a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1489/07.0247A

Datum:

29-10-2007

Uitspraak:

vernietiging openbare aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klager gezonden, geadresseerde mailing van Nationale Postcode Loterij N.V.,waarin bovenaan staat: “Betreft: Toezending van de u toegekende BMW-wincode”.

De klacht

In de brief staat niet wat een lot kost. Dit staat alleen in kleine letters op de achterzijde (“(…) de inleg (€ 7,00 per lot of € 8,50 inclusief JackpotVerdubbelaar)). Als men vervolgens naar de website (www.wineenBMW.nl) gaat om de BMW-code” geldig te maken”, blijkt dat het alleen maar mogelijk is om voor € 8,50 deel te nemen.
Nu in de brief niet duidelijk staat wat een lot kost, is deze misleidend.

Het verweer

Weliswaar had in de brief duidelijker vermeld dienen te worden wat deelname aan de Loterij kost, maar van misleiding is geen sprake nu elders is vermeld dat men een lot moet kopen als men wil deelnemen.

Mondelinge behandeling

Mr. Thomas deelt mee dat de Algemene Voorwaarden zijn aangepast en zij zou graag het oordeel van de Commissie over deze nieuwe tekst vernemen.

Het oordeel van de Commissie (14 juni 2007)

Ten onrechte staat niet in de uiting wat het kost om de toegestuurde BMW-wincode te activeren. Ook de Algemene Voorwaarden zijn daaromtrent onvoldoende duidelijk. Daar worden twee bedragen genoemd maar blijkens de website www.wineenBMW.nl kost een lot voor deelname aan deze actie € 8,50 en kan men, anders dan de Algemene Voorwaarden doen vermoeden, niet voor € 7,00 deelnemen.
Nu deze essentiële (prijs)informatie ontbreekt, acht de Commissie de uiting misleidend.
Voorts heeft de Commissie naar aanleiding van een andere klacht tegen deze zelfde reclame-uiting in de dossiers 07.0247 B en C overwogen dat noch uit de brief noch uit de Algemene Voorwaarden, afzonderlijk noch in combinatie met elkaar, ondubbelzinnig en aanstonds voor iedere ontvanger duidelijk blijkt dat wie reeds deelneemt aan de Postcode Loterij in de BMW-week al kans maakt op het winnen van een BMW en dat de bij de brief toegestuurde BMW-wincode de ontvanger uitsluitend in staat stelt om nog meer loten te kopen teneinde daardoor een grotere kans te maken op te winnen van een BMW dan hij als deelnemer al heeft.
Tenslotte acht de Commissie het niet duidelijk dat men de BMW-wincode alleen kan activeren door extra loten te kopen.
Aangezien adverteerder ondanks eerdere openbare aanbevelingen (d.d 15 september 2005 (dossier 05.0362) en 15 september 2005 (dossier 05.0334 A) ) de reclame-uiting niet zodanig heeft gewijzigd dat deze niet langer misleidend is, heeft de Commissie besloten ook deze uitspraak openbaar te maken.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7van de Nederlandse Reclame Code, met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising en met artikel II. 3 van de Reclamecode voor Kansspelen.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

I.
Ten onrechte heeft de Commissie de uiting misleidend bevonden, omdat “essentiële prijsinformatie” zou ontbreken.
Zoals blijkt uit de bij het beroepschrift overgelegde bijlage wordt op de website wel degelijk de mogelijkheid geboden om voor € 7,- mee te spelen, en wel door het vinkje in het hokje voor de deelname met Jackpotverdubbelaar uit te klikken.

II.
Ten onrechte heeft de Commissie overwogen dat noch uit de brief noch uit de algemene voorwaarden afzonderlijk noch in combinatie met elkaar ondubbelzinnig en aanstonds voor iedere ontvanger duidelijk blijkt dat wie reeds deelneemt aan de Postcode Loterij in de BMW week al kans maakt op het winnen van een BMW en dat de bij de brief toegestuurde BWM-code de ontvanger uitsluitend in staat stelt om nog meer loten te kopen teneinde daardoor een grotere kans te maken op het winnen van een BMW dan hij als deelnemer al heeft. Ook acht de Commissie het niet duidelijk dat men de BMW-wincode alleen kan activeren door extra loten te kopen.

Zoals al eerder gesteld, vindt de Postcode Loterij dat de tekst van de brief duidelijker had kunnen zijn. Echter, in de algemene voorwaarden onder de punten 2, 3, 6 en 8 staat duidelijk dat deelnemers al meedoen en dat zij extra kans maken door extra loten te bestellen. De Postcode Loterij is dan ook van mening dat de tekst in samenhang met de algemene voorwaarden, maar in ieder geval de algemene voorwaarden op zich voor de deelnemer voldoende duidelijk zijn.

III.
Ten onrechte heeft de Commissie, onder verwijzing naar eerdere openbare aanbevelingen, in dit geval een openbare aanbeveling gedaan.
De algemene voorwaarden zijn nu zodanig aangepast, dat deze geheel duidelijk zijn voor deelnemers en niet-deelnemers. Bovendien zijn de algemene voorwaarden onlosmakelijk verbonden met de tekst aan de voorzijde van de mailing.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht.

Het oordeel van het College

1.
Het College stelt vast dat de Commissie zich in haar beslissing niet heeft beperkt tot het behandelen van de klacht van geïntimeerde, maar zich tevens heeft uitgelaten over andere klachten tegen dezelfde reclame-uiting, ingediend in de dossiers 07.0247B en C. Naar het oordeel van het College dient de Commissie zich, afgezien van een eventuele ambtshalve beoordeling van een reclame-uiting, te beperken tot de beoordeling van de klacht, zoals die door de klager aan de Commissie is voorgelegd. Dat betekent dat grief II, die zich richt tegen overwegingen die betrekking hebben op andere klachten dan de onderhavige klacht van geïntimeerde, geen behandeling behoeft.

2.
Ten aanzien van de grieven I en III overweegt het College het volgende.

Ad I.
Deze grief heeft betrekking op het oordeel van de Commissie betreffende de klacht zoals deze door geïntimeerde is ingediend. Deze klacht betreft de mailing.

Anders dan de Commissie, acht het College deze klacht ongegrond. In de algemene voorwaarden, die onmiskenbaar onderdeel uitmaken van de mailing en waarnaar ook wordt verwezen op de voorzijde van de brief, staat onder 8 duidelijk vermeld dat de prijs van een lot € 7,- is of € 8,50,- inclusief JackpotVerdubbelaar. De stelling van geïntimeerde dat op de website www.wineenBMW.nl blijkt dat het alleen maar mogelijk is om voor € 8,50,- deel te nemen, gaat niet op. De Postcode Loterij heeft door het overleggen van een afdruk van de desbetreffende website-pagina, waarop – onder het vakje waarbij wordt gemachtigd tot afschrijven van de inleg per trekking – het vakje: “JackpotVerdubbelaar á € 1,50” kan worden uitgeklikt, voldoende aannemelijk gemaakt dat ook zonder JackpotVerdubbelaar kan worden meegespeeld en dat dus zowel voor € 7,- als – inclusief JackpotVerdubbelaar – voor € 8,50 kan worden deelgenomen.

Ad III.
Reeds omdat in deze zaak geen aanbeveling wordt gedaan, is er geen aanleiding een openbare aanbeveling te doen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst alsnog de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken