a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0472

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de bij de zomercatalogus van Privado gevoegde reclamefolder “Zomerstunt”, waarin de geadresseerde erop wordt gewezen dat bij een bestelling uit de catalogus een aantal cadeaus kan worden gewonnen. Het aantal cadeaus dat men kan winnen, staat onder de op de folder aanwezige krassticker. Op de voorzijde van de folder staat onder meer een afbeelding van drie digitale camera’s met daarbij de tekst “Gratis digitale camera. Kies uit 3 hippe kleuren en kruis aan op de bestelbon”. De linkerpagina van de binnenzijde van de folder bestaat uit een tekstgedeelte met toelichting op de actie en een afbeelding van een cadeauverpakking met daarbij “gratis verrassing”. Op de rechterpagina staan afbeeldingen en beschrijvingen van een sieradenset, een 4-in-1 erotisch pokerspel en een digitale camera, met bij elke afbeelding het woord “gratis”.

De klacht

In de uiting staat onder andere: “Hoeveel spannende en waardevolle geschenken u krijgt, dat ontdekt u onder het krasvlakje van uw KadoSticker (…). Het aantal kado’s dat u tevoorschijn krast is gegarandeerd voor u.” Klager, die volgens de sticker recht had op drie cadeaus, verwachtte naast de sieradenset en het pokerspel de tot tweemaal toe in de folder afgebeelde digitale camera te krijgen. In werkelijkheid ontving klager een speelgoedcamera. De uiting is misleidend. In de kantlijn van de rechter binnenpagina blijkt weliswaar te staan dat de digitale camera’s worden toegekend aan de 100e, de 500e en de 1000e besteller, maar deze tekst is nauwelijks leesbaar.

Het verweer

In de folder wordt niet vermeld of gesuggereerd dat de geadresseerde die een bestelling plaatst uit de catalogus en de sticker op de orderbon plakt aanspraak kan maken op alle (vier) afgebeelde cadeaus of op cadeaus naar keuze. De gegarandeerde verstrekking heeft slechts betrekking op het aantal cadeaus dat op de sticker wordt vermeld (minimaal 1, maximaal 3). Dit blijkt ook uit de slogans bij de cadeaus die in vragende zin zijn geformuleerd, bijvoorbeeld “Krijgt u zo’n hippe digitale camera kado?” Op de voorzijde van de folder verwijst een asterisk achter de naam van de geadresseerde naar de eveneens op de voorzijde opgenomen zinsnede “zie de toekenningsvoorwaarden”. Deze toekenningsvoorwaarden, waarnaar ook op andere plaatsen in de folder wordt verwezen, zijn duidelijk leesbaar en ondubbelzinnig geformuleerd in de folder opgenomen.

Repliek

Klager handhaaft zijn standpunt en licht dat nader toe.

Dupliek

Uit de administratie is gebleken dat klager al diverse malen gebruik heeft gemaakt van acties van adverteerder, die qua werkwijze vergelijkbaar zijn met de onderhavige zomerstuntactie. Klager kon daarom weten dat de digitale camera niet aan iedere deelnemer van de actie zou worden toegekend.

Mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder wordt nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht de klacht gegrond en overweegt daartoe het volgende.
De voorzijde van de folder is vrijwel geheel gewijd aan de gratis digitale camera die kan worden verkregen bij een bestelling uit de catalogus en het bijvoegen van de sticker waarop het aantal cadeaus staat dat men krijgt. Aan de binnenzijde van de folder is op de rechterpagina nogmaals een grote afbeelding opgenomen van deze digitale camera in drie verschillende kleuren, samen met de afbeeldingen van een sieradenset en een pokerspel.
Door tekst en opmaak van de folder wordt de suggestie gewekt dat de beperking van de actie is gelegen in het aantal te verkrijgen cadeaus en niet in het soort cadeau. Hierdoor ontstaat de indruk dat, indien op de krassticker het aantal van drie cadeaus staat vermeld, de drie bij elkaar op één pagina afgebeelde geschenken worden toegekend, waaronder de digitale camera. In werkelijkheid blijkt de digitale camera slechts aan drie deelnemers te worden toegekend en bestaat bij de andere deelnemers die recht hebben op drie cadeaus het derde cadeau uit een verrassingsgeschenk.

De verwijzing in de folder naar de toekenningsvoorwaarden ontneemt aan de uiting niet het misleidende karakter. De mededeling “zie de toekenningsvoorwaarden” op de voorzijde van de folder is, door de minimale lettergrootte en de plaatsing daarvan langs de vouw van de folder, nauwelijks leesbaar. De aan de binnenzijde van de folder opgenomen toekenningsvoorwaarden zijn door het gebruikte lettertype evenmin goed leesbaar.

Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid en hoeveelheid van het aangeboden product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken