De bestreden uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Olvarit kindervoeding.
Twee peuters zitten aan tafel te eten, de ene peuter een potje Olvarit en de andere peuter een potje van het merk X. De peuter die Olvarit eet zegt onder meer: “Door te variëren verbetert je smaak- en eetpatroon, waardoor je later alles lust en gezond en gevarieerd eet.”
De klacht
In de commercial wordt gesuggereerd dat kinderen die het aangeprezen product eten zullen opgroeien tot gemakkelijke eters. Deze suggestie is op niets gebaseerd. Het eten van Olvarit en het opgroeien tot een gemakkelijke eter hebben niets met elkaar te maken.
Het verweer
In de televisiecommercial wordt gesteld dat door te variëren het smaak- en eetpatroon van een kindje verbetert, waardoor hij later alles lust. Deze uitspraak is gebaseerd op diverse onderzoeken, waarvan de gepubliceerde resultaten door adverteerder zijn overgelegd (“Flavor Programming During Infancy” in Pediatrics (2004); “Flavor variety enhances food acceptance in formula-fed infants” in The American Journal of Clinical Nutrition (2001); “Effects of repeated exposure on acceptance of initially disliked vegetables in 7-month old infants” in Food Quality and Preference (2007). Uit deze onderzoeken blijkt dat variatie van het smaakpatroon bij kinderen de acceptatie van nieuwe voeding op latere leeftijd verhoogt. In de commercial wordt daarom de aandacht gevestigd op het belang van een gevarieerd eetpatroon, waaraan het grote assortiment van Olvarit een bijdrage levert.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder door middel van de overgelegde onderzoeksresultaten de juistheid van de claim dat een gevarieerd eetpatroon bij jonge kinderen leidt tot een beter eet- en smaakpatroon op latere leeftijd, voldoende aannemelijk gemaakt. Uit die onderzoeken blijkt dat de ontwikkeling van voedselvoorkeuren en acceptatie van nieuwe voeding in belangrijke mate wordt bepaald door de verscheidenheid aan smaken die een kind op jonge leeftijd krijgt aangeboden. Gelet hierop acht de Commissie het in de uiting gesuggereerde verband tussen verbetering van het eetpatroon op latere leeftijd en de – door klager niet bestreden – grote verscheidenheid aan smaken van Olvarit potjesvoeding waarnaar in de televisiecommercial wordt verwezen door de woorden “meer dan honderd verschillende smaken”, niet onjuist of misleidend. De klacht kan daarom niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.