a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00220

Datum:

21-05-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

           

Het betreft een televisiecommercial voor Olvarit kindervoeding.

Twee peuters zitten aan tafel te eten, de ene peuter een potje Olvarit en de andere peuter een potje van het merk X. De peuter die Olvarit eet zegt onder meer: “Door te variëren verbetert je smaak- en eetpatroon, waardoor je later alles lust en gezond en gevarieerd eet.”

 

De klacht

 

In de commercial wordt gesuggereerd dat kinderen die het aangeprezen product eten zullen opgroeien tot gemakkelijke eters. Deze suggestie is op niets gebaseerd. Het eten van Olvarit en het opgroeien tot een gemakkelijke eter hebben niets met elkaar te maken.

 

Het verweer

 

In de televisiecommercial wordt gesteld dat door te variëren het smaak- en eetpa­troon van een kindje verbetert, waardoor hij later alles lust. Deze uitspraak is geba­seerd op diverse onderzoeken, waarvan de gepubliceerde resultaten door adver­teerder zijn overgelegd (“Flavor Programming During Infancy” in Pediatrics (2004); “Flavor variety enhances food acceptance in formula-fed infants” in The American Journal of Clinical Nutrition (2001); “Effects of repeated exposure on acceptance of initially disliked vegetables in 7-month old infants” in Food Quality and Preference (2007). Uit deze onderzoeken blijkt dat variatie van het smaakpatroon bij kinderen de accep­tatie van nieuwe voeding op latere leeftijd verhoogt. In de commer­cial wordt daarom de aandacht gevestigd op het belang van een gevarieerd eetpatroon, waaraan het grote assor­timent van Olvarit een bijdrage levert.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder door middel van de over­gelegde onderzoeksresultaten de juistheid van de claim dat een gevarieerd eetpa­troon bij jonge kinderen leidt tot een beter eet- en smaakpatroon op latere leeftijd, voldoende aannemelijk gemaakt. Uit die onderzoeken blijkt dat de ontwikkeling van voedselvoorkeuren en acceptatie van nieuwe voeding in belangrijke mate wordt bepaald door de verscheidenheid aan smaken die een kind op jonge leeftijd krijgt aangeboden. Gelet hierop acht de Commissie het in de uiting gesuggereerde ver­band tussen verbetering van het eetpatroon op latere leeftijd en de – door klager niet bestreden – grote verscheidenheid aan smaken van Olvarit potjesvoeding waarnaar in de televisiecommercial wordt verwezen door de woorden “meer dan honderd verschillende smaken”, niet onjuist of misleidend. De klacht kan daarom niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken