a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2020/00464

Datum:

18-11-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een Instagramadvertentie van Ted Baker, voor zover daarin staat:

“Last chance
End of Season SALE
Up to 50% OFF*
Final Reductions”
“Okay, so our End of Season Sale is ending very soon. Shop now for up to 50% off (can’t say we didn’t warn you).”

Naast deze tekst is een koffertje afgebeeld.

 

De klacht

Klaagster zag de uiting met het koffertje en daarbij een grote banner met ‘tot 50% korting’, maar toen zij het koffertje wilde kopen bleek dat op het koffertje geen korting van toepassing was.

 

Het verweer

De uiting betreft een promotieactie van adverteerder, waarbij een korting van ‘tot 50% korting’ op geselecteerde lijnen wordt aangeboden. In de bestreden uiting is duidelijk ‘tot 50% korting’ vermeld, hetgeen inhoudt dat de maximale beschikbare korting 50% is en het geen algemene korting van 50% op alle producten betreft. Door op de advertentie te klikken komt de klant op de website, waar de algemene voorwaarden en een reeks producten zichtbaar zijn met korting en de van toepassing zijnde prijsverlaging.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden reclame-uiting wordt de ‘End of Season Sale’ van adverteerder aangeprezen met daarbij een afbeelding van een koffertje.

Door de combinatie van de in de uiting getoonde mededelingen over de ‘End of Season Sale’ en de afbeelding van het specifieke koffertje, wordt de indruk gewekt dat dit product ook onderdeel is van de ‘season sale’ en dat een korting “Up to 50% Off” op dit product van toepassing is. Klager heeft onweersproken gesteld dat in werkelijkheid het afgebeelde koffertje geen onderdeel is van de ‘season sale’ en derhalve niet in de aanbieding is. Hierdoor gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel van het afgebeelde product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 

De beslissing

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken