a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

34 Resultaten voor uw zoekopdracht "influencer"

Opnieuw zoeken

Dossiernr:

2024/00110 - CVB

Datum:

12-11-2024

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Voeding en drank
Het College van Beroep (12 november 2924) 1.   De procedure [Procesverloop] 2.   De bestreden reclame-uitingen Het betreft de volgende uitingen. 1.  De website https://boerenhoudenvankoeien.nl. Daarin staat onder de kop “boeren houden van ko...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00273

Datum:

20-08-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post op de Facebook van Rotterdam The Hague Airport van 14 mei 2024 waarin een afbeelding is te zien van een man en een vrouw met een baby op het vliegveld. Hierboven staat de volgende tekst: Verhalen ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2024/00056

Datum:

18-07-2024

Uitspraak:

Aanbeveling (deels voor zover nodig)

Product/dienst:

Opleidingen en cursussen

Motivatie:

Herkenbaarheid adverteerder

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Opleidingen en cursussen
De bestreden reclame-uitingen Het betreft – voor zover de Commissie uit de niet al te overzichtelijke klacht kan opmaken – de volgende uitingen: 1. Een advertentie van AthenaStudies op Facebook, waarin onder meer het volgende staat (voor zover ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00080/I

Datum:

30-04-2024

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video op het TikTok account van “(Influencer)” waarin te zien is hoe “(Influencer)” huidverzorgingsproducten (“skincare voor mannen in 4 overzichtelijke stappen”) aanbrengt en toelicht. Onder ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2024/00080

Datum:

30-04-2024

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video op het TikTok account van “(Influencer)” waarin te zien is hoe “(Influencer)” huidverzorgingsproducten (“skincare voor mannen in 4 overzichtelijke stappen”) aanbrengt en toelicht. Onder ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00603/B

Datum:

03-01-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame Het gaat om een uiting van het Platform Zorg voor Leven (hierna ook: het platform) die is uitgezonden via YouTube. In de video van 25 seconden is een foetus te zien tijdens verschillende ontwikkelingsstadia. De volgende tekst i...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00405

Datum:

08-11-2023

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft de verpakking van het volgende product: Surprise Drinks Aardbei JoJo Siwa. Samenvatting van de klacht Het hierboven genoemde product, waarvan volgens Foodwatch Surprise Drinks Nederland/Brand Expand ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00175

Datum:

22-08-2023

Uitspraak:

VAF bevestigd (=afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Brand New Day waarin een bekende journalist/columnist/programmamaker/influencer over reizigers op een treinperron zegt dat meer dan de helft van hen geld tekort kan komen als ze in...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00283

Datum:

02-08-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een Instagrampost van [naam content creator]. In de post is een foto van de content creator te zien die een blikje Lipton Ice Tea voor de camera houdt. Onder de post staat onder meer: “Ik ben deze zomer #Li...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00146

Datum:

07-06-2023

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video (vlog) op YouTube van 9 maart 2023 van 1 uur, 14 minuten en 32 seconden (1:14:32) met de titel: “VERRASSING VOOR NOEL ZIJN VERJAARDAG! #3496”. Onder de video, in de beschrijving staat onder meer...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2022/00361/III

Datum:

24-10-2022

Uitspraak:

niet ontvankelijk

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video op YouTube van 3 juli 2022 van ruim 29 minuten met de titel: “SPECIAAL CADEAU VOOR MILAN UIT ITALIË! #3247”   De klacht Op meerdere momenten is sprake van sluikreclame voor o.a. Pokémon....
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00361/II

Datum:

24-10-2022

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video op YouTube van 3 juli 2022 van ruim 29 minuten met de titel: “SPECIAAL CADEAU VOOR MILAN UIT ITALIË! #3247”   De klacht Op meerdere momenten is sprake van sluikreclame voor o.a. Sunshower...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00365 - CVB

Datum:

30-11-2022

Uitspraak:

CvB Toewijzing zonder aanbeveling (= Toewijzing zonder aanbeveling)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
Het College van Beoep [30 november 2022] De bestreden uiting De klacht is gericht tegen de door de Commissie omschreven televisiecommercial van Unibet waarin de voice-over een aantal Unibet-spelers in een café beschrijft. Op het einde van de ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00352

Datum:

28-09-2022

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden uiting Het betreft een video op YouTube van 4 juli 2022 van ruim 34 minuten met de titel: “TERUG UIT ITALIE, LEUKE KETTINGEN EN EVEN RUST – [naam influencer] WEEKVLOG #”.   Samenvatting van de klacht In de video is op meerd...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00398

Datum:

13-09-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uiting Het gaat om een Instagram post op het account van de influencer. De post bestaat uit een foto en de tekst: “Er is mij gevraagd de komende tijd af en toe wat op te tikken over het fenomeen Bamboetextiel. Best interessan...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00325

Datum:

29-08-2022

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft vier video’s op TikTok: A. (15 seconden) Verweerder 1: “Dit wordt heel random, maar dat maakt niet uit. Ik wil al mijn hele leven mijn eigen chipsmerk. En na maanden proeven, tweaken, is het eindelijk z...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00349 - CVB

Datum:

10-05-2022

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [10 mei 2022] 1.  De procedure […] 2.  De bestreden uitingen, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie 2.1. De bestreden uitingen De inleidende klacht is gericht tegen de zeven door de Commissie beschre...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00312

Datum:

10-02-2022

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: A.        een post op Instagram van ‘maccieamsterdam’ met daarbij de tekst: “Happy meal time! Komen jullie langs. We zijn open tot 21.45 uur […..]” Bij deze foto is een afbeelding geplaatst...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00189

Datum:

16-06-2021

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft een videopost op TikTok van ongeveer 15 seconden, waarin de influencer zichzelf filmt terwijl hij een blikje energiedrank vasthoudt. Hij stelt aan twee jonge dames de vraag: “kan ananas op een pizza?” en ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00533

Datum:

21-04-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft twee video’s (vlogs) van de vlogger op YouTube, te weten: weekvlog 138, weekvlog 139. In de samenvatting van de klacht worden de relevante passages van de vlogs genoemd en deze zullen in het oordeel nader w...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00011

Datum:

12-01-2021

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft de Facebookposts waarin melding wordt gemaakt en wordt gelinkt naar de volgende artikelen op Glamour.nl: 11 september 2020: “Daten op anderhalve meter: houden we ons nog een beetje aan de maatregelen?R...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00453

Datum:

08-12-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een videopost op Instagram TV waarin verspreider het product Tanrevel bespreekt. De klacht Klager maakt bezwaar tegen de videopost, omdat daarin sprake is van reclame voor Tanrevel zonder dat dit wordt vermeld...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00437

Datum:

28-10-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden uiting Het betreft een video (vlog) op YouTube van [naam], die bekend is als vlogger. De vlog is blijkens de omschrijving onderaan de video onderdeel van een serie waarin wordt ingegaan op duurzaamheid in de luchtvaart. In de vlog bezoek...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00452

Datum:

14-10-2020

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Persoonlijke verzorging en uiterlijk
De bestreden reclame-uiting Het betreft een video (vlog) op YouTube waarin vlogger het product Tanrevel aanprijst.   Samenvatting van de klacht Klager maakt bezwaar tegen de video, omdat daarin onmiskenbaar sprake is van reclame voor Tanrevel...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00108 - CVB

Datum:

13-10-2020

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
Het College van Beroep [13 oktober 2020]   De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De inleidende klacht is gericht tegen: (A) de verpakkingen van Fish Tales tonijn, (B) uitingen op www.stopfoutetonijn.nu in...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00252

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden uiting Het betreft een fragment uit de video op YouTube van 12 mei 2020, te zien vanaf 06:10, waarin vlogger verschillende ontvangen pakketten uitpakt en toont aan de kijker, waaronder een pakket van het merk À la. Onder de video, in de...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00071

Datum:

09-03-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een post op het Instagramaccount van “tigerelise” waarin staat, voor zover hier van belang: “Ik heb onlangs de ’22 wekenprik’ gehaald. Een inenting die mijn babyboys de eerste paar maanden tegen kin...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00778

Datum:

24-02-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden uiting Het betreft een video op Youtube (youtu.be/eH0cZ1T0jU0), waarin te zien is hoe influencer een racestuur van het merk Fanatec ontvangt, uitpakt en gebruikt. Onder de video, in de beschrijving staat: “NIEUW FORMULE 1 stuur van €...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00696

Datum:

20-12-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een vlog op Youtube (van bijna 26 minuten), waarin vlogger te zien is terwijl hij Hoeksche Hoeve bezoekt en het productieproces van de door Hoeksche Hoeve vervaardigde ‘Boerderijchips’ volgt. Onder de video, in de ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00571

Datum:

16-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Tabak

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Tabak
De bestreden reclame-uiting Het betreft een filmpje op Facebook (3.03 minuten), waarin Jan Roos zegt:   “De overheidsbetutteling, die loopt de spuigaten uit. Pakjes sigaretten zijn onherkenbaar. Wat krijgen we straks nog meer? We zeggen nog steeds...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00570

Datum:

09-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Elektronische apparaten
De bestreden uiting Het betreft een uiting op Instagram.  Daarin vertelt verweerder sub 1 dat hij zijn telefoon heeft laten vallen. Hij zegt onder meer: “Scherm kapot”, (…), “m’n beeldscherm deed dus helemaal error, maar Fixers is de uitko...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00243

Datum:

16-05-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uitingen Het betreft verschillende door klager bedoelde uitingen binnen de campagne “Victim Fashion, created by accident” van ProRail. De campagne is op 4 april 2019 tijdens een fashion event gelanceerd met de presentatie van...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00767

Datum:

22-12-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uitingen Het betreft twee zogeheten ‘vlogs’ op Facebook die bestaan uit video’s van vlogger [naam vlogger] van HappyHealthy.nl van S&H. In de video’s is de vlogger te zien terwijl hij achter een tafel zit met daarop meerdere ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00650

Datum:

26-10-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de facebookpagina van verweerster 3, bestaande uit een foto van verweerster 3 en twee andere vrouwen en de tekst: “Girls just wanna have fun #Bonaire wat ben je mooi! Corendon vliegt vanaf heden...
Bekijk uitspraak