a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2019/00198

Datum:

25-04-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de (op 14 maart 2019 uitgezonden) televisiecommercial van Stella, waarin door de voice-over wordt gezegd, voor zover hier van belang:

“Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 600 inruilpremie plus een gratis accu-upgrade op geselecteerde e-bikes. (…) Kijk op stella.nl.”

In beeld verschijnt onder andere de volgende tekst:

“MINIMAAL € 600 INRUILPREMIE + GRATIS ACCU-UPGRADE tot wel 200 km”.

In de tag-on wordt gezegd:

“Ontvang minimaal € 600 inruilpremie plus een gratis accu-upgrade op geselecteerde e-bikes. Bezoek een van onze e-bike testcenters of kijk op stella.nl.”

 

De klacht

Enkele maanden geleden maakte Stella net als nu reclame voor een inruilpremie (toen tot € 650,-) bij aankoop van een nieuwe elektrische fiets. Toen klaagster van die actie gebruik wilde maken, werd haar oude fiets getaxeerd op € 700,-. De korting bleek echter pas te worden gegeven bij aankoop van een fiets van meer dan € 2.000,-. Omdat dit niet wordt vermeld, vindt klaagster de reclame misleidend.

 

Het verweer

Stella voert aan, onder verwijzing naar een bijgevoegd screenshot, dat zij in haar reclamecampagnes aangeeft dat een inruil tot € 650,- geldt op alle geselecteerde modellen. [Opmerking Commissie: op het screenshot staat “€ 600,-“]  In de commercial wordt zowel in beeld als door de voice-over vermeld dat de genoemde inruil geldt voor een deel van het assortiment. Nu de waarde van de fiets die klaagster wilde inruilen hoger is dan de inruilpremie die in de commercial wordt genoemd, vindt Stella de klacht niet geheel duidelijk.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de televisiecommercial wordt geadverteerd met “minimaal € 600,- inruilpremie plus een gratis accu-upgrade op geselecteerde e-bikes”. De Commissie begrijpt dat klaagster bezwaar maakt tegen de commercial, omdat daarin niet wordt vermeld dat de actie alleen geldt op e-bikes van meer dan € 2.000,-, zoals zij bij een eerdere, soortgelijke actie heeft ervaren.

2.

Stella heeft niet weersproken dat voor de actie, waarop de onderhavige commercial betrekking heeft, eveneens een minimumprijs van € 2.000,- of een soortgelijke beperkende voorwaarde geldt. Een dergelijke belangrijke beperking van het aanbod vormt essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over het al dan niet gebruik maken van de actie. Daarom moet de consument in de uiting uitdrukkelijk op deze informatie attent gemaakt worden. De mededeling dat de actie van toepassing is “op geselecteerde e-bikes” en de algemene verwijzing naar de website acht de Commissie daartoe onvoldoende. De uiting vermeldt niet (een uitdrukkelijke verwijzing naar) de voorwaarde dat onder “geselecteerde e-bikes” modellen met een prijs van meer dan € 2.000,- worden begrepen. Ook heeft Stella niet meegedeeld waar informatie te vinden is over de modellen die geselecteerd zijn, met de bijbehorende prijzen. Het bij verweer overgelegde screenshot, waarop bij de mededeling “op alle geselecteerde e-bikes” een 1-tje staat – overigens zonder dat duidelijk is waarnaar dit verwijst – betreft geen beeld uit de bestreden televisiecommercial.

3.

Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat in de commercial essentiële informatie ontbreekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, waardoor hij ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daardoor misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken