De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.blokker.nl waarop onderaan de pagina waarop “Onze producten” zijn opgesomd, de zinsnede “Elke nieuwe nieuwsbriefabonnee kan een cadeaubon van € 10,- ontvangen!”.
De klacht
In werkelijkheid blijkt het te gaan om een korting van € 10,- bij besteding van een bedrag van € 50,-, terwijl er een half uit de enveloppe stekende cadeaubon is afgebeeld.
Pas als men zich heeft aangemeld, wordt men in kennis gesteld van de voor het aanbod geldende beperkingen, te weten dat men de “cadeaubon” niet kan “verzilveren in onze winkels”, niet bij de online fotoservice en dat deze niet geldig is in combinatie met andere aanbiedingen.
Het verweer
Op de Blokker homepage staat een banner met de tekst “Elke nieuwe nieuwsbriefabonnee kan een cadeaubon van € 10,- ontvangen!” gevolgd door het woord “Abonneren”. Als men op “Abonneren” klikt, komt men op de pagina waarop men zich kan aanmelden. Daar zijn de beperkingen vermeld en staat dat men een actiecode krijgt toegestuurd ter waarde van € 10,-. Voordat men zich daadwerkelijk aanmeldt, ziet men de beperkingen, zodat de klacht ongegrond is.
Het oordeel van de Commissie
Anders dan de gewraakte zinsnede doet vermoeden, ontvangt men geen cadeaubon maar krijgt men een korting van € 10,-. Voorts geldt ten aanzien van de mogelijkheid om van de korting gebruik te maken een aantal belangrijke beperkingen. Zo kan men alleen gebruik maken van de korting bij een online besteding van € 50,- , met uitzondering van fotoservice-bestellingen. Uit de gewraakte tekst blijkt echter niet dat er ten aanzien van dit aanbod beperkingen gelden. Deze worden pas vermeld nadat men alle gegevens heeft ingevuld die voor aanmelding nodig zijn.
Op grond van bovenstaande overwegingen is in de uiting voor de gemiddelde consument onjuiste informatie verstrekt ten aanzien van de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tevens is in de uiting sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.