Het College van Beroep [8 mei 2014]
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
Ten onrechte heeft de Commissie overwogen dat het eind 2013 aan geïntimeerde geleverde navigatiesysteem niet van de meest recente update was voorzien. Het onderhavige navigatiesysteem (de Pioneer F940BT) is altijd met een kaartversie van 2012 geleverd en er was eind 2013 geen sprake van een recente update. Sinds november 2013 biedt de kaartleverancier wel een betaalde update aan, maar de leverancier van het navigatiesysteem (Pioneer) niet. Kia levert het navigatiesysteem volgens de specificaties van Pioneer. Zowel Kia als de leverancier kennen geen “nieuwste kaartgarantie”. Hiermee wordt ook niet geadverteerd. Er kon eind 2013 dus geen sprake zijn van levering van een verouderde wegenkaart. Naar verwachting wordt pas medio april 2014 een nieuwe kaartversie voor Pioneer toestellen geïntroduceerd welke dan tegen betaling beschikbaar zal zijn. De beslissing van de Commissie dat het op de website aangeboden navigatiesysteem niet daadwerkelijk een waarde van € 1.295,– had, is op grond van het voorgaande op onjuiste gronden gebaseerd. Er is geen sprake van misleiding met betrekking tot de waarde van de navigatie.
Het oordeel van het College
1. De Commissie heeft geoordeeld dat de bestreden reclame-uiting (een aanbieding op de website van Kia waarin een Kia Picanto wordt aangeboden met een “Gratis Pioneer navigatiesysteem met touchscreen t.w.v. € 1.295,-“) onduidelijk is ten aanzien van het prijsvoordeel van dat systeem, nu het systeem volgens de Commissie niet de geadverteerde waarde heeft. In beroep wordt de juistheid van dit oordeel bestreden. Het College overweegt als volgt.
2. Ook in beroep staat als onbestreden vast dat het Pioneer navigatiesysteem dat in de Kia Picanto model 2014 van klager werd ingebouwd, was voorzien van navigatiesoftware van het seizoen 2011/2012. Voor dit systeem werd in 2012 door Kia een bedrag van € 1.219,– inclusief inbouw gerekend, zoals ook blijkt uit de door haar overgelegde gegevens die kennelijk zijn ontleend aan de “Accessoires prijslijst Kia Picanto uit 2012”. Kia heeft zich voorts beroepen op gegevens die kennelijk zijn ontleend aan de prijslijst van Pioneer uit 2012. In deze prijslijst werd voor het systeem een adviesprijs van € 1.015,79 genoemd. Op zichzelf genomen heeft Kia aldus voldoende aannemelijk gemaakt dat het in de uiting genoemde navigatiesysteem inclusief inbouw in 2012 een waarde van € 1.219,– had.
3. Geïntimeerde heeft bij de Commissie gemotiveerd gesteld dat de waarde van het onderhavige navigatiesysteem in 2013 nog maximaal € 759,– bedroeg. Geïntimeerde stelt in verband daarmee dat het systeem in 2013 niet meer leverbaar was bij Pioneer, en dat in de prijslijst van Kia zou staan dat dit systeem inclusief inbouw € 759,– kost, hetgeen volgens geïntimeerde door een dealer van Kia aan hem zou zijn bevestigd. Kia heeft hiertegenover geen stukken overgelegd die voldoende aannemelijk maken dat het systeem in 2013 een waarde van € 1.295,– had. Daar komt bij dat dit bedrag substantieel hoger is dan de waarde die het systeem in 2012 had, ondanks dat de bij dit systeem geleverde navigatiesoftware nog steeds betrekking heeft op het seizoen 2011/2012 wegens het ontbreken van een update. Het College acht een dergelijke waardestijging in de gegeven omstandigheden ongeloofwaardig en is van oordeel dat het niet realistisch is in 2013 aan het onderhavige navigatiesysteem (inclusief inbouw) een waarde van € 1.295,– toe te kennen.
4. Het College onderschrijft op grond van het voorgaande het oordeel van de Commissie dat de uiting misleidend is doordat het voorgespiegelde prijsvoordeel niet met de werkelijkheid overeenstemt. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing van het College van Beroep
Het College bekrachtigt de beslissing van de Commissie.
[Hieronder volgt de beslissing waartegen beroep is ingesteld.]
De Reclame Code Commissie [12 maart 2014]
De bestreden reclame-uitingen
Het betreft (a) de website www.kiakooijman.nl (van een Kia-dealer) en (b) de televisiecommercial, in welke uitingen een Kia Picanto tijdelijk wordt aangeboden met een gratis navigatiesysteem.
(a) In de uiting op de website staat, voor zover hier van belang:
“Kia Picanto
Tijdelijk: Gratis Pioneer navigatiesysteem met touchscreen t.w.v. € 1.295,-”
en
“Waarom de Kia Picanto?
