a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2019/00594

Datum:

28-10-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame.

In de kleedkamer van voetbalclub Almere City FC haalt “Tinie”, in rood schort en met een wasmand, na de wedstrijd kleding van de spelers op. Deze besteden geen bijzondere aandacht aan haar. Intussen zegt een man in zwarte coltrui, kennelijk de trainer/coach: “Hallo, goed nieuws, cadeautje van de sponsor, Easyslim”, waarbij een apparaat is te zien. Tinie toont zich blij verrast en geïnteresseerd.

Vervolgens is te lezen: “Drie maanden later ….”. Hierna loopt Tinie, nu slanker dan in de eerste beelden, opnieuw door de kleedkamer, waarbij de spelers haar vol bewondering nakijken.   

Intussen zegt de voice-over en is te lezen:

“EASYSLIM.NU

 Simpel, Snel, Slank!”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster vindt deze reclame voor een afslankproduct stigmatiserend en denigrerend voor vrouwen in het algemeen en voor stevigere vrouwen in het bijzonder.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De bestreden commercial is van 9 tot 23 september 2019 uitgezonden bij de Ster, en eerder bij commerciële zenders. Volgens een eerder besluit van adverteerder zal de uiting niet een derde keer worden uitgezonden; het effect van de verhaallijn is na twee uitzendrondes uitgewerkt.

Adverteerder betreurt het dat klaagster aanleiding heeft gezien om de onderhavige klacht in te dienen, maar deelt haar standpunt niet.

Vrouwen zijn (evenals mannen) een belangrijke klantengroep en adverteerder heeft er geen enkel belang bij om deze doelgroep tegen zich te krijgen. De eerste reeks uitzendingen heeft geen klachten opgeleverd, wel complimenten.

Adverteerder heeft een mooie vrouw gekozen, die er gezond, stralend en gelukkig uitziet, en met een kledingmaat (42) van de doorsnee Nederlandse vrouw. Adverteerder stelt: “Dat klaagster haar een stevige vrouw vindt, is een subjectieve mening”.

De commercial is opgenomen in een kleedkamer van de voetbalclub Almere City FC,  omdat adverteerder sponsor is van deze club.

Wat klaagster bedoelt met “stigmatiserend en denigrerend”, is adverteerder niet duidelijk.  Zij heeft een doelgroep op originele en vrolijke wijze willen aanspreken en meent dat de grenzen van wat maatschappelijk aanvaardbaar moet worden geacht niet zijn overschreden. Het gaat om een vrolijk getinte televisiecommercial, die onmiskenbaar niet serieus moet worden genomen, maar slechts is bedoeld om het product van adverteerder in een verhaallijn onder de aandacht te brengen.

Uiteraard zal adverteerder de commentaren betrekken in haar evaluatie en proberen in nieuwe uitingen altijd rekening te houden met uiteenlopende meningen. 

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht. Op die toelichting zal worden teruggekomen in het oordeel. Desgevraagd wordt toegelicht dat het in de uiting getoonde apparaat, een apparaat is dat kan worden gebruikt om slanker te worden. 

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen en/of nodeloos kwetsend vindt als bedoeld in de artikelen 2 respectievelijk 4 van de Nederlandse Reclame Code. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met één of meer van deze criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet het subjectieve karakter daarvan. Uitgaande hiervan oordeelt zij in dit geval als volgt.

In de bestreden uiting wordt een methode om slanker te worden door middel van het getoonde apparaat aangeprezen. Daartoe wordt een vrouw (“Tinie”) in beeld gebracht, die volgens de uiting kennelijk na gebruikmaking van het betreffende afslankapparaat (“cadeautje van de sponsor”) slanker is geworden. Vervolgens krijgt zij duidelijk meer aandacht van de in de uiting getoonde voetballers, dan voorheen. Daarbij is sprake van enige, in reclame niet ongebruikelijke overdrijving.

De Commissie acht deze wijze van aanprijzen van het product niet van dien aard, dat, naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen, de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dat niet iedereen de uiting zal waarderen, bijvoorbeeld (ook) gezien het feit dat een vrouw in de geschetste situatie belast is met het opruimen van kleding van een mannenvoetbalteam, maakt het oordeel van de Commissie niet anders.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken