De bestreden reclame-uitingen
Het betreft (1) een uiting op de website www.postnl.nl en (2) een radiocommercial, waarin de Verhuisservice van adverteerder wordt aangeprezen.
(1)
In de uiting op de website staat, voor zover hier van belang:
“Nu eerste maand gratis!
Gemak en voordeel bij de Verhuisservice
De Verhuisservice neemt uw zorgen uit handen.
§ (…)
§ Uw verhuizing in één keer doorgeven aan alle belangrijke bedrijven.
§ Gemakkelijk uw post doorzenden naar uw nieuwe adres.
Als u nu uw postzaken regelt, ontvangt u de Verhuisservice de eerste maand gratis!
De actie loopt tot en met 31 december 2011. Bekijk de actievoorwaarden (pdf)”
(2)
De tekst van de radiocommercial luidt:
“Kim is blij met haar nieuwe huis. Ze is minder blij dat haar adres is gewijzigd.
Dat is een hoop geregel. Gelukkig is er de verhuisservice van PostNL.
Daarmee is iedereen in één klik op de hoogte.
Dat is makkelijk. Dat is gratis. Dat is net als Kim even kijken op verhuisservice.nl.”
De klacht
Er wordt geadverteerd met een maand gratis verhuisservice, maar als je gebruik wilt maken van deze actie moet je € 0,05 betalen. Hiernaar wordt in de uitingen niet verwezen. Bij het nalezen van de voorwaarden blijkt dit bedrag te worden afgeschreven om gegevens te kunnen controleren.
Het verweer
De verhuisservice bestaat uit twee gedeeltes, te weten de doorzendservice waarbij gedurende een periode van 1, 2, 3, 6 of 12 maanden op het oude adres geadresseerde post wordt doorgestuurd naar het nieuwe adres, en de service waarbij bepaalde bedrijven en/of instellingen op verzoek van de aanvrager door adverteerder worden ingelicht over de verhuizing. Deze laatste dienst is een gratis service.
De radiocommercial heeft blijkens de zinsnede “Daarmee is iedereen in één klik op de hoogte” betrekking op de service waarbij derden op de hoogte worden gesteld van de verhuizing van de aanvrager. Nu voor deze service geen betaling verschuldigd is, is de mededeling in de commercial “Dat is gratis” juist.
Op de actiepagina, die na augustus 2011 niet meer is gebruikt, wordt verwezen naar de aan te klikken actievoorwaarden. Hierin wordt vermeld “Om uw persoonsgegevens te verifiëren zijn wij genoodzaakt € 0,05 van uw rekening af te schrijven.” Bovendien blijkt bij aanklikken van de link “Wat kost het” op de actiepagina, dat ook bij gratis doorzenden
€ 0,05 van de rekening wordt afgeboekt om de persoonsgegevens te controleren en te voorkomen dat anderen de post van de aanvrager kunnen doorsturen. Het bedrag van
€ 0,05 wordt eveneens genoemd in het online aanvraagproces van de verhuisservice. Uit de reclame-uiting als geheel bezien blijkt voldoende duidelijk dat bij bestelling van de verhuisservice “de eerste maand gratis” € 0,05 betaald moet worden voor verificatie-doeleinden. De gemiddelde consument kan hierdoor niet gebracht worden tot het nemen van een besluit dat hij anders niet had genomen, er is geen sprake van misleiding.
Het oordeel van de Commissie
1. Gebleken is dat de door adverteerder aangeboden verhuisservice bestaat uit een doorzendservice van post gedurende een door de aanvrager te bepalen periode (variërend van 1 tot 12 maanden) en een service waarbij door de aanvrager te noemen bedrijven eenmalig van de verhuizing op de hoogte worden gesteld.
2. De Commissie acht voldoende duidelijk dat de bestreden radiocommercial betrekking heeft op de service waarbij bedrijven eenmalig worden geïnformeerd, nu daarin wordt gezegd dat “daarmee iedereen in één klik op de hoogte” is. Niet is weersproken dat voor deze service geen kosten in rekening worden gebracht, ook niet als geen sprake is van een actie. De mededeling in de commercial dat deze service gratis is, is derhalve niet onjuist of misleidend. Dit gedeelte van de klacht wordt daarom afgewezen.
3. In de uiting op de actiepagina van adverteerders website wordt de verhuisservice “nu de eerste maand gratis” aangeboden. Omdat de informatie van bedrijven een eenmalige dienst betreft, kan de actieaanbieding alleen betrekking hebben op de voor één of meer maanden aan te vragen doorzendservice van post. Vast is komen te staan dat voor deze service, ter controle van gegevens, een bedrag van € 0,05 van de rekening van de aanvrager wordt afgeboekt.
4. Blijkens artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) in combinatie met punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1 is er onder alle omstandigheden sprake van misleidende reclame als een product als gratis wordt omschreven terwijl de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen. Naar het oordeel van de Commissie is in het onderhavige geval ten onrechte de aanduiding ‘gratis’ gebruikt, nu sprake is van een dienst waarvoor altijd een bedrag van € 0,05 in rekening wordt gebracht. Dit betekent dat de consument niet zonder kosten te moeten maken van de doorzendservice gebruik kan maken.
5. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de bestreden uiting op de actiepagina van adverteerders website misleidend als bedoeld in artikel 8.5 NRC en de bij dat artikel behorende bijlage 1 onder punt 19. Daardoor is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de onder (1) bedoelde uiting op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.