De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Dr. Oetker op Instagram waarin staat:
“Volg en win
De hele maand december win je elke week…
Droetkerpizza_nl Volg @DrOetkerPizza_nl en #win deze hele maand de lekkerste pizzaprijzen bij .. All you need is Pizza!!”.
Samenvatting van de klacht
Klager stelt dat uit de uiting volgt dat men direct recht heeft op een prijs zodra men adverteerder gaat volgen. In werkelijkheid moet men meer acties ondernemen om te winnen.
Samenvatting van het verweer
De bestreden uiting was onderdeel van een campagne die tot doel had het ‘engagement’ te verhogen door deelnemers via leuke content kans te laten maken op pizza gerelateerde prijzen. De winkans bij de prijsvragen was groot. Daarnaast wilde adverteerder met deze campagne kwalitatieve volgers genereren. Een winactie is een goede tool om awareness te creëren rondom een Instagramaccount. Adverteerder heeft de content in vijf categorieën ingedeeld, waaronder een promotievideo waarin het concept van ‘All You Need Is PIZZA’ wordt toegelicht. In de video en in andere content van de campagne wordt de call-to-action ‘Volg en Win’ gedaan. Deze call-to-action is een hele korte samenvatting van de kern van de campagne. Het doel daarvan is het aanmoedigen om het account te volgen, zodat volgers in december de prijsvragen langs zouden zien komen in hun feed. ‘Volgt’ men het account niet, dan maakt men geen kans om te ‘winnen’. ‘Volg en Win’ is nooit als alleenstaande uiting geplaatst: dit is altijd gedaan in de begeleidende context van woord (copy, audio en ondertiteling) en – al dan niet bewegend – beeld, waarin toelichting wordt gegeven over het mechanisme en diverse verwijzingen worden gedaan naar het gegeven dat het een spelshow betreft. In de promotievideo komt duidelijk naar voren dat de prijzen te winnen zijn door mee te doen aan de spelshow, en dus acties ondernomen moeten worden voordat men een prijs kan winnen. Adverteerder verwijst naar artikel 8.1 van de Nederlandse Reclame code. Op grond van dit artikel mag de call-to-action niet afzonderlijk worden beoordeeld. Klager haalt de uiting ten onrechte uit de feitelijke context. Adverteerder heeft verder geen klachten van deze aard ontvangen.
Het oordeel van de voorzitter
Klager legt de mededeling “volg en win” zo uit dat men een prijs wint zodra men adverteerder gaat ‘volgen’. Dit is de letterlijke uitleg van de tekst die klager noemt. De voorzitter begrijpt uit het verweer dat adverteerder deze tekst niet afzonderlijk heeft gebruikt, maar steeds in combinatie met andere mededelingen waaronder een video waarin wordt toegelicht dat het in feite om een soort spelshow gaat. Voor zover de voorzitter op basis van de beschikbare gegevens kan constateren, wordt aldus in de uiting als geheel voldoende duidelijk gemaakt dat het volgen van adverteerder op Instagram een voorwaarde is om te kunnen meespelen voor een prijs, en dat dit derhalve niet afzonderlijk reeds recht geeft op een prijs. Daarbij moet het een algemeen aanvaarde reclame- en marketingpraktijk worden geacht dat het kans maken op een prijs wordt uitgedrukt door het woord ‘winnen’. ‘Winnen’ is iets anders dan “krijgen” Daarom zal de gemiddelde consument een uiting waarin wordt gezegd “volg en win” niet zo uitleggen dat het enkele volgen al recht geeft op een prijs. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.