? Gratis Pioneer navigatiesysteem met touchscreen t.w.v. € 1.295,-
? (…)”
(b) In de televisiecommercial wordt, voor zover hier van belang, gezegd:
“Tijdelijk met gratis geïntegreerd navigatiesysteem plus Kia Service Plan voor 3 jaar onderhoud. Kijk voor de voorwaarden op kia.com.”
In beeld verschijnt de tekst:
“De Kia Picanto
v.a. € 8.595,-*
Inclusief gratis navigatie plus Kia Service Plan*
* (…). Kijk op kia.com voor de voorwaarden.”
De klacht
Het aanbod van 3 jaar gratis onderhoud en een gratis touchscreen navigatiesysteem ter waarde van € 1.295,- waren voor klager de doorslaggevende reden om een nieuwe Kia Picanto te kopen. Na inbouw van het navigatiesysteem eind december 2013 bleek – onder meer uit de op het scherm verschijnende melding “navgate 2012” – dat sprake is van een navigatiesysteem dat door Pioneer niet meer geleverd wordt en waarvan de prijs in de winkels waar het systeem nog wel verkrijgbaar is tussen € 549,- en € 749,- ligt. Bovendien zijn de wegenkaarten van het seizoen 2011/2012, terwijl in oktober 2013 een kaart-update is uitgekomen. Klager vindt het misleidend dat bij de nieuwe Kia Picanto model 2014 een verouderd navigatiesysteem met een geringere waarde dan geadverteerd wordt geleverd.
Het verweer
Kia begrijpt dat klager de communicatie rondom de waarde van de geleverde navigatie misleidend acht. Het betreffende navigatiesysteem betreft de Pioneer F940BT, dat Kia in 2012 en 2013 heeft aangeboden. De prijs van € 1.295,- waarmee Kia in de uiting adverteert, is gebaseerd op de door Pioneer in 2012 gehanteerde adviesverkoopprijs van € 1.015,79. Deze prijs moet worden verhoogd met de kosten van het inbouwpaneel en de montagekosten. In 2012 is de set door Kia als accessoire aangeboden voor het bedrag van € 1.219,-.
Rekening houdend met de algemene prijsverhogingen is de prijs voor 2013 vastgesteld op
€ 1.295,-. Gelet op het voorgaande is de communicatie betreffende de waarde van de navigatie in de Kia Picanto niet misleidend.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt klagers klacht aldus dat sprake is van misleidende reclame nu het aangeboden navigatiesysteem, dat geleverd wordt met verouderde wegenkaarten, niet de geadverteerde waarde van € 1.295,- heeft.
Nu in de televisiecommercial alleen wordt gesproken over een “gratis geïntegreerd navigatiesysteem” en niet, zoals in de uiting op de website, melding wordt gemaakt van de waarde van € 1.295,-, kan het tegen de televisiecommercial gerichte deel van de klacht niet slagen.
Met betrekking tot de uiting op de website wordt het volgende overwogen.
De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat de in 2012 door Pioneer gehanteerde adviesprijs voor het Pioneer F940BT navigatiesysteem € 1.015,79 bedroeg en de in 2012 door Kia gehanteerde prijs voor het betreffende navigatiesysteem inclusief inbouw
€ 1.219,-. Adverteerder heeft aangevoerd dat, uitgaande van de in 2012 geldende advies- en verkoopprijs, de waarde van de navigatieset in 2013 op € 1.295,- is gesteld.
De Commissie acht hierdoor echter onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het in de reclame aangeboden navigatiesysteem daadwerkelijk de geadverteerde waarde heeft. Aangenomen mag worden dat de in 2012 door Pioneer gehanteerde adviesprijs een navigatiesysteem betreft dat up-to-date is. Hetzelfde geldt voor de in 2012 als accessoire door Kia aangeboden navigatieset. Als onweersproken is komen vast te staan dat het eind 2013 aan klager geleverde navigatiesysteem niet van de meest recente update was voorzien. Nu actuele wegenkaarten van groot belang zijn voor de bruikbaarheid van een navigatiesysteem, kan de waarde van het navigatiesysteem met verouderde software niet zonder meer worden gebaseerd op de in het voorgaande jaar voor een up-to-date systeem gehanteerde advies- en verkoopprijs. Op grond hiervan acht de Commissie onvoldoende aannemelijk geworden dat het in de uiting op de website aangeboden navigatiesysteem daadwerkelijk de geadverteerde waarde van € 1.295,- heeft.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting op de website onduidelijk ten aanzien het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dit geldt temeer gelet op de waarde van het gratis navigatiesysteem in verhouding tot de totale prijs van de auto (“rijklaar € 8.100,-”). Nu de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de Reclame Code Commissie
De Commissie acht de reclame-uiting op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De Commissie wijst de klacht voor het overige af.