De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding op de website www.zester.nl waarbij men in het kader van “najaarskortingen” acht nummers van het blad Zozitdat kan bestellen voor € 20,–. Van deze aanbieding bestaat een variant waarbij wordt gezegd: “Stopt automatisch” en een variant waarbij deze mededeling ontbreekt.
De klacht
Op de gewraakte website worden twee dezelfde acties aangeboden in verband met de “najaarskortingen 8 nummers voor 20 euro”. Bij de ene actie staat dat het abonnement automatisch stopt, bij de andere niet. Voor beide acties gelden echter dezelfde abonnementsvoorwaarden, die onder meer inhouden dat het abonnement na acht nummers stilzwijgend een jaar wordt verlengd. Bij klager, die eerder gebruik heeft gemaakt van een actie waarbij het abonnement automatisch stopt, is het abonnement dienovereenkomstig met een jaar verlengd. Klager vindt de reclame misleidend en heeft deze kwestie ook voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel. Deze instantie heeft klager inmiddels in het gelijk gesteld.
Het verweer
Het is juist dat er gelijktijdig twee acties zijn geweest waarbij in het ene geval het abonnement automatisch eindigde en in het andere geval het abonnement werd aangegaan tot wederopzegging. Waarschijnlijk heeft adverteerder een vergissing gemaakt waardoor bij de aanvraag van klager is uitgegaan van de variant waarbij het abonnement werd aangegaan tot wederopzegging. Adverteerder meent dat hij de klacht op een nette manier heeft afgewikkeld door het abonnement per direct te beëindigen en het reeds betaalde abonnementsgeld aan klager terug te betalen. Het is niet zo dat adverteerder communiceert dat een abonnement automatisch eindigt om vervolgens toch het abonnement stilzwijgend te verlengen.
Het oordeel van de Commissie
1) Niet in geschil is dat klager naar aanleiding van een eerdere reclame-uiting gebruik heeft gemaakt van de actievariant waarbij werd gezegd dat het abonnement automatisch stopt na ontvangst van acht nummers van het blad Zozitdat. Evenmin is in geschil dat het abonnement van klager niet automatisch is gestopt en dat in plaats daarvan aan klager is bericht dat het abonnement was aangegaan tot wederopzegging. Adverteerder stelt dat dit het gevolg was van een vergissing. De Commissie constateert dat deze stelling afwijkt van het verweer dat adverteerder in de procedure voor de Geschillencommissie Thuiswinkel heeft gevoerd. In die procedure heeft adverteerder immers, onder verwijzing naar haar voorwaarden, in algemene zin gesteld dat het abonnement geldt tot wederopzegging en dat het abonnement automatisch stilzwijgend wordt verlengd indien niet tijdig wordt opgezegd.
2) Niet gesteld of gebleken is dat ten aanzien van de reclame-uitingen waarover de Commissie nu dient te beslissen sprake is van gewijzigde voorwaarden van adverteerder. Op grond daarvan is onvoldoende komen vast te staan dat ten aanzien van die uitingen adverteerder anders zal handelen dan zij ten aanzien van klager heeft gedaan. De Commissie gaat daarom ervan uit dat ook ten aanzien van de nieuwe reclame-uitingen op grond van de voorwaarden van adverteerder het abonnement geldt tot wederopzegging. Aldus heeft adverteerder geen juiste informatie verschaft over enkele van de belangrijkste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de duur en de wijze waarop het abonnement eindigt. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.