De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin wordt gezegd:
“Je werkdag is leuker met de No Repeat Workday van Sky Radio.
Van 9 tot 5 nooit twee keer dezelfde platen”.
Intussen zijn verschillende apparaten te zien waarmee men naar de radio kan luisteren, waaronder een gewone radio, een iPhone, een internetradio en een autoradio.
De klacht
Door middel van hippe radio’s en het DAB logo wordt ten onrechte gesuggereerd dat Sky Radio in Nederland digitaal uitzendt via “Digital Audio Broadcasting”.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klager de uiting misleidend acht en/of in strijd met de waarheid.
Naar de Commissie heeft vastgesteld, is in elk geval in 2 displays van de in totaal 8 bij verweer als zodanig aangeduide “devices”, waaronder een gewone radio, een iPhone, een internetradio en een autoradio, de aanduiding “DAB” te zien. Volgens het verweer verschijnt deze aanduiding in 3 gevallen in beeld.
“DAB” staat -zo is bij verweer meegedeeld- voor “Digital Audio Broadcasting” en ziet op digitale uitzending van radioprogramma’s, als alternatief voor analoge uitzending via de ether. Voorts heeft adverteerder meegedeeld dat op dit moment in Nederland slechts de publieke radiozenders via DAB te beluisteren zijn en dat Sky Radio, evenals andere commerciële omroepen, pas sinds september 2011 een vergunning heeft om via DAB uit te zenden.
De bestreden uiting heeft betrekking op de “No Repeat Workday” van Sky Radio, waarbij -blijkens de uiting- tussen 9 en 5 uur nooit tweemaal dezelfde muziek is te horen. In dat kader worden diverse radio’s getoond, waarbij op het display van alle radio’s is te zien: “Sky Radio 101 FM”, en op het display van sommige radio’s ook “DAB”.
Voor zover deze aanduiding betreffende digitale uitzending van radioprogramma’s
-zij het kort- in de onderhavige uiting is vermeld, terwijl Sky Radio weliswaar een vergunning heeft om digitaal uit te zenden, maar dat nog niet doet, acht de Commissie de uiting in strijd met de waarheid als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het verweer dat in de uiting ook is vermeld: “Sky Radio 101 FM” en dat uit de toevoeging “101 FM” volgt dat het gaat om een etherstation en niet om een station dat te ontvangen is via DAB, ziet eraan voorbij dat deze vermelding niet ongedaan maakt dat op een aantal displays ten onrechte “DAB” is vermeld en doet daarom aan het voorgaande niet af.
Reeds gelet op het bovenstaande is de uiting in strijd met de NRC.
De Commissie beslist als volgt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.