Omschrijving:Het betreft de wijze waarop de Nationale Postcode Loterij N.V. klager telefonisch heeft benaderd teneinde hem loten voor de Nieuwjaarsactie te verkopen. |
De klachtOp het telefonische aanbod, waarbij niet direct wordt verteld dat men vanaf dat moment elke maand deelneemt, is men snel geneigd in te gaan. Met name ouderen zullen zich niet realiseren dat men vervolgens iedere week meespeelt zolang men niet opzegt. De wijze waarop reclame wordt gemaakt is in strijd met de artikelen II.1, II.2 en II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer(mondeling en schriftelijk)Het verweer, zoals dit schriftelijk en mondeling is gevoerd, kan als volgt worden samengevat. |
|
Het oordeel van de Commissie In het door adverteerder overgelegde telefoonscript wordt drie maal gezegd dat men na de gratis maand, automatisch betaald gaat meespelen. Vervolgens wordt in het laatste deel van het gesprek, dat op de band wordt opgenomen met instemming van degene met wie het gesprek is gevoerd, gezegd: “U besluit zelf hoelang u mee wilt spelen, stopzetten van de loten kan te allen tijde, schriftelijk”. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |