De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de Telegraaf. Daarin staat onder de aanhef:
“Ze zijn er
De 345 hybride pk’s van de nieuwe GS 450h vanaf nu te testen bij de lexus dealer” onder meer:
“De hybride combinatie van een 3,5 liter V6 benzinemotor en een sterke elektromotor produceert maar liefst 345 pk waarmee u in 5,9 seconden accelereert van 0 tot 100 km/u”.
De klacht
De vermelding van pk’s en de mededeling “345 pk waarmee u in 5,9 seconden accelereert van 0 tot 100 km/u” zijn in strijd met de artikelen 1,2,3 van de Code voor Personenauto’s (CvP).
Klager verzoekt de Commissie een openbare aanbeveling te doen, omdat -naar hij samengevat stelt- adverteerder al meermalen in strijd met de CvP pk’s heeft vermeld.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Van strijd met de CvP is geen sprake. Het motor- en acceleratievermogen worden weliswaar in de uiting vermeld, maar deze worden niet als verkoopbevorderend argument gebruikt. Naast de rijeigenschappen en de standaard luxe en hoge (technische) kwaliteit is de superieure hybride techniek van de auto het belangrijkste verkoopargument.
De vermelding van het motor- en acceleratievermogen dient om op speelse wijze de nadruk te leggen op het feit dat het gaat om een auto met hybride techniek, een energielabel A en slechts 20% bijtelling. De betreffende motor- en accelaratiegegevens worden doorgaans in verband gebracht met auto’s met uitsluitend een benzinemotor. Door vermelding van deze gegevens wordt benadrukt dat hybride techniek wel degelijk samen kan gaan met indrukwekkende rijeigenschappen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
In de bestreden uiting wordt zowel door de mededeling
“Ze zijn er De 345 hybride pk’s van de nieuwe GS 450h vanaf nu te testen bij de lexus dealer” als door de zinsnede “De hybride combinatie van een 3,5 liter V6 benzinemotor en een sterke elektromotor produceert maar liefst 345 pk” op wervende wijze gewezen op het motorvermogen van de nieuwe GS 450h. Voorts wordt door de zinsnede “345 pk waarmee u in 5,9 seconden accelereert van 0 tot 100 km/u” op wervende wijze gewezen op het acceleratievermogen van voornoemde auto.
Naar het oordeel van de Commissie worden aldus acceleratie- en motorvermogen als verkoopbevorderend argument gebruikt. Reeds om die redenen is de uiting in strijd met artikel 1 CvP.
Van strijd met de artikelen 2 en/of 3 CvP is geen sprake.
Naar aanleiding van klagers verzoek om een openbare aanbeveling te doen, overweegt de voorzitter dat hij niet verwacht dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven om een door haar te nemen beslissing als Alert te laten verspreiden.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 1 CvP. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst hij de klacht af.