a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/00065A

Datum:

11-04-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een huis-aan-huis verspreide folder met bovenaan een logo met de letters “RDS” en de vermelding “Rijksdienst voor Sportzaken”.

In de uiting staat onder “Betreft: APK” onder meer:  

“Uw lichaam is toe aan de Algemeen Periodieke Keuring, kortweg APK. Tijdens deze keuring wordt gekeken of uw lichaam voldoet aan de eisen op het gebied van conditie en gezondheid.

 

Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011.

 

Voor de keuring kunt u terecht bij het erkende RDS-bedrijf Fitness Club Sportiom (..). De RDS (Rijksdienst voor Sportzaken) controleert of deze bedrijven de APK goed uitvoeren”.

Een kopie van de uiting is aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

De uiting is misleidend en bevat onwaarheden. Als afzender wordt een niet bestaande instantie genoemd (Rijksdienst voor Sportzaken). De uiting kan tot onrust leiden bij mensen die niet inzien dat het reclame betreft.

 

Het verweer

 

De bestreden uiting is in een oplage van 48.000 huis-aan-huis verspreid in Den Bosch en is per e-mail verstuurd aan oud-leden van de fitnessclub Sportiom, teneinde nieuwe leden te werven.

Van misleiding is geen sprake. Adverteerder voert daartoe het volgende aan.

Anders dan de oproep voor de APK-keuring van de auto is de uiting niet op naam gesteld. Voorts worden daarin geen specifieke personen of persoonskenmerken genoemd. Ten slotte wordt duidelijk een link gelegd tussen de keuring en de aankoop van een fitnessabonnement en wordt verwezen naar onder meer de website en telefoon van Sportiom, een in de wijde omtrek van Den Bosch bekende sportaccommodatie.

 

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat het een ludieke reclame-actie betreft. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.

Naar het oordeel van de Commissie is in dit geval niet aan deze bepaling voldaan. 

 

Door de verwijzingen naar de “Rijksdienst voor Sportzaken”, het gebruik van een logo dat wat betreft lettertype en de eerste letters “R” en “D” sterke gelijkenis vertoont met het logo van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het gebruik van het begrip APK en de mededeling “Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011” kan bij de ontvanger van de uiting gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de in de uiting bedoelde keuring van overheidswege verplicht is. Niet voldoende duidelijk is dat het in werkelijkheid gaat om reclame voor een fitnessabonnement en dat er sprake is van een ludieke actie. 

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een huis-aan-huis verspreide folder met bovenaan een logo met de letters “RDS” en de vermelding “Rijksdienst voor Sportzaken”.

In de uiting staat onder “Betreft: APK” onder meer:  

“Uw lichaam is toe aan de Algemeen Periodieke Keuring, kortweg APK. Tijdens deze keuring wordt gekeken of uw lichaam voldoet aan de eisen op het gebied van conditie en gezondheid.

 

Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011.

 

Voor de keuring kunt u terecht bij het erkende RDS-bedrijf Fitness Club Sportiom (..). De RDS (Rijksdienst voor Sportzaken) controleert of deze bedrijven de APK goed uitvoeren”.

 

 

De klacht

 

De uiting is misleidend en bevat onwaarheden. Als afzender wordt een niet bestaande instantie genoemd (Rijksdienst voor Sportzaken). De uiting kan tot onrust leiden bij mensen die niet inzien dat het reclame betreft.

 

Het verweer

 

De bestreden uiting is in een oplage van 48.000 huis-aan-huis verspreid in Den Bosch en is per e-mail verstuurd aan oud-leden van de fitnessclub Sportiom, teneinde nieuwe leden te werven.

Van misleiding is geen sprake. Adverteerder voert daartoe het volgende aan.

Anders dan de oproep voor de APK-keuring van de auto is de uiting niet op naam gesteld. Voorts worden daarin geen specifieke personen of persoonskenmerken genoemd. Ten slotte wordt duidelijk een link gelegd tussen de keuring en de aankoop van een fitnessabonnement en wordt verwezen naar onder meer de website en telefoon van Sportiom, een in de wijde omtrek van Den Bosch bekende sportaccommodatie.

 

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat het een ludieke reclame-actie betreft. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.

Naar het oordeel van de Commissie is in dit geval niet aan deze bepaling voldaan. 

 

Door de verwijzingen naar de “Rijksdienst voor Sportzaken”, het gebruik van een logo dat wat betreft lettertype en de eerste letters “R” en “D” sterke gelijkenis vertoont met het logo van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het gebruik van het begrip APK en de mededeling “Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011” kan bij de ontvanger van de uiting gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de in de uiting bedoelde keuring van overheidswege verplicht is. Niet voldoende duidelijk is dat het in werkelijkheid gaat om reclame voor een fitnessabonnement en dat er sprake is van een ludieke actie. 

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een huis-aan-huis verspreide folder met bovenaan een logo met de letters “RDS” en de vermelding “Rijksdienst voor Sportzaken”.

In de uiting staat onder “Betreft: APK” onder meer:  

“Uw lichaam is toe aan de Algemeen Periodieke Keuring, kortweg APK. Tijdens deze keuring wordt gekeken of uw lichaam voldoet aan de eisen op het gebied van conditie en gezondheid.

 

Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011.

 

Voor de keuring kunt u terecht bij het erkende RDS-bedrijf Fitness Club Sportiom (..). De RDS (Rijksdienst voor Sportzaken) controleert of deze bedrijven de APK goed uitvoeren”.

Een kopie van de uiting is aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

De uiting is misleidend en bevat onwaarheden. Als afzender wordt een niet bestaande instantie genoemd (Rijksdienst voor Sportzaken). De uiting kan tot onrust leiden bij mensen die niet inzien dat het reclame betreft.

 

Het verweer

 

De bestreden uiting is in een oplage van 48.000 huis-aan-huis verspreid in Den Bosch en is per e-mail verstuurd aan oud-leden van de fitnessclub Sportiom, teneinde nieuwe leden te werven.

Van misleiding is geen sprake. Adverteerder voert daartoe het volgende aan.

Anders dan de oproep voor de APK-keuring van de auto is de uiting niet op naam gesteld. Voorts worden daarin geen specifieke personen of persoonskenmerken genoemd. Ten slotte wordt duidelijk een link gelegd tussen de keuring en de aankoop van een fitnessabonnement en wordt verwezen naar onder meer de website en telefoon van Sportiom, een in de wijde omtrek van Den Bosch bekende sportaccommodatie.

 

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat het een ludieke reclame-actie betreft. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd.

Naar het oordeel van de Commissie is in dit geval niet aan deze bepaling voldaan. 

 

Door de verwijzingen naar de “Rijksdienst voor Sportzaken”, het gebruik van een logo dat wat betreft lettertype en de eerste letters “R” en “D” sterke gelijkenis vertoont met het logo van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het gebruik van het begrip APK en de mededeling “Uw lichaam moet goedgekeurd zijn vóór 31 januari 2011” kan bij de ontvanger van de uiting gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de in de uiting bedoelde keuring van overheidswege verplicht is. Niet voldoende duidelijk is dat het in werkelijkheid gaat om reclame voor een fitnessabonnement en dat er sprake is van een ludieke actie. 

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken