De bestreden reclame-uiting
Het betreft een commercial voor Glorix toiletblokjes, waarin door een jongetje wordt gezegd “mama heeft een nieuwe manier om mij te beschermen” op de achtergrond hoort men soortgelijke geluiden als in superhelden films. Daarna zegt een voice-over: “Met vijf belangrijke voordelen om je wc hygiënisch schoon te houden. Bescherm je gezin met de nieuwe Glorix Power 5”.
De klacht
De commercial is denigrerend omdat mama wordt genoemd als beschermer, dit is niet genderneutraal. Het geeft daarnaast een verkeerd signaal; vaders kunnen een gezin ook beschermen.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial is sprake van een verhaallijn waarin een “zoontje” vertelt dat er een nieuwe manier is voor zijn “moeder” om hem te beschermen. Het gaat om een sfeerbeeld waarin geen specifieke boodschap ligt besloten over de rol van vrouwen. Van aanmoediging van een bepaald gedrag is geen sprake. De televisiecommercial strekt uitsluitend tot de aanprijzing van toiletblokjes. Dat sommigen bezwaren tegen de televisiecommercial zullen hebben, is onvoldoende om deze uiting ontoelaatbaar te achten. De voorzitter beslist om die reden als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.