a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2019/00360

Datum:

09-07-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Algemene Aanbeveling

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanprijzing van een “Magimix Cuisine System 5200XL Mat Chroom”  op de (mobiele) website van adverteerder voor € 348,-. Op de hierbij gebruikte afbeelding is een sapcentrifuge te zien.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager had het product bij adverteerder besteld. Toen hij het product ontving, bleek dat de sapcentrifuge er niet bij zat. Klager vindt dit misleidend: de sapcentrifuge is zichtbaar op de foto bij het product. Helemaal onderaan de uiting staat een lange opsomming van accessoires, waarin de sapcentrifuge inderdaad ontbreekt, maar klager vindt dit onvoldoende duidelijk.

 

Het verweer

Klager heeft zijn oordeel dat de sapcentrifuge wordt meegeleverd slechts gebaseerd op één enkele foto van de productpagina van de Magimix, terwijl op de productpagina op verschillende manieren expliciet duidelijk wordt gemaakt dat de sapcentrifuge niet als accessoire wordt meegeleverd. Zo is de sapcentrifuge niet vermeld onder het kopje “Standaard meegeleverd”, wordt de sapcentrifuge zelfs nog als afzonderlijk accessoire aangeraden onder “Accessoires” en staat ook bij “Specificaties” een minnetje (en dus geen groen vinkje) achter het onderdeel sapcentrifuge. Een groen vinkje betekent dat het accessoire wordt meegeleverd, een min betekent dat het onderdeel niet wordt meegeleverd. Adverteerder heeft van de teksten onder de kopjes screenshots overgelegd.

Daar komt nog bij dat de sapcentrifuge slechts op één van de 13 productfoto’s wordt getoond. Op de 12 overige foto’s en in de productvideo wordt de sapcentrifuge helemaal niet afgebeeld, aldus adverteerder.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder benadrukt dat de consument aan de hand van één foto op de website niet zal verwachten dat de sapcentrifuge wordt meegeleverd, net zomin als dat de consument bij het zien van de gebruiksvideo bij de aanprijzing zal verwachten dat al het daar getoonde eten wordt meegeleverd. Als de sapcentrifuge zó belangrijk was voor klager, had hij ook de klantenservice kunnen bellen om een en ander te verifiëren, en dan had de klantenservice hem kunnen vertellen dat de sapcentrifuge niet wordt meegeleverd, aldus adverteerder. Adverteerder deelt mee dat de leverancier van de Magimix (na adverteerders verweer van 19 juni 2019) nieuwe foto’s van het product heeft aangeleverd. De sapcentrifuge is niet meer op de afbeelding te zien. Desondanks blijft adverteerder bij haar verweer dat de informatie op de website duidelijk was.

 

Het oordeel van de Commissie

Bij de aanprijzing van de Magimix is het product met verschillende accessoires afgebeeld, waaronder een sapcentrifuge. Vast staat dat deze sapcentrifuge niet bij het product wordt meegeleverd en de afbeelding in de reclame-uiting (dus) afwijkt van het geleverde product.

Volgens adverteerder is van misleiding geen sprake, omdat uit de tekst onder de kopjes “Standaard meegeleverd”, “Accessoires” en “Specificaties” blijkt dat de sapcentrifuge niet wordt meegeleverd, en de consument op basis van één afbeelding (waar de sapcentrifuge op staat) op een totaal van 13 afbeeldingen niet verwacht dat de sapcentrifuge wordt meegeleverd.

Dit verweer slaagt niet.

Op de afbeelding, die als eerste van een aantal afbeeldingen wordt getoond en direct zichtbaar is als men op de productpagina komt, is de sapcentrifuge te zien. De gemiddelde consument zal aan de hand van de afbeelding, waarbij geen duidelijk voorbehoud is gemaakt, verwachten dat het apparaat wordt geleverd zoals het is afgebeeld, met alle getoonde accessoires en dus ook met de sapcentrifuge. In de zogenaamde ‘Algemene Aanbevelingen’ van de Commissie staat onder i de aanbeveling dat indien een product wordt aangeboden en die aanbieding vergezeld gaat van een afbeelding (die dat product moet voorstellen), deze illustratie volstrekt hetzelfde product weergeeft als hetgeen in de aanbieding of omschrijving wordt geadverteerd. Het gebruik van afbeeldingen van producten die niet of niet geheel overeenstemmen met de specifieke kenmerken van die betreffende producten, zonder dat dit direct duidelijk wordt gemaakt bij de afbeelding, zal de consument in verwarring kunnen brengen over wat hij bij de bestelling ontvangt.

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de reclame-uiting onjuiste informatie is verstrekt over de accessoires van het product, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken