a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00533

Datum:

04-08-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een door klager ontvangen e-mail van 18 juni 2016 met als onderwerp:

“Over een week gaan we verhuizen!”.

Bovenaan de uiting staat: “Dit is een servicebericht over je Cosmox account”. Daaronder staat onder meer:

“COSMOX

 Gaat samenwonen!

 Over een week gaan we verhuizen!

 Beste meneer (naam klager),

 Samen met jou verhuizen we 1 juli officieel naar het nieuwe eci. En onze nieuwe liefde 

 stellen we graag even aan je voor. Het samenwonen heeft namelijk tal van voordelen,

 vooral voor jou:

 • Je hebt geen verplichtingen bij het nieuwe eci

 • Je kiest bij eci uit een nog groter assortiment boeken, eBooks, films, cd’s en games

 • Je krijgt als vaste klant 20% korting op meer dan 25.000 boeken

 • Persoonlijk advies via ‘eci adviseert’ op basis van je favoriete boek

 • Inspirerende tips van onze redactie en Top 20 specialisten Kim-Lian van der Meij,

  Art Rooijakkers, Loretta Schrijver en Catherine Keyl

Vanaf 23 juni staat de verhuiswagen klaar. Zodra jouw account is omgezet

ontvang je van ons een e-mail. Tot het zover is bestel je gewoon bij Cosmox zoals je

gewend bent.

Veel lees-, kijk- en genietplezier,

Team Cosmox

Dit zijn de voordelen van het nieuwe eci”, waarna -aangebracht op 4 postpakketten- de volgende teksten zijn vermeld:

“Voor 23.00 besteld, morgen in huis!”;

“Geen verplichtingen”; 

“20% korting voor vaste klanten” respectievelijk  

“Altijd een inspirerend advies”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Hoewel klager aan Cosmox heeft meegedeeld dat hij geen e-mail wenst te ontvangen, blijft Cosmox aan klager e-mail versturen over de verhuizing naar eci. In de bestreden e-mail wordt reclame gemaakt voor het bestellen bij eci (20% korting) en voor enkele “top-artiesten”.

Op 10 juni 2016 verzond Cosmox al een e-mail aan klager met als onderwerp:

“Cosmox gaat samenwonen met het nieuwe eci!”. Een afdruk van deze e-mail legt klager bij de klacht over.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Verweerder neemt aan dat klager meent dat het verzenden van de e-mail door Cosmox op 18 juni 2016 in strijd is met artikel 1.3 onder a van de Code Reclame via e-mail (hierna: Code e-mail).

In oktober 2012 heeft klager met het e-mailadres, genoemd in het verweer, een account  aangemaakt bij Cosmox. Eind juli 2015 heeft klager zich uitgeschreven voor de ontvangst van commerciële berichten van Cosmox. Sinds deze datum heeft klager geen enkel bericht meer van Cosmox ontvangen, met uitzondering van een door hem zelf opgevraagd bericht met daarin een nieuw wachtwoord voor zijn account.

Op 10 juni 2016 ontving klager een servicebericht met daarin een aankondiging over het samengaan van Cosmox en eci. Dit bericht is reeds in het bezit van de Commissie.

Op 10 juni 2016 reageerde klager op dit bericht en deelde onder meer mee:

“Wilt u onmiddelijk stoppen mij te mailen? lk heb u reeds meermalen aangegeven dat ik dit niet op prijs stel”.

Op 15 juni 2016 ontving klager een inhoudelijke reactie van Cosmox, waarin onder meer stond:

“Beste (naam klager),

Dank u wel voor uw reactie.

U reageert op een serviecebericht. Dit is een bericht met belangrijke informatie, en is geen nieuwsbrief.

U heeft dit servicebericht ontvangen omdat u in het verleden iets bij Cosmox heeft besteld en een account hebt.

Dit account gaat uiterlijk 30 juni over naar het nieuwe eci.

We willen u graag verder helpen. Kunt u ons laten weten of u zich wilt afmelden voor alleen de nieuwsbrieven of wilt u dat we uw Cosmox account verwijderen?

Laat het ons weten, dan maken we het voor u in orde.

Heeft u nog vragen? Laat het ons weten, we helpen graag verder!”.

Op dit bericht heeft Cosmox geen reactie ontvangen. Om die reden is klagers account op dat moment niet verwijderd uit het bestand van Cosmox met als gevolg dat klager op 18 juni 2016 opnieuw een servicebericht over het samengaan van Cosmox en eci heeft ontvangen. Ook dit bericht is reeds in het bezit van de Commissie.

Cosmox is een handelsnaam van eci B.V.. Onder beide handelsnamen wordt een webshop gedreven waar men boeken, DVD’s en games kan kopen. Het assortiment is identiek. Recentelijk is besloten om Cosmox op te heffen en de activiteiten enkel nog onder de handelsnaam eci aan te bieden. Deze beslissing heeft gevolgen voor de bestaande klanten van Cosmox. Het account van deze klanten is vanaf l juli 2016 niet langer toegankelijk via Cosmox, maar enkel via eci bereikbaar. Cosmox heeft de plicht haar klanten hierover te informeren.

De e-mail van 18 juni 2016 naar aanleiding waarvan de klacht is ingediend, is wellicht wat feestelijk qua woordgebruik, maar in essentie is het een servicebericht. Het bericht bevat immers noodzakelijke feitelijke informatie voor alle klanten met een account bij Cosmox. Aangezien het hier gaat om een servicebericht is er geen opt-out mogelijkheid toegevoegd aan het bericht. Dit is bij alle commerciële berichten van Cosmox wel het geval.

Gezien het voorgaande is Cosmox van mening dat zij met haar e-mail van 18 juni 2016 niet in strijd heeft gehandeld met artikel 1.3 onder a Code e-mail.

Naar aanleiding van de onderhavige klacht heeft Cosmox het e-mailadres van klager  handmatig uit haar bestand gehaald voor eventuele toekomstige serviceberichten. Cosmox verneemt nog steeds graag van klager of zijn accountgegevens verwijderd moeten worden.

 

De mondelinge behandeling

Verweerder heeft onder meer het volgende naar voren gebracht.

Cosmox was een handelsnaam van eci B.V. Eci en Cosmox zijn op 9 januari 2014 failliet gegaan. Voor het faillissement was het in beginsel alleen mogelijk om bij eci boeken te kopen als je lid werd van de boekenclub van eci. Met dit lidmaatschap kreeg je korting, maar er zaten ook allerlei verplichtingen aan vast. Cosmox was de handelsnaam van de webwinkel waar je ook los een boek kon kopen.

Op 1 februari 2014 hebben eci en Cosmox een doorstart gemaakt onder de vleugels van Novamedia. Voorop staat nu de missie: zoveel mogelijk mensen inspireren tot lezen. Om deze missie te verwezenlijken, zijn grote veranderingen doorgevoerd bij eci. Het assortiment van eci is zeven keer zo groot geworden en je koopt bij eci nu boeken zonder daarvoor verplichtingen aan te gaan. Het onderhouden van een aparte handelsnaam en website voor Cosmox paste niet langer in de nieuwe opzet. Besloten is om de handelsnaam Cosmox te laten vervallen en enkel nog door te gaan onder de naam eci.

De mededeling dat Cosmox ophield te bestaan, maar dat het account van klager in de toekomst via eci toegankelijk zou zijn, was relevante informatie voor klager. Ook relevant was de informatie dat klager niet overging naar een winkel waar hij ineens allerlei verplichtingen zou hebben en ongewenste producten thuis gezonden zou krijgen.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klager de uiting in strijd acht met artikel 1.3 onder a Code e-mail. Om die reden dient de vraag te worden beantwoord of er sprake is van reclame via e-mail. Volgens verweerder gaat het om een “servicebericht”, dat niet als reclame kan worden aangemerkt. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

De e-mail van 18 juni 2016 bevat niet alleen feitelijke informatie over de verhuizing per  juli 2016 van zowel Cosmox als het account van klager naar “het nieuwe eci”, maar houdt daarnaast onmiskenbaar een aanprijzing in van goederen en diensten van “het nieuwe eci”.

Zo wordt gesteld:

“• Je kiest bij eci uit een nog groter assortiment boeken, eBooks, films, cd’s en games”;  “• Inspirerende tips van onze redactie en Top 20 specialisten Kim-Lian van der Meij,

   Art Rooijakkers, Loretta Schrijver en Catherine Keyl”;

“Voor 23.00 besteld, morgen in huis!” en

“Altijd een inspirerend advies”.

Gelet op het bovenstaande is er sprake van reclame via e-mail.

Volgens het verweer heeft klager zich eind juli 2015 uitgeschreven voor de ontvangst van commerciële berichten van Cosmox. De Commissie neemt aan dat klager hierbij gebruik heeft gemaakt van het recht van verzet als bedoeld in artikel 5.1 Code e-mail. Gegeven deze omstandigheid is de onderhavige reclame via e-mail in strijd met artikel 1.3 onder a Code e-mail in verbinding met artikel 5.1 Code e-mail. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 1.3 onder a Code e-mail in verbinding met artikel 5.1 Code e-mail. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken