De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen:
A.
De uiting op de homepage van de website www.nlziet.nl, waar onder de kop “TV-KIJKEN VOOR DE NIEUWE GENERATIE” en “TV-KIJKEN IS VOORGOED VERANDERD” staat:
“24/7 online tv-kijken naar 12 zenders
Grootste aanbod uitzending gemist van Nederland
Reclamevrij uitzendingen kijken”.
B.
De uiting op (de aanmeldpagina op) www.npostart.nl, waarin een abonnement op NLziet wordt aangeboden met (onder meer) de mededelingen:
“Geen reclame
Eén abonnement voor drie diensten: NPO Start Plus, RTL XL en Kijk”.
De klacht
Klager was specifiek op zoek naar een mogelijkheid om televisieprogramma’s zonder reclame te kijken. Omdat in de uitingen wordt gezegd dat met NLziet reclamevrij programma’s kunnen worden bekeken, heeft klager een proefabonnement op NLziet genomen. Toen heeft hij geconstateerd dat met name programma’s van de commerciële zenders RTL en Talpa wel reclameblokken bevatten en dat het ook niet mogelijk is in die programma’s vooruit of achteruit te spoelen. Volgens de FAQ’s op de website van NLziet heeft de reclame te maken met ‘rechten’. Klager stelt dat door de mededelingen “reclamevrij uitzendingen kijken” en “geen reclame” sprake is van misleidende werving.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
NLziet is een coöperatie van de stichting NPO, RTL Nederland B.V. en Talpa TV B.V. Deze partijen plaatsen een groot deel van hun uitgezonden tv-programma’s op NLziet. Een abonnee van NLziet kan op elk moment via verschillende apparaten dit VOD-aanbod (uitzending gemist aanbod) reclamevrij terugkijken. Sinds oktober 2017 is de propositie uitgebreid met ‘live & replay’. Bij het live kijken van programma’s is de reclame onderdeel van de live stream. Bij replay (= 7 dagen terugkijken) kunnen de reclameblokken soms worden doorgespoeld, maar soms ook niet. Dit heeft inderdaad met rechten te maken. Voor live & replay streams van RTL en Talpa kan dit ook programmaonderbrekende reclame zijn. De gemiddelde consument begrijpt dat bij live & replay sprake kan zijn van reclame, aldus NLziet. Bovendien wordt dit op de website van NLziet uitgelegd bij de veelgestelde vragen onder het kopje “online tv kijken”. Het omvangrijke VOD- aanbod bevat geen reclame en kan reclamevrij worden bekeken.
In de met A aangeduide uiting heeft de mededeling “24/7 online tv-kijken naar 12 zenders” betrekking op live & replay kijken (met reclame) en hebben de mededelingen “Grootste aanbod uitzending gemist van Nederland” en “Reclamevrij uitzendingen kijken” betrekking op het uitzending gemist (VOD) aanbod (zonder reclame). NLziet is van mening dat de genoemde mededelingen gezamenlijk niet de indruk wekken dat alle content die via het NLziet abonnement gekeken kan worden reclamevrij is.
In de met B aangeduide uiting, die op de NPO aanmeldpagina staat, wordt niet vermeld dat live & replay tot de mogelijkheden behoort. Wie zich op NLziet abonneert kan niet alleen het tv aanbod van de in de uiting genoemde drie aanbieders (NPO Start Plus, RTL XL en KIJK) terugkijken zonder reclame, maar krijgt nog meer dan in de uiting wordt aangekondigd, namelijk live & replay (met de daarbij behorende reclame).
Uit het voorgaande volgt dat geen sprake is van misleidende reclame-uitingen, aldus NLziet.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager maakt bezwaar tegen de uitingen waarin de dienst NLziet wordt aangeprezen, omdat volgens hem de mededelingen “reclamevrij uitzendingen kijken” en “geen reclame” onjuist zijn.
2. Op grond van het verweer gaat de Commissie uit van het volgende. Het aanbod van de dienst NLziet bestaat uit het VOD-aanbod (oftewel uitzending gemist) en live & replay. Uitzendingen uit het VOD-aanbod kunnen zonder reclame rond of tijdens het betreffende programma worden gekeken. Bij live & replay kan wel sprake zijn van reclame. Bij het live kijken van programma’s is de reclame namelijk onderdeel van de live stream en bij replay kunnen reclameblokken niet altijd worden doorgespoeld.
3. Uit het voorgaande volgt dat niet alle content die via het NLziet-abonnement kan worden bekeken reclamevrij is. In de uitingen wordt wel die indruk gewekt. Er wordt immers zonder enig voorbehoud gesteld “reclamevrij uitzendingen kijken” (uiting A) en “geen reclame” (uiting B). De Commissie volgt niet het standpunt van NLziet dat de mededelingen “gezamenlijk” over de mogelijkheid van reclame voldoende duidelijkheid verschaffen. Evenmin kan worden gezegd dat de gemiddelde consument op grond van de uitingen begrijpt dat een deel van de dienst NLziet bestaat uit het live & replay aanbod en dat reclame daarom soms onvermijdelijk is.
4. Nu in de uitingen in absolute zin wordt gesteld “reclamevrij uitzendingen kijken” en “geen reclame”, terwijl dit in werkelijkheid alleen geldt voor het VOD-aanbod en niet (in alle gevallen) voor het live & replay aanbod, gaan de uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit te nemen over een transactie – een abonnement op NLziet – dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
5. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.