De bestreden reclame-uiting
Het betreft de volgende reclame-uitingen van Hans Anders.
Een billboard op de stoep van Hans Anders, waarop (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:
- “Red Friday
50% korting
op een complete bril.
Rechts onderin het billboard staat verticaal in een kleiner lettertype:
“Vraag naar de voorwaarden.” - Een raamposter in de etalage van Hans Anders, waarop (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:
“Red Friday
50% korting
+ cadeaubon t.w.v. 50,-
op een zonnebril op sterkte”. - De website van Hans Anders, waar (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:
“Red Friday
(…)
50% korting of 3=1”. - Een advertentie van Hans Anders op Facebook, waarin onder meer het volgende staat:
“Kijk aan; een heldere deal! Voor de prijs van 1 nieuwe bril, nu 3 nieuwe brillen!
Of 50% korting. Jij bepaalt, jij straalt!”
Hieronder staat een afbeelding met daarin:
“3=1
50% korting”.
Onderaan de uiting staat:
“hansanders.nl
Bekijk alle acties <Nu boeken>”.
Samenvatting van de klacht
In de reclame-uitingen wordt groot geadverteerd met een actie voor 50% korting op een complete bril. In werkelijkheid geldt de korting van 50% alleen bij de aankoop van een bril met “extra dure dunne glazen”. Bij de aankoop van een bril met andere glazen geldt maar een korting van 40%. Dit blijkt niet uit de reclames. Volgens klager zijn de reclame-uitingen dan ook misleidend.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder licht toe dat de reclame-uitingen onderdeel zijn van een actie die onder andere bestaat uit 50% korting op een complete bril. Aan deze kortingsactie zijn voorwaarden verbonden, waarnaar in de posters wordt verwezen door middel van de tekst “Vraag naar de voorwaarden”. De actievoorwaarden zijn vermeld op de website van adverteerder en kunnen in de winkel worden gevraagd aan een medewerker. Op social media wordt in de begeleidende tekst bij de advertenties verwezen naar de actievoorwaarden en gelinkt naar de actievoorwaarden op hansanders.nl. Adverteerder legt screenshots over van advertenties op social media waaruit dit blijkt.
Om mogelijke verwarring te voorkomen zal adverteerder in de toekomst in haar toekomstige campagnes zowel schriftelijk als visueel nog duidelijker te verwijzen naar de actievoorwaarden.
Het oordeel van de voorzitter
1) De klacht heeft betrekking op verschillende reclame-uitingen van Hans Anders waarin de kortingsactie “50% korting” wordt aangeprezen. Klager heeft onweersproken gesteld dat men uitsluitend 50% korting ontvangt bij de aankoop van een bril met extra dunne glazen. Uitgaande hiervan luidt de actie in feite: “50% korting op een bril met extra dunne glazen”. Ten aanzien van de vraag of deze invulling (in feite een belangrijke beperking) van de actie voldoende uit de uitingen blijkt, oordeelt de voorzitter dat dit niet het geval is. Voor zover in de uitingen naar de voorwaarden wordt verwezen, maakt dit niet duidelijk dat er in feite een belangrijke beperking van het aanbod is. Door uitdrukkelijk melding te maken van 50% korting zonder met zoveel woorden op deze beperking te wijzen, zal de gemiddelde consument immers aannemen dat deze korting in beginsel ook voor het standaard assortiment van adverteerder geldt. Dit is blijkens het voorgaande niet het geval. Daarbij merkt de voorzitter op dat adverteerder in de uiting sub 1 (het stoepbillboard) op onduidelijke en op onopvallende wijze naar de voorwaarden verwijst, namelijk in zeer kleine verticaal geschreven letters, terwijl de grote raamposter geen voorwaarden noemt. Dit laatste geldt ook voor uiting op de website en die op Facebook. Ook hier had kenbaar moeten worden gemaakt dat de 50% korting alleen geldt voor een bril met extra dunne glazen. Anders dan adverteerder lijkt te veronderstellen, is de algemene verwijzing naar zijn website onvoldoende om de consument erop attent te maken dat slechts een specifiek deel van het assortiment onder de geadverteerde kortingsactie valt. Dit geldt evenzo voor de tekst op de billboardposter luidend “Vraag naar de voorwaarden”.
2) Op grond van het voorgaande is sprake van het niet of op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.