a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2019/00728

Datum:

19-12-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Oslo Brands op Instagram waarin een broek, de SWAT Pants, wordt aangeprezen. In de reclame-uiting staat onder meer:
“SWAT Pants
Waterdicht, levensbestendig en zo gemakkelijk schoon te maken dat het net zo goed ook vuilafstotend kan zijn.
Gemaakt met 65% nylon en 35% katoen voor de ideale combinatie van praktische stijl en passende functie. Door de Dupont Teflon behandeling is hij niet alleen waterafstotend, maar ook olie- en krasbestendig.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft de aangeprezen broek besteld. Na ontvangst bleek de broek niet te bestaan uit 65% nylon en 35% katoen zoals in de reclame-uiting wordt gesteld, maar uit 97% katoen en 3% spandex. Daarnaast heeft klager ondervonden dat de broek niet waterbestendig is. Klager voelt zich om bovengenoemde redenen misleid.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting is beschreven dat de broek bestaat uit 65% nylon en 35% katoen. Bij ontvangst van de aangeschafte broek bleek dat het textieletiket een geheel andere samenstelling vermeldt. Zo zou de broek volgens het etiket bestaan uit 97% katoen en 3% spandex. Daarbij heeft klager onweersproken gesteld dat de broek niet waterbestendig, dan wel waterdicht is.

Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de aangeprezen broek, te weten de samenstelling en de uitvoering als bedoeld in artikel 8.2 sub b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aankoop van de broek – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken