Omschrijving:Het betreft de bij de zomercatalogus van Privado gevoegde reclamefolder “Zomerstunt”, waarin de geadresseerde erop wordt gewezen dat bij een bestelling uit de catalogus een aantal cadeaus kan worden gewonnen. Het aantal cadeaus dat men kan winnen, staat onder de op de folder aanwezige krassticker. Op de voorzijde van de folder staat onder meer een afbeelding van drie digitale camera’s met daarbij de tekst “Gratis digitale camera. Kies uit 3 hippe kleuren en kruis aan op de bestelbon”. De linkerpagina van de binnenzijde van de folder bestaat uit een tekstgedeelte met toelichting op de actie en een afbeelding van een cadeauverpakking met daarbij “gratis verrassing”. Op de rechterpagina staan afbeeldingen en beschrijvingen van een sieradenset, een 4-in-1 erotisch pokerspel en een digitale camera, met bij elke afbeelding het woord “gratis”. |
De klacht In de uiting staat onder andere: “Hoeveel spannende en waardevolle geschenken u krijgt, dat ontdekt u onder het krasvlakje van uw KadoSticker (…). Het aantal kado’s dat u tevoorschijn krast is gegarandeerd voor u.” Klager, die volgens de sticker recht had op drie cadeaus, verwachtte naast de sieradenset en het pokerspel de tot tweemaal toe in de folder afgebeelde digitale camera te krijgen. In werkelijkheid ontving klager een speelgoedcamera. De uiting is misleidend. In de kantlijn van de rechter binnenpagina blijkt weliswaar te staan dat de digitale camera’s worden toegekend aan de 100e, de 500e en de 1000e besteller, maar deze tekst is nauwelijks leesbaar. |
Het verweerIn de folder wordt niet vermeld of gesuggereerd dat de geadresseerde die een bestelling plaatst uit de catalogus en de sticker op de orderbon plakt aanspraak kan maken op alle (vier) afgebeelde cadeaus of op cadeaus naar keuze. De gegarandeerde verstrekking heeft slechts betrekking op het aantal cadeaus dat op de sticker wordt vermeld (minimaal 1, maximaal 3). Dit blijkt ook uit de slogans bij de cadeaus die in vragende zin zijn geformuleerd, bijvoorbeeld “Krijgt u zo’n hippe digitale camera kado?” Op de voorzijde van de folder verwijst een asterisk achter de naam van de geadresseerde naar de eveneens op de voorzijde opgenomen zinsnede “zie de toekenningsvoorwaarden”. Deze toekenningsvoorwaarden, waarnaar ook op andere plaatsen in de folder wordt verwezen, zijn duidelijk leesbaar en ondubbelzinnig geformuleerd in de folder opgenomen. |
Repliek Klager handhaaft zijn standpunt en licht dat nader toe. |
Dupliek Uit de administratie is gebleken dat klager al diverse malen gebruik heeft gemaakt van acties van adverteerder, die qua werkwijze vergelijkbaar zijn met de onderhavige zomerstuntactie. Klager kon daarom weten dat de digitale camera niet aan iedere deelnemer van de actie zou worden toegekend.
|
Mondelinge behandeling Het standpunt van adverteerder wordt nader toegelicht.
|
Het oordeel van de Commissie De verwijzing in de folder naar de toekenningsvoorwaarden ontneemt aan de uiting niet het misleidende karakter. De mededeling “zie de toekenningsvoorwaarden” op de voorzijde van de folder is, door de minimale lettergrootte en de plaatsing daarvan langs de vouw van de folder, nauwelijks leesbaar. De aan de binnenzijde van de folder opgenomen toekenningsvoorwaarden zijn door het gebruikte lettertype evenmin goed leesbaar. Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid en hoeveelheid van het aangeboden product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |