De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op Instagram, waarin onder meer staat:
“DUTCH VALLEY 2020
VOOR € 10
· 9 augustus 2020 · Recreatiegebied · Spaarnwoude ·”, en de tekst:
“dutchvalleyfestival Dit kan bijna niet waar zijn! Maar toch is het zo! Je kunt naar de jubileumeditie van … meer”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster zat een half uur voordat de voorverkoop begon samen met haar vriendinnen klaar om kaartjes voor € 10,- te kopen. Dat is niet gelukt, de kaartjes voor € 10,- waren al na een paar minuten uitverkocht. Volgens klaagster zijn er veel klachten op social media gekomen, en heeft “niemand” een kaartje voor € 10 kunnen bemachtigen. Zij vraagt zich af of er een reële kans was om de kaartjes te bemachtigen of dat dit “sowieso kansloos” was.
Klaagster maakt daarnaast bezwaar tegen het feit dat toen zij vervolgens kaartjes van
€ 24,- selecteerde, deze prijs in het betalingsproces zonder waarschuwing werd verhoogd naar ongeveer € 34,-.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Er is een groot aantal kaarten voor € 10,- verkocht. Volgens adverteerder hadden ongeveer 15.000 mensen zich ingeschreven voor de kaartjes. Om die reden heeft adverteerder een half uur voor de verkoop begon nog een nieuwsbrief naar deze mensen gestuurd, met daarin het tijdstip van de start van de verkoop. Volgens adverteerder blijkt uit het gegeven dat men zich moest inschrijven voor de tickets al dat er geen garantie is dat men de tickets ook voor die prijs kan kopen. Klaagster had moeten begrijpen dat de kans op een jubileumticket voor € 10,- erg klein was en dat deze tickets snel uitverkocht zouden raken. De prijs is immers buitensporig laag in vergelijking met een normaal ticket voor een festival van ongeveer € 50,-. Kort na de start van de verkoop zijn alle kaartjes van € 10,- verkocht.
Omdat de tickets van € 10,- zeer snel waren uitverkocht, bood UDC diegenen die naast dit ticket voor € 10,- hadden gegrepen een nieuwe aanbieding aan: tickets voor € 19,95 ex service fee. Anders dan klaagster beweert, is de prijs van deze tickets nooit “ineens” omgezet naar € 29,95 ex service fee, oftewel € 34,-. De consument kan alleen een bepaald ticket voor een bepaalde prijs kopen als hij of zij de prijs heeft geaccordeerd door het ticket met die prijs aan te klikken.
Vraag om aanvullende informatie
Adverteerder heeft uit concurrentieoverwegingen niet in haar verweer vermeld hoeveel kaartjes van € 10,- er daadwerkelijk verkocht zijn. Omdat dit aantal van belang werd geacht voor de beoordeling van de klacht, heeft het secretariaat van de Stichting Reclame Code alsnog om dit getal gevraagd. Adverteerder heeft deze informatie vervolgens aan de Commissie en klaagster bekendgemaakt met het verzoek om dit getal vertrouwelijk te behandelen. Klaagster heeft hiermee ingestemd.
De mondelinge behandeling
Klaagster heeft ter zitting meegedeeld dat zij het aantal kaarten dat kennelijk voor € 10 is verkocht te gering vindt in verhouding tot het totale aantal bezoekers van het festival (het afgelopen jaar waren dat er rond 35.000, volgens klaagster). Zij benadrukt dat als zij had geweten dat het om een dergelijk gering aantal kaarten ging, zij niet in de internet-wachtrij was gaan zitten omdat zij dan wist dat de kans dat zij de kaartjes voor € 10 had gekregen zó klein was, dat het de moeite niet waard was.
Klaagster heeft verder ter zitting meegedeeld dat zij geen screenshots of andere documenten heeft die haar stelling ondersteunen dat de prijs van de kaartjes van € 24,- zonder waarschuwing ineens werd verhoogd naar € 34,-.
Het oordeel van de Commissie
1.
In de uiting worden kaartjes aangeboden voor de prijs van € 10,-. De tekst erbij luidt:
Dit kan bijna niet waar zijn! Maar toch is het zo! Je kunt naar de jubileumeditie van … meer”. Wanneer men op het woordje “meer” klikt, verschijnt (zo heeft de Commissie vast kunnen stellen) de volgende (volledige) tekst: “Je kunt naar de jubileumeditie van Dutch Valley voor maar € 10! Schrijf je in via de link in onze bio en grijp het meest voordelige kaartje van Dutch Valley 2020!”
2.
De Commissie is van oordeel dat, anders dan adverteerder kennelijk meent, met deze tekst de indruk gewekt wordt dat wanneer je je had ingeschreven, je in het bezit komt van een kaartje voor € 10,-. Dit blijkt in werkelijkheid niet zo te zijn: niet alle ingeschrevenen kunnen een kaartje voor € 10,- bemachtigen. Adverteerder heeft een beperkt aantal kaartjes voor € 10,- beschikbaar gesteld dat onder de ingeschrevenen verkocht is via het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Nu nergens in de uiting wordt vermeld dat het om een beperkt aantal kaartjes voor deze prijs gaat, en het aantal beschikbare kaartjes, zeker in verhouding tot het aantal mensen dat zich voor deze kaartjes had ingeschreven, klein is, is sprake van het verborgen houden van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er door de uiting bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
3.
Klaagster maakt daarnaast bezwaar tegen het in haar ogen zonder waarschuwing verhogen van de ticketprijs gedurende het bestelproces. Dit is door adverteerder gemotiveerd weersproken. Nu klaagster haar stelling ook ter zitting niet nader heeft kunnen onderbouwen, acht de Commissie dit deel van de klacht onvoldoende gemotiveerd.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Gelet op hetgeen is overwogen in het oordeel onder punt 1 en 2 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.