a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2014/00140A

Datum:

20-03-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de in het kader van de campagne “Worden wie je was” van het Fonds Slachtofferhulp uitgezonden radiocommercial, waarvan de tekst als volgt luidt:

“Ze was 18, kwam van haar stage en was op weg naar huis. Opeens stond ‘ie daar. Ze kon er niet langs en werd meteen van haar fiets getrokken. Sindsdien wilde ze maar één ding: de tijd terugdraaien naar haar zeventiende, toen ze voor het eerst door haar vriendje werd gezoend op het strand. Na jaren van therapie en keihard knokken liep ze vandaag weer op het strand. En toen haar nieuwe vriend haar zoende, voelde het goed, net als voor de verkrachting.

Worden wie je was.

Fonds Slachtofferhulp.

Giro 6700.”

De klacht

In de radiocommercial, waarin het genezingsproces van een verkrachte jonge vrouw wordt beschreven, worden veel details gegeven. Klager vindt dit erg aanstootgevend, en gelooft stellig dat de commercial voor personen die verkracht zijn geen positieve ervaring zal betekenen, maar eerder een terugslag.

Het verweer

Met de campagne “Worden wie je was” wil Fonds Slachtofferhulp duidelijk maken dat veel mensen in de Nederlandse samenleving ernstige gebeurtenissen meemaken, maar ook dat er uiteindelijk een weg omhoog is, waarbij ernaar gestreefd wordt weer een leven te leiden dat niet meer helemaal in het teken staat van het slachtofferschap. Dankzij de juiste hulp en hun eigen veerkracht kunnen slachtoffers dat punt bereiken: Worden wie je was. Omdat adverteerder zich realiseerde dat het voor mensen die zelf een delict meemaakten emotioneel kan zijn om de radiospot te horen, is de campagne vanaf de voorbereidende fase besproken met lotgenotenorganisaties van slachtoffers en met individuele slachtoffers. De testgroep deelde mee dat de spot heel herkenbaar is, en soms ook emotioneel, maar dat het heel belangrijk is om meer begrip voor de problematiek te krijgen.

In het afgelopen jaar heeft Fonds Slachtofferhulp een zeer succesvol gebleken proefproject mogelijk gemaakt met een multidisciplinair centrum seksueel geweld aan het UMC in Utrecht. Momenteel is het Fonds bezig met het organiseren van financiering voor het uitrollen van deze snelle multidisciplinaire opvang in heel Nederland. Het thema van de commercial is in lijn met wat Fonds Slachtofferhulp voor de grote groep slachtoffers van seksueel geweld – in ons land wordt 1 op de 12 vrouwen verkracht – wil bereiken: aandacht vragen voor de problematiek, het onderstrepen van het belang van hulp, en concreet een nieuwe vorm van hulp voor deze groep mogelijk maken.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de radiocommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt, mede rekening houdend met de wijze waarop het publiek met de uiting wordt geconfronteerd.

Gelet op de boodschap van de radiocommercial, het daarmee beoogde doel en de wijze waarop dit in de commercial is uitgewerkt is de Commissie – met inachtneming van voornoemde terughoudendheid – van oordeel dat niet kan wor¬den gezegd dat de grenzen van het toelaatbare zijn over¬schreden. Hoewel de Commissie er begrip voor heeft dat de uiting als heftig en confronterend kan worden ervaren, zeker door wie zelf slachtoffer van seksueel geweld is (geweest), kan de commercial, alle omstandigheden in aanmerking geno¬men, niet als te schokkend worden be¬schouwd.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken