De bestreden reclame-uitingen
– Het betreft een reclamefolder van adverteerder voor zover het de volgende uiting betreft:
‘3 Redenen om nú je smartphone bij The Phone House te halen!’
‘Gratis data transfer.
Een nieuwe smartphone uitgekozen? Wij zetten – gratis – alle gegevens (niet alleen je telefoonboek, maar ook je sms’jes, foto’s en filmpjes) van de je oude naar je nieuwe smartphone over. Zo ben je meteen klaar en voorkom je dat je gegevens verliest’.
– Het betreft de website van adverteerder voor zover het de volgende uiting betreft:
‘Bij The Phone House zetten we gratis al je contacten, sms’jes, filmpjes en foto’s over van je oude naar je nieuwe mobiel als je bij ons je toestel hebt gekocht. Eenvoudig en snel. Want sommige filmpjes zijn te leuk om te missen.
Zo weet je zeker dat alle belangrijke gegevens ook op je nieuwe mobiel staan!
Zo weet je zeker dat je altijd 100% tevreden bent!’.
De klacht
Een van de redenen waarom klager bij adverteerder een nieuw abonnement heeft afgesloten, betreft de ‘gratis data transfer’. Klager is echter gebleken, bij een filiaal van adverteerder, dat de data transfer niet mogelijk was met betrekking tot zijn nieuw aangeschafte ‘Samsung Galaxy S’. De data transfer was overigens ook niet mogelijk met betrekking tot de smartphone van zijn partner, een ‘Samsung Wave’.
Het verweer
Adverteerder heeft niet kunnen achterhalen bij welk filiaal klager zijn datatransfer heeft laten uitvoeren, aangezien hij zijn abonnement via de webshop heeft afgesloten. Adverteerder merkt op dat elk filiaal een datatransfer-apparaat bezit. Een dergelijk apparaat dient frequent van nieuwe software te worden voorzien. Wellicht dat het apparaat in de winkel die klager heeft bezocht nog niet hiervan was voorzien. Dat een datatransfer-apparaat in een enkel geval niet optimaal werkt door onjuiste software, doet niet af aan de in de uitingen gedane belofte dat men alle data gratis overgezet kan krijgen indien men dit wenst. Adverteerder meent dan ook dat er geen sprake is van misleidende reclame en dat het in het onderhavige geval een uniek geval betreft.
Het oordeel van de Commissie
1) In de uitingen wordt zonder voorbehoud gesproken over gratis datatransfer bij aanschaf van een nieuwe smartphone van adverteerder. Klager heeft onweersproken gesteld dat de datatransfer met betrekking tot de door hem bij adverteerder gekochte ‘Samsung Galaxy S’ niet mogelijk was. Uit het verweer blijkt dat dit waarschijnlijk het gevolg was van het feit dat de winkel niet over de meest recente software beschikte. Dit neemt echter niet weg dat de consument op grond van de gewraakte uitingen erop moet kunnen vertrouwen dat hij in elk filiaal van adverteerder de gegevens moet kunnen laten overzetten. Naar het oordeel van de Commissie had adverteerder reeds in de commercial moeten berichten dat de beloofde datatransfer in specifieke gevallen niet kan worden uitgevoerd, nu het essentiële informatie betreft waarover de consument geïnformeerd had moeten worden.
2) Blijkens het voorgaande is sprake van omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.