De bestreden uiting
Het betreft een billboard-advertentie voor de ‘Wijnalmanak 2010, de beste wijnen onder
€ 5,-’. Boven een afbeelding van de almanak staat de tekst: “Waarschuw je glasbak…”.
De klacht
Klager is van mening dat met de uiting, gelet op de woorden “Waarschuw je glasbak…” en op het feit dat de bewuste wijnen laag zijn geprijsd, overmatig drinken wordt gesuggereerd en gestimuleerd, hetgeen in strijd is artikel 1 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA).
Verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
In de eerste plaats wordt geen reclame gemaakt voor alcoholhoudende drank, maar voor een boek. Derhalve valt de reclame-uiting buiten het toepassingsbereik van de RVA.
Voorts is adverteerder van mening dat de reclame-uiting geen uiting is die overmatig drinken of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank zou tonen, suggereren of stimuleren. De slogan “Waarschuw je glasbak…” is duidelijk humoristisch bedoeld. Door middel van de Wijnalmanak wordt men niet gestimuleerd om méér wijn aan te schaffen, maar om de ‘beste’ wijnen onder de € 5,- te kopen.
Voor zover van belang voor de beslissing wordt in het oordeel nader op het verweer ingegaan.
De mondelinge behandeling
Mr. Schipper voornoemd licht het standpunt van adverteerder nader toe.
Het oordeel van de Commissie
In de reclame-uiting wordt een Wijnalmanak aangeprezen. Naar adverteerder heeft gesteld, zijn ten behoeve van de Wijnalmanak ongeveer 2.400 verschillende wijnen ingezonden door verschillende winkels, slijters en supermarkten. De auteur van het boek proeft de ingezonden wijnen en beschrijft een selectie van zijn bevindingen in de Wijnalmanak van het desbetreffende jaar. Ter vergadering heeft adverteerder, naar aanleiding van een vraag van de Commissie, meegedeeld dat er geen (financiële) betrekkingen bestaan tussen de leveranciers van de bewuste wijnen en adverteerder. Nu niet is gesteld of gebleken dat dit anders is, gaat de Commissie er vanuit dat in dit geval geen reclame wordt gemaakt voor een (of meer) bepaalde wijn(en), maar voor een boek waarin wijnen op objectieve wijze door de acteur worden beoordeeld en beschreven. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de gewraakte uiting geen sprake is voor reclame voor alcoholhoudende drank en valt deze niet binnen het toepassingsgebied van de RVA. Derhalve treft de klacht geen doel.
De beslissing
Gelet op het voorgaande wijst de Commissie de klacht af.