a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00874

Datum:

17-12-2013

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft de uitzending van het VARA-programma De Wereld Draait Door (hierna: DWDD) op 21 oktober 2013 waarin Laurens van den Acker, hoofd ontwerpafdeling van Renault, aan het woord wordt gelaten.

De klacht

Het item waarin met Laurens van den Acker, hoofd ontwerpafdeling van Renault, wordt gesproken, is een advertorial van Renault. Het komt klaagster voor dat DWDD voor dit item door Renault is betaald, aangezien het “ongeveer 1 op 1 hetzelfde is” als de advertorials waar netjes bij staat dat het reclame is, zoals http://glamora.ma/2013/10/welk Renaultontwerp is het mooist.

Het verweer

Het verweer kan als volgt worden samengevat.

Het bewuste item is geen reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) maar heeft een journalistiek karakter. DWDD belicht actuele onderwerpen op journalistieke wijze. Zo is door DWDD in verband met de Dutch Design Week een Nederlander uitgenodigd die internationaal op het gebied van design, een belangrijke positie inneemt, te weten Laurens van den Acker, hoofd ontwerpafdeling van Renault.

Er is geen sprake van aanprijzing, direct noch indirect. Het merk Renault wordt in een journalistieke context besproken, waarbij Laurens van den Acker vertelt over de manier waarop Van den Acker de nieuwe design-filosofie van Renault in praktijk brengt aan de hand van de Renault Espace. Over de samenstelling van het programma heeft Renault geen zeggenschap gehad.

Voor het geval de Commissie van oordeel is dat het onderhavige item als reclame-uiting dient te worden aangemerkt, is de uiting niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Mocht klaagster van mening zijn dat in programma’s van de publieke omroep reclame wordt gemaakt, dan dient niet de Commissie maar het Commissariaat voor de Media daarover te oordelen.

Tot slot stelt verweerder dat dit item allerminst “1 op 1 hetzelfde” is als het filmpje op de website “glamora.ma”, zoals klaagster stelt.

Het oordeel van de voorzitter

In de bewuste uitzending van DWDD wordt, zoals Matthijs van Nieuwkerk ter introductie van dit item zegt, naar aanleiding van de op dat moment in Eindhoven plaatsvindende Dutch Design Week en het feit dat Nederland internationaal gezien op het gebied van design een vooraanstaande plaats inneemt, aandacht besteed aan design.

Daartoe is een Nederlander uitgenodigd die internationaal een vooraanstaande functie vervult op het gebied van design, te weten Laurens van den Acker, die hoofd is van de ontwerpafdeling van Renault, in Parijs. Vanzelfsprekend wordt uitgebreid stilgestaan bij de filosofie achter de Renault-ontwerpen en de werkzaamheden van Laurens van de Acker als hoofd ontwerpafdeling van Renault, maar daarnaast wordt ook gesproken over modellen van andere automerken, die vanuit het oogpunt van design opmerkelijk zijn.

Gezien de context waarin en de wijze waarop over Renault wordt gesproken, is de voorzitter van oordeel dat dit item niet kan worden aangemerkt als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC.

Voorts is de voorzitter van oordeel dat van een “1 op 1 gelijkenis” met het filmpje op de glamora.ma-website, als door klaagster gesteld, geen sprake is aangezien Laurens van den Acker zich daarin, anders dan het geval is in DWDD, niet alleen wervend uitlaat over Renault maar ook uitsluitend over Renault spreekt.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken