De bestreden reclame-uiting
Het betreft de beantwoording van de ‘veelgestelde vraag’: “Maakt Beiersdorf gebruik van dierproeven?” op de website www.nivea.nl, subpagina Over-ons/beiersdorf/ Veelgestelde-vragen.
De klacht
Beiersdorf, producent van de Nivea huid- en haarverzorgingsproducten, stelt in antwoord op de vraag of zij gebruik maakt van dierproeven onder meer: “Voor de beoordeling van nieuwe recepturen van cosmetische producten worden door Beiersdorf Research reeds sinds 1977 geen dierproeven meer uitgevoerd” en “(…) Beiersdorf dus al meer dan 30 jaar geen dierproeven meer doet (…)”. Hoewel het wellicht juist is dat Beiersdorf in Europa sinds 1977 geen dierproeven meer uitvoert, maakt zij wel gebruik van dierproeven – al dan niet uitgevoerd door een derde partij – om haar producten in China te verkopen. Het op dieren testen van cosmetische producten is in China namelijk bij wet verplicht. Het proefdiervrij zijn van een cosmetisch product is voor een groeiende groep consumenten een belangrijk criterium om te bepalen of men het product wil (blijven) aanschaffen. Het op de website gegeven antwoord is onvolledig en gedeeltelijk onwaar, waardoor sprake kan zijn van misleidende reclame.
Het verweer
Het op de website gegeven antwoord op de vraag of Beiersdorf gebruik maakt van dierproeven is juist: sinds 1977 is dat niet meer het geval. De Chinese overheid hanteert inderdaad het vereiste van dierproeven en voert deze dierproeven zelf uit of laat deze uitvoeren. Deze proeven hebben betrekking op gerede producten, die vóór marktintroductie door Beiersdorf al zijn getest door proefpersonen en veelal reeds door consumenten in andere landen gebruikt worden. Beiersdorf ziet de noodzaak van de in China verplicht gestelde dierproeven niet in en betreurt de gang van zaken.
In het niet door klaagster aangehaalde tekstgedeelte op de website plaatst Beiersdorf de zaak in perspectief, onder meer door op de omstandigheid te wijzen dat iedere cosmetische grondstof ooit (vóór 1977) door middel van een dierproef getest zal zijn. Vervolgens wordt gezegd: “Dierproefvrije cosmetica in de strengste zin van het woord bestaan daarom in onze optiek niet. Hoewel Beiersdorf dus al meer dan 30 jaar geen dierproeven meer doet, kunnen wij u niet garanderen dat de ingrediënten die wij gebruiken niet ooit op dieren zijn getest.”
Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft geen reden te twijfelen aan de juistheid van de mededeling op de website nivea.nl dat Beiersdorf sinds 1977 voor de beoordeling van nieuwe recepturen van cosmetische producten geen dierproeven meer uitvoert. Vast is komen te staan dat de Chinese overheid op gerede cosmeticaproducten wel dierproeven uitvoert. Naar het oordeel van de Commissie maakt het achterwege laten van vermelding van het in China geldende vereiste van dierproeven die aldaar door of namens de overheid worden uitgevoerd de uiting op de op Nederland gerichte website nivea.nl niet misleidend. Dit geldt temeer nu de vermelding dat Beiersdorf al meer dan 30 jaar geen dierproeven meer doet wordt genuanceerd door de mededeling dat niet kan worden gegarandeerd dat de door Beiersdorf gebruikte ingrediënten niet ooit op dieren zijn getest.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.