De bestreden uiting
Het betreft een radiospot waarvan de tekst luidt:
“Ons WoonVeilig alarmsysteem beveiligt dag en nacht tegen inbraak. En tegen brand, want ons alarmsysteem hebben we uitgebreid met slimme rookmelders. Die zijn vanaf 1 juli verplicht. Kies ook voor WoonVeilig, met slimme rookmelders. Woon slim, WoonVeilig.”
Samenvatting van de klacht
In de commercial wordt volgens klager gesuggereerd dat “slimme” rookmelders (die adverteerder verkoopt) verplicht worden, wat niet juist is: een ‘gewone’ rookmelder mag ook. Volgens klager probeert WoonVeilig klanten te trekken met een onjuiste voorstelling van zaken.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht een aantal mensen (die niet bij adverteerder werken) gevraagd wat zij denken na het horen van de reclame. Geen van hen had het vermoeden dat “slimme” rookmelders verplicht zijn. Adverteerder denkt dat de communicatie rondom de nieuwe wetgeving vrij helder is geweest. In de communicatie vanuit de Rijksoverheid wordt alleen gesproken over rookmelders en niet over “slimme” rookmelders. Als je de tekst letterlijk neemt heeft klager echter wel een punt, aldus adverteerder. Het is voor adverteerder geen grote moeite om de tekst van de spotjes aan te passen. Adverteerder heeft de radio en tv-spot stopgezet om de tekst te veranderen in: “… En tegen brand, want ons alarmsysteem hebben we uitgebreid met rookmelders. Die zijn vanaf nu verplicht.”
Het oordeel van de voorzitter
In de radiospot wordt gezegd: “…want ons alarmsysteem hebben we uitgebreid met slimme rookmelders”, direct gevolgd door de zin: “Die zijn vanaf 1 juli verplicht.” Door deze twee zinnen achter elkaar te plaatsen, verwijst het woord “die” naar “slimme rookmelders”, en wordt de indruk gewekt dat “slimme rookmelders” (die verbonden zijn met internet) vanaf 1 juli 2022 verplicht zijn.
Dat in de overheidscommunicatie over dit onderwerp wordt gesproken over “gewone” rookmelders maakt dit niet anders. Waar het om gaat, is wat de gemiddelde consument verwacht na het horen van de radiospot. Het ligt voor de hand dat de consument door het verband dat in de radiospot gelegd wordt, zal denken dat “slimme” rookmelders (zoals adverteerder aanbiedt) vanaf 1 juli 2022 verplicht zijn. Het resultaat van het onderzoek dat adverteerder heeft uitgevoerd onder een aantal mensen naar hun perceptie van de radiospot, acht de voorzitter onvoldoende om aannemelijk te maken dat de gemiddelde consument de radiospot anders zal opvatten.
Gelet op het voorgaande is de sprake van onjuiste informatie in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame code (NRC). Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen (te weten: een “slimme” rookmelder van adverteerder kopen omdat hij denkt dat een “slimme” rookmelder per 1 juli 2022 verplicht is), is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Aangezien adverteerder heeft meegedeeld dat de radio en tv-spot zijn stopgezet omdat de tekst daarvan wordt aangepast, acht de voorzitter een aanbeveling niet nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.