De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor AutoTrack.nl.
In de commercial is een jongeman te zien die – blijkens de voice-over – twijfelt over de aankoop van een tweedehands auto die niet is gecheckt door AutoTrack.nl. Indien hij besluit de auto toch te kopen, dan komt hij, volgens het in de commercial geschetste scenario, er al snel achter “dat de kilometerstand niet klopt” en komt hij, nadat hij de auto in verband met een rokende motor naar de garage heeft gebracht, “voor onverwachte uitgaven te staan”. Hierdoor heeft hij geen geld meer voor een fatsoenlijke vakantie en loopt hij de vrouw van zijn leven mis, welke vrouw de dochter blijkt te zijn van een rijke zakenman die hem in zijn miljardenbedrijf wil opnemen, waardoor hij in een mooi huis kan wonen en voortaan in twee grote auto’s kan rijden.
De voice-over zegt: “Koop dus altijd een auto via AutoTrack.nl. Dan weet je zeker dat je goed zit.” Terwijl de tekst “AutoTrack.nl. De zorgvuldige autosite” in beeld is te zien, zegt de voice-over: “AutoTrack.nl. Alles gecheckt, wel zo relaxed.”
De klacht
In de commercial en met name door de mededelingen “Koop dus altijd een auto via AutoTrack.nl. Dan weet je zeker dat je goed zit” en “AutoTrack.nl. Alles gecheckt, wel zo relaxed”
wordt de indruk gewekt dat een auto die via AutoTrack.nl wordt gekocht gecheckt is, waardoor die aankoop verantwoord is. De auto die klager op 15 november 2011 via AuoTrack.nl heeft gekocht, bleek echter vanaf de eerste dag gebreken te vertonen. Klager heeft ter onderbouwing een keuringsrapport van de ANWB en een factuur van de garage overgelegd. Klager acht de reclame misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
AutoTrack.nl is geen verkoper van auto’s, maar biedt door middel van de website het platform om vraag en aanbod van auto’s bij elkaar te brengen. AutoTrack.nl controleert structureel alle autoadvertenties voorafgaand aan publicatie op de website. Dit betekent dat alle objectieve informatie die in de advertenties staat, wordt gecontroleerd en waar nodig aangepast of verwijderd. De objectieve gegevens die worden gecontroleerd zijn: kenteken, kilometerstand, bouwjaar, prijs, garantievorm(en), fraude en diefstal of vermist. De auto wordt niet op Autotrack.nl gekocht, de daadwerkelijke verkoper is verantwoordelijk voor het te verkopen product.
Jaarlijks worden bijna 800.000 auto’s aangeboden via AutoTrack.nl. Het is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat AutoTrack.nl niet in alle auto’s een proefrit gaat maken en deze technisch laat keuren. Daarnaast is het een feit van algemene bekendheid dat tweedehands (en nieuwe) auto’s gebreken kunnen hebben. In de reclame-uiting of op de website wordt geen garantie gegeven over de staat van de auto.
De televisiecommercial maakt gebruik van de overdrijvende vorm, om de boodschap dat de consument zorgeloos op de website op zoek kan gaan naar een gebruikte of een nieuwe auto sterk uit te drukken. De commercial is niet misleidend.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder wordt toegelicht dat de onderhavige commercial betrekking heeft op het controleren van de kilometerstand door AutoTrack.nl. Te zien is hoe de kilometerstand na aankoop van de tweedehands auto verspringt van ruim 199.000 naar ruim 399.000 kilometer, met als gevolg een grotere kans op slijtage en mankementen en dus onverwachte uitgaven. Voorts wordt benadrukt dat AutoTrack.nl geen autoverkoopsite is en de enige autosite die voorafgaand aan publicatie de objectieve gegevens controleert.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder biedt met AutoTrack.nl een website aan waarop vraag naar en aanbod van nieuwe en gebruikte auto’s bij elkaar worden gebracht. AutoTrack.nl verkoopt zelf geen auto’s. Gelet hierop mag de gemiddelde consument er niet van uitgaan dat de slogans “Dan weet je zeker dat je goed zit” en “Alles gecheckt, wel zo relaxed” betekenen dat alle op de website te koop aangeboden auto’s door AutoTrack.nl op technische mankementen zijn gecontroleerd en dat afwezigheid van dergelijke gebreken wordt gegarandeerd. Bovendien wordt op de website AutoTrack.nl voldoende duidelijk vermeld en toegelicht welke objectieve gegevens in de advertenties voorafgaand aan publicatie op de website worden gecontroleerd.
Naar het oordeel van de Commissie is de vorm van de televisiecommercial evenmin misleidend, nu voor de gemiddelde consument voldoende herkenbaar is dat sprake is van een sterke overdrijving.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.