De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) een advertorial in De Oud Rotterdammer van 28 oktober 2008 voor het product RT-220 met als aanhef: ‘Werking is wonderbaarlijk’. In de advertorial staat ten aanzien van dit product van adverteerder onder meer:
”Het is een pijnloze en zeer patiëntvriendelijke behandelwijze, die ook nog eens prima resultaten geeft. Amputaties en gangreen zijn ermee te voorkomen, vaatvernauwingen worden verminderd of zelfs opgeheven. Het principe van de RT-220 (resonantietherapie) komt in het kort gezegd neer op het via de voetzolen in het lichaam brengen van geluidsgolven, gecombineerd met magneetvelden van een specifieke frequentie. (…) Waar de resonantie (plaats van een vaatvernauwing) optreedt, geven de trillingen hun energie
af. De energieoverdracht resulteert in de geleidelijke afname van de vernauwing. (…)”
2) de website www.sovaatmedical.nl met daarop onder meer de volgende mededelingen:
”De Sovaat Resonantie Therapie is een 20 jaar oude behandelmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van geluidsgolven en een opgewekt magnetisch veld. De geluidsgolven bevorderen de doorbloeding terwijl het magnetische veld een gunstige invloed heeft op de pijnbestrijding en de wondheling. (…) Op de plaats waar, als gevolg van een vernauwing in het bloedvat resonantie optreedt, vindt energieoverdracht plaats. Deze energie lost de reeds aanwezige neerslag in de bloedvaten geleidelijk op en gaat de vorming van nieuwe neerslag tegen. (…)”
Een kopie van de uitingen is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Klaagster heeft reeds eerder een klacht ingediend tegen de onderhavige reclame-uitingen. De Commissie heeft naar aanleiding van die eerdere klacht de reclame-uitingen misleidend geacht. De bezwaren van klaagster tegen de reclame-uitingen gelden nog steeds.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Klaagster heeft zich niet verdiept in de apparaten of de behandelingen. Ten onrechte beweert klaagster dat er geen veranderingen zijn aangebracht in de reclame-uitingen. Adverteerder heeft een map met stukken aan de Commissie verzonden. Adverteerder is op grond van financiële problemen niet in staat deze stukken in tienvoud over te leggen. Adverteerder is van mening voldoende onderzoek te hebben gedaan en ook de wijzigingen te hebben aangebracht waartoe adverteerder op grond van de eerdere beslissing van de Commissie verplicht was.
De repliek
Het klopt dat er enkele veranderingen op de website zijn aangebracht, maar nog steeds wordt beweerd dat de apparaten belangrijke medische klachten oplossen zonder dat daarvoor enig bewijs is.
Het oordeel van de Commissie
a) Vooropgesteld wordt dat klaagster reeds eerder een klacht heeft ingediend tegen de reclame-uitingen voor het product RT-220 en de resonantietherapie die wordt uitgevoerd met de apparaten van adverteerder. Die klacht heeft geleid tot een op 11 augustus 2008 genomen beslissing die bekend is onder nummer 08.0309. In die beslissing heeft de Commissie, kort samengevat, geoordeeld dat adverteerder de beweerdelijke werking van de apparaten en de daarmee te behalen resultaten onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. De mededelingen in de reclame-uitingen die de Commissie destijds heeft beoordeeld, zijn om die reden onjuist geacht in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Verder heeft de Commissie geoordeeld dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Op grond daarvan zijn de eerdere reclame-uitingen oneerlijk geacht in de zin van artikel 7 NRC.
b) De Commissie is van oordeel dat adverteerder ook thans de werking van de apparaten niet aannemelijk heeft gemaakt. De Commissie blijft derhalve bij haar beslissing dat adverteerder de beweerdelijk werking van de apparaten niet aannemelijk heeft gemaakt.
c) De vorige beslissing is voor deze zaak nog actueel, omdat de advertorial die op 28 oktober 2008 in de Oud Rotterdam is gepubliceerd identiek is aan de advertorial waarover de Commissie in de vorige beslissing heeft geoordeeld, te weten de op 13 mei 2008 in de Oud Rotterdammer gepubliceerde advertorial. Ten aanzien van deze uiting geldt onverkort hetgeen in de vorige beslissing is overwogen.
d) Wel heeft adverteerder de tekst van de website aangepast. Adverteerder heeft echter niet de teksten van de website verwijderd, waarvan de Commissie eerder heeft geoordeeld dat die misleidend zijn. Het gaat om de volgende teksten die op 10 november 2008 op de website van adverteerder stonden: “De geluidsgolven bevorderen de doorbloeding terwijlhet magnetische veld een gunstige invloed heeft op de pijnbestrijding en de wondheling. (…) Op de plaats waar, als gevolg van een vernauwing in het bloedvat resonantie optreedt, vindt energieoverdracht plaats. Deze energie lost de reeds aanwezige neerslag in de bloedvaten geleidelijk op en gaat de vorming van nieuwe neerslag tegen.” Ook ten aanzien van deze uiting geldt onverkort hetgeen in de vorige beslissing is overwogen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke
wijze reclame te maken.