Omschrijving:Het betreft de website van de Nederlandse Staatsloterij waarop, onder het kopje “prijzenpakket”, onder meer staat: |
De klacht Klager verkeerde in de veronderstelling dat al deze prijzen, uitgezonderd de jackpot, werden verloot onder de deelnemende verkochte loten. Ongeveer 75% van de loten wordt echter niet verkocht terwijl deze wel kans hebben op een prijs. In dat geval keert de Staatloterij de prijs aan zichzelf uit. Nu de prijzenpot, anders dan de uiting doet vermoeden, niet elke maand onder de verkochte lotnummers wordt uitgekeerd, acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer Bij de opbouw van het prijzenpakket is rekening gehouden met de wettelijke randvoorwaarden. Adverteerder wijkt in haar bedrijfsvoering niet af van andere kansspelorganisaties, die ook winnende nummers met bijbehorende prijzen publiceren die niet worden uitgekeerd. De Minister van Justitie is voornemens om in de nieuwe Wet op de Kansspelen op te nemen dat vergunninghouders wordt voorgeschreven om prijzen ‘gegarandeerd’ te trekken. In verband hiermee heeft adverteerder besloten om met ingang van 1 januari 2008 geen prijzen meer uit te loven die niet gegarandeerd vallen bij een trekking zonder de deelnemers daarover vooraf te informeren. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |