De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van Apotheek Rubroek. De folder zit in een geadresseerde enveloppe en hierop staat in grote blokletters “Belangrijke informatie over uw medicijnen”.
Uit de folder volgt dat er een nieuwe apotheek in de wijk Rubroek in Rotterdam is en dat ontvangers van de folder door het invullen en retourneren van de folder zich kunnen inschrijven bij deze apotheek.
Samenvatting van de klacht
Klager heeft de geadresseerde envelop met de mededeling “belangrijke informatie over uw medicijnen” ontvangen. In de envelop zit informatie van een apotheek waar klager niets mee te maken heeft. Klager vindt dit misleidend en onnodig onrust gevend. Het lijkt hem niet de bedoeling dat mensen het idee krijgen informatie over hun medicatie te ontvangen, terwijl het om reclame blijkt te gaan.
Samenvatting van het verweer
De uiting gaat over een nieuwe apotheek in Rubroek. Met de folder wil adverteerder mensen in de omgeving, en met name mensen die niet tevreden zijn over hun huidige apotheek, laten weten dat er een goed alternatief is, te weten de apotheek van adverteerder. In de folder kan men lezen welke kwaliteit en dienstverlening adverteerder biedt.
De klacht dat de folder leidt tot onrust en misleidend is, is onterecht. De tekst op de envelop “belangrijke informatie over uw medicijnen” is een samenvattende weergave van de informatie in de folder. Het is belangrijke informatie voor iedereen die medicijnen gebruikt. Dat mensen geïnformeerd worden over het feit dat zij voortaan bij een nieuwe apotheek medicijnen kunnen halen is belangrijke informatie. Als de envelop geopend wordt, dan is te zien waar de informatie over gaat. De folder bevat geen misleidende informatie. Niemand wordt gedwongen zich in te schrijven bij de apotheek van verweerder en niemand is misleid.
Het oordeel van de voorzitter
De geadresseerde envelop met de tekst “Belangrijke informatie over uw medicijnen” doet vermoeden dat de post gaat over de medicijnen die de ontvanger gebruikt en afkomstig is van de gebruikelijke apotheek van de ontvanger. Pas na lezing van de zich in de envelop bevindende folder blijkt dat deze niet gaat over de medicijnen die de ontvanger gebruikt en niet afkomstig is van de gebruikelijke apotheek, maar dat er een nieuwe apotheek is in de buurt en dat adverteerder daar op deze manier aandacht voor vraagt.
Krachtens artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn. Niets wijst erop dat de brief een reclame-uiting bevat. Gezien de veelal tussen de geadresseerde en zijn apotheker bestaande vertrouwensrelatie zal de ontvanger van de brief verwachten een binnen die relatie passend bericht te ontvangen en niet een reclame-uiting van een hem onbekende apotheek die op deze wijze klanten werft.
Het feit dat na het openen van de envelop in de folder te lezen is dat het gaat om een nieuwe apotheek en hier aandacht voor wordt gevraagd, maakt dit niet anders. Gelet op het vorenstaande is de voorzitter van oordeel dat de reclame-uiting niet direct als reclame herkenbaar is, zodat zij deze in strijd acht met artikel 11.1 NRC.
De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.