De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame van BSH waarin – voor zover hier van belang – het volgende wordt gezegd:
“Siemens presenteert: de nieuwe hyperfresh koel-/vriescombinaties. Met sensorgestuurde koeltechnologie. Zo blijven uw voedingsmiddelen tot drie keer langer vers.”
In beeld wordt verwezen naar de website www.siemens-home.nl/hyperfresh.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
In de commercial wordt meegedeeld dat de iSensoric serie van Siemens ervoor kan zorgen dat vleeswaren tot drie keer langer houdbaar zijn. Er wordt echter niet bij verteld ten opzichte van wat: van het beste alternatief in koelkasten, het voorgaande model of ten opzichte van het bewaren van de vleeswaren buiten de koelkast. Nu er geen referentiekader wordt gegeven, is de consument niet in staat om een goede inschatting te maken van de kwaliteit van het product.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De commercial voor adverteerders nieuwe range koelkasten benadrukt een belangrijk USP (unique selling point) van deze producten, namelijk het hyperfresh systeem, waardoor versproducten tot drie keer langer vers blijven. De versresultaten die met hyperfresh behaald worden, zijn gemeten ten opzichte van conventionele koelkasten of koel-/vriescombinaties met een temperatuur van 40C, die in de meeste Nederlandse huishoudens staan. Dankzij de 00C zone in de iSensoric koelkasten worden producten tot verschillende dagen langer vers gehouden dan bij deze conventionele koelkasten of koel-/vriescombinaties het geval is. Uit onderzoek van BSH blijkt dat versproducten tot drie keer langer meegaan dan in een bescheiden gemiddelde koelkast (waaronder die van Siemens). Adverteerder verwijst naar een bijgevoegde presentatie waarin de meetresultaten voor diverse versproducten zijn vermeld en die de basis vormt voor de communicatie van adverteerder.
Een televisiecommercial biedt te weinig ruimte om uit te leggen hoe wordt gemeten en ten opzichte waarvan wordt bepaald dat versproducten tot drie keer langer meegaan. Bovendien kan dit per productsoort variëren. Uit de commercial blijkt echter voldoende dat reclame wordt gemaakt voor een nieuw type koelkast en dat met de claim “tot drie keer langer vers” dus een vergelijking wordt gemaakt met overige koelkasten die de gemiddelde consument in de keuken heeft staan. Voor zover dit niet duidelijk is, concretiseert adverteerder deze claim nader op de website van Siemens (http://www.siemens-home.nl/siemens-ontdekken/ campaign/hyperfresh). Adverteerder heeft de printscreens van deze webpagina bij e-mail van 13 juli 2016 overgelegd. Hoewel BSH de klacht ongegrond vindt, neemt zij de kritiek van klager wel ter harte. Daarom zal BSH nog meer aandacht besteden aan de uitleg van de claim op (onder andere) de website.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en mede aan de hand van pleitaantekeningen nader toegelicht. Daarbij zijn (reeds ter informatie aan klager toegezonden) screenshots overgelegd van de aanpassingen op de website met betrekking tot de toelichting op de claim “tot drie dagen langer vers”.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de televisiecommercial onvolledig en daardoor onduidelijk vindt, omdat daarin niet wordt vermeld ten opzichte waarvan de claim “tot drie dagen langer vers” geldt. De juistheid van de claim op zich wordt niet bestreden.
2. In de commercial wordt de aandacht gevestigd op “de nieuwe hyperfresh koel-/ vriescombinaties met sensorgestuurde koeltechnologie”. Hierna wordt gezegd: “Zo blijven uw voedingsmiddelen tot drie keer langer vers.” Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het woord “zo” terugslaat op de voorgaande zin en dat met de claim “tot drie keer langer vers” dus een vergelijking wordt gemaakt met bestaande koel-/vriescombinaties die niet “hyperfresh” en met “sensorgestuurde koeltechnologie” zijn, door adverteerder omschreven als ‘conventionele koel-/vriescombinaties. Gelet op het voorgaande kan niet worden gezegd dat sprake is van het ontbreken van een referentiekader voor de claim “tot drie keer langer vers”. De klacht zal daarom worden afgewezen.
3. Ten overvloede merkt de Commissie op dat inmiddels op de webpagina www.siemens-home.nl/hyperfresh, waarnaar in de commercial wordt verwezen, uitdrukkelijk wordt vermeld dat de claim “drie keer langer vers” geldt “ten opzichte van conventionele koelkasten of koel-/vriescombinaties met een temperatuur van 40C”.
4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.