Omschrijving:Het betreft geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij, waarin onder meer staat: “Postcode (..) – en dat is precies waar u woont – is in beeld voor de PostcodeJackpot van € 18 miljoen” en “via internet of de telefoon kunt u uw kansen vandaag nog vergroten”. |
De klachtKlager speelt nu sedert enkele maanden mee in de Postcodeloterij en heeft al vier reclame-uitingen ontvangen waarin wordt getracht hem meer loten te laten kopen. De manier waarop adverteerder dit in de onderhavige uiting doet, vindt klager verwerpelijk. Vooral ouderen en minder stabiele mensen zullen na lezing van de uiting denken dat ze ‘in de race zijn’ voor 18 miljoen. |
Het verweer Indien klager zich stoort aan de hoeveelheid reclame die hij ontvangt dan kan hij zich aanmelden bij het Infofilter, zodat hij geen geadresseerde reclame meer ontvangt. Indien hij alleen van adverteerder geen geadresseerde reclame meer wil ontvangen, dan kan hij als zodanig worden geregistreerd. |
|
De mondelinge behandelingMr. Thomas lichtte toe dat de jackpot twee keer per jaar valt, dat deze nog niet was gevallen en nu gegarandeerd zou gaan vallen. In de uiting staat dat klager zijn kans op de jackpot kan vergroten door meer loten te kopen. Dit is correct en niet misleidend of verwarrend.
|
Het oordeel van de Commissie Naar adverteerder heeft toegelicht, zou de jackpot bij de bewuste trekking gegarandeerd gaan vallen en kon men de kans daarop vergroten door meer loten te kopen. In de uiting staat “via internet of de telefoon kunt u uw kansen vandaag nog vergroten”. Van de wijze waarop in de uiting de aandacht wordt gevestigd op de jackpot, kan niet worden geoordeeld dat deze misleidend is met betrekking tot de kans op het winnen van een prijs, als bedoeld in artikel II.3. van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af.
|