De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door klaagster per e-mail ontvangen uiting waarin onder “Betreft: APK” onder meer staat:
“Uw lichaam is toe aan de Algemeen Periodieke Keuring, kortweg APK. Tijdens deze keuring wordt gekeken of uw lichaam voldoet aan de eisen op het gebied van conditie en gezondheid.
Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011.
Voor de keuring kunt u terecht bij het erkende RDS-bedrijf Fitness Club Sportiom (..). De RDS (Rijksdienst voor Sportzaken) controleert of deze bedrijven de APK goed uitvoeren”.
De klacht
Gesuggereerd wordt dat de e-mail afkomstig is van de ‘Rijksdienst voor Sportzaken’.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van een bekend logo om de indruk te wekken dat het om een officiële instantie gaat. Voorts wordt gesuggereerd dat er sprake is van een verplichte jaarlijkse keuring.
Na googlen blijkt echter dat genoemde dienst niet bestaat en dat Cornel Schoeman, volgens de uiting “APK-controleur van de RDS”, bij Fitness Club Sportiom werkt.
Klaagster vindt de uiting misleidend.
Het verweer
De bestreden uiting is in een oplage van 48.000 huis-aan-huis verspreid in Den Bosch en is per e-mail verstuurd aan oud-leden van de fitnessclub Sportiom, teneinde nieuwe leden te werven.
Van misleiding is geen sprake. Adverteerder voert daartoe het volgende aan.
Anders dan de oproep voor de APK-keuring van de auto is de uiting niet op naam gesteld. Voorts worden daarin geen specifieke personen of persoonskenmerken genoemd. Ten slotte wordt duidelijk een link gelegd tussen de keuring en de aankoop van een fitnessabonnement en wordt verwezen naar onder meer de website en telefoon van Sportiom, een in de wijde omtrek van Den Bosch bekende sportaccommodatie.
Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat het een ludieke reclame-actie betreft.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie gaat er gezien de klacht, waarin gesproken wordt over “een logo” en gezien het verweer, waarin sprake is van één op verschillende wijzen verspreide uiting, van uit dat de bestreden e-mail dezelfde inhoud heeft als de in dossier 2011/00065A
-betreffende een soortgelijke klacht- beoordeelde huis-aan-huis verspreide folder. Deze folder, aan de bovenzijde waarvan een logo met “RDS” staat en is vermeld: “Rijksdienst voor Sportzaken”, is als bijlage 2 in kopie aan deze uitspraak gehecht.
Op grond van artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.
Naar het oordeel van de Commissie is in dit geval niet aan deze bepaling voldaan.
Door de verwijzingen naar de “Rijksdienst voor Sportzaken”, het gebruik van een logo dat wat betreft lettertype en de eerste letters “R” en “D” sterke gelijkenis vertoont met het logo van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het gebruik van het begrip APK en de mededeling “Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011” kan bij de ontvanger van de uiting gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de in de uiting bedoelde keuring van overheidswege verplicht is. Niet voldoende duidelijk is dat het in werkelijkheid gaat om reclame voor een fitnessabonnement en dat er sprake is van een ludieke actie.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.