De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op https://womanlix.com. Daarin wordt “The Magic bra” aangeprezen waarover onder meer wordt gesteld:
“The Magic bra is specially designed for you to support and shape your body with perfection”.
In de uiting staat ook:
“GUARANTEE”, een desbetreffend logo en “We offer a 1-year limited warranty and a 30-day money-back guarantee”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagsters moeder bestelde 3 stuks van het product, maar vond de kwaliteit niet goed; zo gaf de bh geen enkele steun. Toen klaagster informeerde naar de details wat betreft retourneren, weigerde adverteerder elke vorm van terugbetaling. Adverteerder deelde onder meer mee:
“ALL ORDER ISSUES(DAMAGED/FAULTY) ARE SUBJECT FOR REVIEW AND APPROVAL
Photos or any evidence of the order issue shall be reviewed by our team.
These are certain situations where we cannot grant the request of the buyer.
– Improper use of the product
– Unsatisfied with the quality or the design of the product
– Unwanted due to shipping times
– Not suitable or unwanted fit
– Incorrect size purchase
Also, we cannot grant the return request for the following items which are related to the government hygiene protocol regarding COVID19: towels, underwear and bras, and other
items that are in direct contact with the skin.
Policy information: https://womanlix.com/pages/shipping-info
Womanlix strictly follows the policy of the store. We ask for your cooperation on this matter.”
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden uiting wordt een “30-day money-back guarantee” in het vooruitzicht gesteld, zonder dat daarbij (duidelijk) wordt gewezen op beperkende voorwaarden die aan deze garantie zijn verbonden. In werkelijkheid, zo begrijpt de voorzitter uit de klacht, die adverteerder niet heeft weersproken, kunnen producten in verschillende gevallen niet worden geretourneerd, bijvoorbeeld indien men niet tevreden is over de kwaliteit van het product of, in verband met het hygiëne protocol ten aanzien van COVID19, wanneer het items betreft die in direct contact staan met de huid. Het bestaan van deze beperkingen betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een besluit over een transactie te nemen en naar het oordeel van de voorzitter is er in dit geval sprake van een verborgen houden van deze informatie. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.