a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00756

Datum:

28-07-2015

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van vier pagina’s in het weekblad “Gezien” van 28 juni 2015. In de advertentie wordt onder meer een Ford Focus 1.0 Titanium EcoBoost Wagon “inclusief advanced technology pack t.w.v. € 995,-” aangeboden.

In het betreffende deel van de advertentie staat onder meer:

“Nu extra voordelig

  0% + Vanaf slechts € 199,- p/mnd met Ford Options”.

 

Onder een opsomming van de uitrusting van de auto staat:

“Actieprijs Rijklaar € 24.395,-”.

 

In een blauwe balk hieronder staat, naast een afbeelding van de betreffende auto:

“Aanbetaling                           €   6.647

Vervolgens 24 x € 199,-         €   4.776,- (maandelijkse termijnen)

U betaalt                                € 11.423,-

-/- Uw inruilwaarde                 €   ????,-”             en  “Rijklaar”.

                                                                                 

Onder de blauwe balk staat:

“Na 2 jaar kunt u kiezen: inruilen, houden of teruggeven (zie pag.2)”.

Hieronder volgt de tekst “Ford Options Elke 2 jaar een nieuwe Ford!” en een “Rekenvoorbeeld” voor verschillende Ford modellen.

 

De klacht

 

In de advertentie wordt de betreffende Ford Focus “rijklaar” aangeboden voor de zeer lage prijs van € 11.423,-. Toen klager naar de showroom van adverteerder sub 1 ging en deze auto bestelde, bleek de auto echter niet voor de geadverteerde prijs geleverd te kunnen worden. Klager acht de uiting daarom misleidend.

 

Het verweer

 

De door adverteerder sub 1 geplaatste advertentie betreft het financieringsprogramma Ford Options van adverteerder sub 2. Klager stelt dat uit de advertentie niet duidelijk wordt dat naast de aanbetaling van € 6.647,- en de 24 maandelijkse termijnen van € 199,- ook een slottermijn van € 13.173,- betaald moet worden. Adverteerders zijn echter van mening dat in de advertentie ruim voldoende informatie omtrent de slottermijn wordt verstrekt.

In de eerste plaats wordt onder de bewuste aanbieding van de Ford Focus door middel van het verplichte rekenvoorbeeld duidelijk uiteengezet hoe de financieringsaanbieding in elkaar steekt en wordt de slottermijn van € 13.173,- genoemd. Voorts wordt op (de niet bij de klacht overgelegde) pagina 2 van de uiting een uitgebreide uitleg gegeven over de werking van het Ford Options financieringsplan. Zo wordt toegelicht dat een gedeelte van de aankoopsom niet bij aanschaf van de auto betaald hoeft te worden, en wordt uitgelegd wat er gebeurt na afloop van de 2-jarige financieringstermijn. Onder het kopje “3 – U houdt de auto” wordt uitgelegd dat als de klant aan het einde van de looptijd de auto wenst te houden, hij de slottermijn dient te voldoen. De klant kan er echter ook voor kiezen aan het einde van de looptijd van 2 jaar de auto terug te geven, zodat hij de slottermijn niet hoeft te voldoen, of de auto in te ruilen voor een nieuwe Ford waarbij de slottermijn verrekend wordt in de inruiltransactie. Onder de tekstuele uitleg wordt in een tekening aan de hand van een voorbeeld nog een keer duidelijk gemaakt dat de aanschaf van de auto in drie betalingen wordt geknipt: de aanbetaling, 24 maandelijkse termijnen en een Toekomstige Gegarandeerde Minimumwaarde (TGMW). Nu een complete pagina in de uiting wordt gewijd aan de uitleg over de werking van het financieringsplan, kunnen adverteerders zich niet vinden in de kwalificatie misleiding.

Omdat er – ondanks de uitgebreide uitleg – kennelijk misverstanden kunnen ontstaan over de werking van Ford Options, zal voor extra duidelijkheid de tekst  “Aanbetaling €   6.647, Vervolgens 24 x € 199,- = € 4.776,- (maandelijkse termijnen), U betaalt € 11.423,-” in toekomstige advertenties weggelaten worden.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerders wordt gehandhaafd en nader toegelicht.

Daarbij wordt onder meer meegedeeld dat het Ford Options financieringsplan verschilt van de in de autobranche regelmatig gehanteerde ‘50/50-deal’. Bij laatstgenoemde deal wordt 50% van de aankoopprijs bij aanschaf van een auto betaald en de resterende 50% na een bepaalde termijn. Bij Ford Options is de slottermijn geen onvermijdbare kostenpost, omdat de slottermijn niet hoeft te worden betaald indien de klant aan het einde van de financieringstermijn van 2 jaar besluit de auto terug te geven. De slottermijn kan worden beschouwd als een gegarandeerde inruilprijs.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting ligt de nadruk op de mededeling “NU extra voordelig 0% + Vanaf slechts € 199,- p/mnd met Ford Options” en de in de blauwe balk opgenomen berekening met de conclusie “U betaalt € 11.423,-, Rijklaar”. Vast is komen te staan dat genoemd bedrag slechts de daadwerkelijk te betalen prijs is in het geval de koper de auto na twee jaar teruggeeft. Indien de koper de auto na afloop van de financieringstermijn van 2 jaar houdt, dient hij een slottermijn van € 13.173 te betalen, en indien hij de auto inruilt, wordt deze slottermijn verrekend in de inruilprijs. Naar het oordeel van de Commissie dient de consument duidelijk in de uiting op deze slottermijn – een substantieel bedrag – te worden gewezen. De enkele in kleine letters onder de blauwe balk staande verwijzing naar de uitleg op een andere pagina in de advertentie door middel van de mededeling “Na 2 jaar kunt u kiezen: inruilen, houden of teruggeven (zie pag.2)”, verschaft niet de gewenste duidelijkheid.

 

Gelet op het voorgaande wordt in de bestreden uiting op voor de gemiddelde consument onduidelijke wijze informatie verstrekt over de prijs van de aangeprezen auto als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. In de mededeling dat adverteerders de uiting in de toekomst zullen aanpassen, ziet de Commissie aanleiding de aanbeveling te doen “voor zover nodig”.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken