a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2015/01083

Datum:

24-11-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op televisie uitgezonden, bijna 25 minuten durende ‘infomercial’ van Tommy Teleshopping, waarin de “Tulip automatische kruller van Instyler” wordt aangeprezen.

Op verschillende momenten in de uiting wordt door de voice-over gezegd:

“Haal de Tulip nu in huis om uit te proberen voor maar € 14,95 shipping- en handlingkosten”

of “…en haal de enige echte Tulip in huis voor maar € 14,95 shipping- en handlingkosten”.

Op deze momenten is, in een kader waarin ook een telefoonnummer en het e-mailadres www.instyler.nl zijn opgenomen, de volgende tekst in beeld te zien:

“Bel en bestel!

  (…)

 Voor maar

 € 14,95*”

In sommige gevallen staat onder het bedrag van € 14,95: “+ verzendkosten”.

De asterisk verwijst naar de volgende mededeling die onder bovengenoemd kader staat:

“* Prijs € 14,95 voor een proefperiode van 30 dagen. Na deze periode wordt het totaalbedrag van € 129,- in rekening gebracht, indien u de Tulip niet heeft geretourneerd.”

 

De klacht

De indruk wordt gewekt dat het product slechts € 14,95 kost, maar dit zijn de kosten voor “shipping en handling”. In werkelijkheid kost het product € 130,-. Omdat dit niet voor iedereen duidelijk zal zijn, vindt klager deze manier van adverteren niet eerlijk.

 

Het verweer

In de infomercial toont adverteerder bij het bestelpanel van de aanbieding dat na 30 dagen

een bedrag van € 129,- in rekening wordt gebracht. Dit wordt ook door de medewerkers van adverteerders callcenter meegedeeld als een klant belt naar aanleiding van de infomercial.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de bestreden uiting wordt de Tulip krultang aangeprezen, die telefonisch of via de website instyler.nl besteld kan worden. Het aanbod in de bestreden uiting betreft dus een uitnodiging tot aankoop die verband houdt met een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In artikel 8.4 onder i NRC is bepaald dat in dat geval op duidelijke en begrijpelijke wijze als essentiële informatie de “totale prijs” moet worden verstrekt, “met inbegrip van (…) alle extra vracht-, leverings- en portokosten en eventuele andere kosten”.

2. Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument in de uiting niet op de vereiste duidelijke wijze geïnformeerd over de totale prijs die voor de Tulip krultang verschuldigd is. In de uiting wordt in beeld en gesproken tekst sterk de nadruk gelegd op het bedrag van € 14,95 waarvoor men de Tulip krultang in huis kan halen. Dat dit bedrag betrekking heeft op een proefperiode van 30 dagen en dat daarna “het totaalbedrag van € 129,-” in rekening wordt gebracht indien de Tulip krultang niet is geretourneerd, wordt door de voice-over niet gezegd en blijkt slechts uit een mededeling onderin het beeld. Deze mededeling is bovendien in zulke kleine en meestal weinig contrasterende letters weergegeven, dat de mededeling de gemiddelde consument gemakkelijk zal ontgaan.

3. Ook de vermelding van het bedrag van € 14.95 voor de proefperiode voldoet niet aan het vereiste van artikel 8.4 onder i NRC. Volgens de door de voice-over uitgesproken tekst betreft dit bedrag “shipping- en handlingkosten”. Over bijkomende verzendkosten wordt niet gesproken. Dat kennelijk wel sprake is van deze bijkomende kostenpost blijkt uit de soms bij het bedrag van € 14,95 staande mededeling “+ verzendkosten”. Over de hoogte van deze kosten wordt echter in geen enkel geval informatie verstrekt.

4. Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken