Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van BankGiro Loterij, waarin onder andere staat: “Zoals ik u vorige week schreef, bied ik u de mogelijkheid met uw persoonlijke kaartnummer extra kans te maken op elk uur € 25.000,-. Het enige dat u hoeft te doen is uw kaartnummer te activeren”. |
De klacht Klager is deelnemer aan de BankGiroLoterij. In de uiting wordt gesuggereerd dat je alleen door het activeren van de eerder toegestuurde kaart, kans maakt op de prijzen. Uit de voorwaarden op de achterkant van de uiting blijkt echter dat men ook loten of extra loten dient te kopen om die kans te maken. Om die reden acht klager de uiting misleidend in de zin van artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer Nergens in de uiting staat dat sprake is van een gratis kans. In de artikelen 2 en 3 van de algemene voorwaarden die onlosmakelijk met de brieftekst zijn verbonden, worden de vereisten voor deelname aan de actie duidelijk uiteengezet. In artikel 4 van de algemene voorwaarden die op de achterkant van de uiting staan, staat duidelijk dat men als deelnemer in ieder geval al meedoet aan de actie. |
|
De mondelinge behandelingDe uiting wekt niet de indruk dat de geboden kans gratis is. De gemiddelde consument weet dat loten niet zo maar gratis worden aangeboden.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |