te lezen dat men recht heeft op de mini laptop indien de auto voor 30 april 2010 geregistreerd wordt. Door het succes van de actie waren enkele modellen snel uitverkocht en niet meer leverbaar binnen de actieperiode.
De repliek
In de radiocommercial wordt niet vermeld dat er voorwaarden zijn verbonden aan de actie of dat de actie alleen gold voor voorradige Suzuki’s. In een nieuwe televisiecommercial van adverteerder wordt wederom niet vermeld dat het een op=op actie betreft.
De dupliek
Ten aanzien van de televisiecampagne merkt adverteerder op dat de in die uiting genoemde modellen op dat moment te koop en leverbaar zijn.
Het oordeel van de Commissie
1) Klaagster heeft onweersproken gesteld dat zij haar tijdens de ‘autovoordeelweken’ aangeschafte Suzuki Splash niet heeft kunnen laten registreren binnen de actieperiode waardoor zij niet in aanmerking kwam voor de gratis laptop. Dit is blijkbaar het gevolg van het feit dat bepaalde modellen snel uitverkocht waren en niet meer binnen voornoemde actieperiode waren te leveren door de dealer. Naar het oordeel van de Commissie had adverteerder reeds in de advertentie de consument hierover moeten informeren, nu sprake is van een belangrijke beperkende voorwaarde waarop de consument niet bedacht hoefde te zijn. Adverteerder kan voor dergelijke essentiële informatie niet volstaan met de enkele verwijzing naar de actievoorwaarden. Uit deze verwijzing blijkt immers niet dat er een beperkte beschikbaarheid is ten aanzien van de verschillende modellen. Meer in het bijzonder bevat de uiting niet een mededeling waaruit de consument had kunnen afleiden dat de beschikbaarheid van de auto afhankelijk is gesteld van voorraad en leverbaarheid en dat de Suzuki Splash mogelijk op grond hiervan (tijdelijk) niet leverbaar was.
2) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van de auto, zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.