De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting in een feed op Instragram, waarin een schoen is afgebeeld met daaronder de tekst:
“farfetch Isabel Marant
Shop de FARFETCH sale met kortingen tot 50% op designer items – voor beperkte tijd geldig.”
Samenvatting van de klacht
Farfetch adverteert met dat zij tot 50% korting geeft op designermerken. Boven de tekst staat de merknaam Isabel Marant met daarbij een foto een sneaker van Isabel Marant. Wanneer klaagster echter doorklikt naar “shoppen”, is deze schoen helemaal niet in de sale, terwijl het klaagster daar juist om ging. Daarom is volgens klaagster sprake van misleiding.
Samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)
Dit specifieke item kwam voor in de dynamische advertenties van adverteerder ter promotie van kortingsactie op de site, terwijl het product niet in de sale was. Adverteerder heeft interne besprekingen gevoerd en zij zal haar best doen om ervoor te zorgen dat dit probleem zich niet opnieuw voordoet.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft erkend dat de in de uiting aangeprezen sneaker van het merk Isabel Marant foutief is opgenomen in de feed op Instagram die diende ter promotie van de kortingsactie, terwijl er in werkelijkheid geen korting gold voor dat product. De uiting bevat daardoor onjuiste informatie over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.